×
×

نانوایی های شلوغ با ساعت پخت کم/ سهمی آرد نانوایی ها کم نشده است

  • کد نوشته: 35483
  • ۱۴۰۱-۰۴-۰۴
  • ۰
  • صف های شلوغ و خارج از حوصله نانوایی ها در هفته های گذشته مردم گلستان را شاکی کرده است، خبر آزاد شدن قیمت ارز اگر چه هنوز بر روی قیمت نان تاثیری نداشته و مسئولان نیز اعلام کردند که نان گران نخواهد شد اما سبب شده که نانوایی ها ساعت پخت خود را کمتر کنند و همین مسئله باعث شلوغی صف های نان شده است.
    نانوایی های شلوغ با ساعت پخت کم/ سهمی آرد نانوایی ها کم نشده است
  • تبلیغ هدفمند

    تفاوت فