×
×

این جا همه چیز هست منهای نفت
موفقیت تولید در سایه تعاون برتحریم

  • کد نوشته: 7869
  • ۱۳۹۹-۰۶-۲۱
  • ۰
  • غلبه بر انبوهی از مشکلات تحریم های ظالمانه ای که توسط کرونا دو چندان شده که کشور در مواجه و مقابله با این مشکلات با تکیه بر توان تعاونگران توانسه از این ستیز ناجوانمردانه پیروز بیرون بیاید.
    موفقیت تولید در سایه تعاون برتحریم
  • تبلیغ هدفمند

    غلبه بر انبوهی از مشکلات تحریم های ظالمانه ای که توسط کرونا دو چندان شده که کشور در مواجه و مقابله با این مشکلات با تکیه بر توان تعاونگران توانسه از این ستیز ناجوانمردانه پیروز بیرون بیاید.

    برر اساس نظرسنجی های بعمل آمده یکی از راههای مهم برون رفت از مشکلات اقتصادی در شرایط موجود تشکیل و ایجاد تعاون و انجام فعالیت های گروهی است که در واقع همه بر آن تاکید داریم و راه اندازی تعاونی را مثمر ترین عمل و راهکار در جهت حل مشکلات و غلبه بر تحریم ها می توان دانست.

    به طور مثال می توان به بیش از هزار تعاونی فعال در قسمت های مختلف که عمه مساله آنها یافتن مشتری و عرضه محصولات تولیدی شان است را در استان خراسان شمالی نام برد.بازاریابی که بخش عمده از فعالیت اقتصادی هر بنگاه و یا تعاونی به گونه است که اگر نتواند بازار هدف را تامین نماید تولید و اشتغال در آن معنا پیدا نخواهد کرد. و می توان این بخش از اشتغال را مهمترین عمال در جهت ایجاد توسعه پایدار در تعاونی ها و بنگاه های کسب و کار دانست.

    در این بین تعدادی از بنگاه ها با وجود تندبادهای شدید و معضلات اقتصادی و نامهربانی های بازار در این شرایط تحریم و جولانان کووید-۱۹ با برنامه ریزی به موقع توانسته اند روند تولید و فعالیت خود را ادامه دهند. اما برخی نتوانسته در برابر این فشارهای نامتعارف که به یک باره بوجود آمده فائق شده و دست تسلیم را بلند و بالای سر برده اند.

    تعاون، بازوان توانمنداقتصاد

    مدیر عامل یک شرکت کارآفرین از بازوان قوی که یک تعاونی در جهت توسعه پایدارمی تواند داشته باشد گفت:نقش تعاونی ها به عنوان بازوان قوی در تولید و اشتغال بر کسی پوشیده نیست و اگر بتوان در جهت انجام کارهای گروهی و ایجاد هم افزایی و تعامل همکاری در میان اعضا و انجام درست وظایف توسط افراد به یقین می توان موفقیت قابل قبولی نسبت به انجام کارهای انفرادی بدست آورد.

    وی با اشاره به اینکه: قطعاً انجام امور به صورت انفرادی دارای موفقیت های موقتی است که در سایه برنامه های گروهی و جمعی حاصل می شود می تواند برای همه سود آور و منحصر به فرد باشد . چرا که کارهای گروهی علاوه بر ایجاد اشتغال زایی و توسعه پایدار با درآمدزایی سود آور می تواند نقش سازنده و بسزایی در اقتصاد خانواده نیز بوجود آورد و موجب رونق و سود آوری شود.

    دولت باید توجه ویژه به تعاونی داشته باشد

    یکی از مهمترین کارهای دولت در بخش خدمات به تعاونی ها را می توان در ایجاد بازار و عرضه محصولات تولیدی تواسط این بخش از کسب و کارها دانست چرا که اگر بازاری نباشد، قطعاً تولید و اشتغال معنای واقعی نخواهد داشت. و اگر نگرانی بازار مرتفع شود دیگر تعاونی ها حتی نیاز به تسهیلات نیز پیدا نخواهند کرد.

    فروش بر پایه شبکه های اجتماعی

    در شرایط کرونا و تحریمهای بوجود آمده تعاونی می توانند با همسان سازی خود و ایجاد زیرساخت های لازمی که می تواند توسط مسئولان و بویژه دولت نسبت به ایجاد بازار مناسب برای کسب و کارهای کوچک و تعاونی ها ایجاد کند بستری امن در شبکه های اجتماعی است که این امر هر چند توسط برخی شرکت ها تعاونی مورد توجه قرار گرفته و توانسته اند با سازگاری خود در این بخش و ارتباط با مشتریان به فروش قابل توجهی دست پیدا کنند.

    موفقیت تولید در سایه تعاون بر تحریم
    موفقیت تولید در سایه تعاون برتحریم

    هر چند در این بخش به تازه بودن آن مشکلات فراوانی وجود دارد اما با کمی مدیریت و زمان و کسب دانش و ایجاد زیر ساخت ها لازم می توان براین مشکل فائق آمد. و با ایجاد بستر های مناسب در کشور می شود محصولات تولیدی توسط تولیدکنندگان و شرکت های تعاونی را عرضه و در اختیار مصرف کننده بدون واسطه و به صورت مستقیم قرار داد.

    هر چند پوشش شبکه های اجتمعای بسیار گسترده و وسیع می باشد که قطعا در صورت ایجاد زیر ساخت های لازم علاوه بر عرضه و فروش محصولات تولیدی در داخل کشور می توان بازار سایر کشورها را نیز در نظر گرفت و با برنامه ریزی مناسب صادراتی منهای نفت را در پیش رو می توان داشت که ارز آوریش به مراتب بیشتر از نفت خواهد بود.

    دلیل مهمی که می تواند در مقابله با مشکلات شرکته های تعاونی به آن توجه داشته باشند این است که باید منعطف و با تلاش و تولید محصول و فعالیت خود را در جهت نیاز بازار مطابقت دهند و حرکت خود را به آن سمت هدایت کنند.

    اما در این بین نباید از تامین مواد اولیه که نیاز هر تولید است غافل بود و دولت باید با تامین مواد اولیه در بخش تولید ،تعاونی گران را از هر جهت تامین نماید چرا که اگر مواد اولیه نباشد قطعاً توسعه اشتغال و بازار معنا و مفهومی پیدا نخواهد کرد بعد از تولید باید به دنبال مهمترین عامل که برایش افراد زیادی وقت خود را صرف آن می کنند تامین بازار است که اگر این عامل مهم در کنار مواد اولیه برای تولید کننده تامین شود قطعاً علاوه بر بازار داخل می توان با صادرات بازار خارج از کشور را نیز هدف قرار داد.

    هر چند این مشکلات در اقصی نقاط کشور و دنیا وجود دارد وبا شیوع کرونا بر شدت آن افزوده شده اما در این بخش نحوه روبرو شدن شرکت های تعاونی با مشکل بوجود آمده تعیین کننده نحوه مبارزه و مقابله با آن است.

    تداوم ادامه روند فعالیت در شرایط کرونا

    دریافت تسهیلات علی الرغم اینکه می تواند برای تعاونی ها سازنده باشد در مقابل نیز می تواند مخرب هم باشد و مدیران و سهامداران تعاونی ها صرفاً جهت دریافت تسهیلات نباید اقدام به تشکیل و راه اندازی شرکت تعاونی کنند. و باید به دنبال روی پای خود ایستادن باشند تا دراز نمودن دست خود وبدهکار شدن به بانک ها باشند

    هر چند در این شرایط سخت کرونایی بسیاری از شرکت های تعاونی علاوه بر تامین بازار داخل موفق به صادرات محصولات تولیدی خود و بدست آوردن بازارسایر کشورها را در کارنامه خود در این شرایط که عده ای در مقابل آن کمر خم کرده اند پیروز شوند.

    موسسین و اعضای شرکت های تعاونی باید با درنظر گرفتن توانایی خود بدونبال نیاز بازار باشند و بعد به دنبال تامین مواد اولیه و ایجاد تولید و اشتغال که اگر این مهم را مورد توجه قرار دهند قطعاً خواهند توانست در این شرایط سخت کرونا ته تنها به تعدیل نیرو فکر کنند بلکه دست به افزایش آن برای بدست آوردن بازار و از دست ندادن آن باشند.

    توسعه تعاونی، موجب افزایش روحیه همکاری می شود

    با وجود روحی که در همکاری گروهی در تعاونی ها وجود دارد موجب افزایش تولید و نزیدک شدن به هدف رونق انقتصادی می شود که هر چند این مورد در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است در صورتی که هر جا این هم افزایی وجود داشته قطعاً کارها بهتر جلو رفته است.

    چرا که در سایه همکاری گروهی می توان دست به کارهای بزرگی و دست نیافتنی که قطعاً اگر به صورت انفرادی بخواهیم انجام دهیم نخواهیم رسید دست پیدا می کنیم.

    و با انجام کارهای گروهی می توان به تولیدات صادرات محور دست پیدا کرد که بازار مقصد را فراتر از کشور های همسایه دانست .

    کمک به بازاریابی برای تامین بازار

    سعید ملایی معاون امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی افزود:با توجه به اینکه دولت در ماه های اخیر نگاه ویژه ای به رونق تعاونی ها در جهت توسعه اقتصاد با نگاه اینکه با سرمایه های خرد و با دست مردم می توان در ایجاد اقتصاد پایدار قدم برداشت بوده است.

    ملایی اظهار داشت: با وجود شرایط تحریمها باید تلاش کرد تا با تشکیل و تقویت تعاونی ها و هدایت نقدینگی و دارای های خرد به سمت کسب و کارها و کارآفرینی ها در جهت توسعه اشتغال و اقتصاد پایدار کمک کرد.

    وی با تاکید براینکه با تسهیل و ارائه آموزش های لازم موجب تسهیل در تشکیل و فعالیت تعاونی ها از مشکلات موجود در سد راه آنها کاسته شود.

    وی اظهار داشت : با ارائه دوره های مختلف همچون مدیریت، حقوق، حسابداری به تعاونی ها که حضور در این دوره ها برای اعضای تعاونی ها رایگان بوده می تواند کمک بزرگی در جهت ادامه روند فعالیت تعاونگران باشد.

    ملایی در جهت ارائه خدماتی دولت نسبت به بازاریابی محصولات تولید تعاونی ها گفت: یکی از حمایت های که توسط دولت برای شرکت های تعاونی صورت گرفته را حضور تعاونی ها در نمایشگاه های داخلی و خارجی که با کمک دولت است دانست در جهت رونق تولید و افزایش روحیه فعالیت اثربخش دانست. تا بتوانند با حضور در این نمایشگاه ها محصولات تولید خود را به بازار مصرف معرفی و به فروش برسانند.

    وی با اشاره به اینکه کمک به فروش محصولات تولیدی تعاونی ها در بستر شبکه های اجتماعی افزود این کار از ۲ سال پیش در دستور کار و مورد پیگیری قرار داشت که با ایجاد و طراحی سایت مناسب و کمک و عرضه محصول بر بستر اینترنت ، به صورت رایگان برای تعدادی شرکت انجام گرفت که این کار در سال جاری نیز در دستور کار قرار گرفته است .

    در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ تعاونی فعال در خراسان شمالی مشغول به فعالیت و انجام تولید و عرضه آن در بازار داخل و خارج هستند .

    نویسنده: حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *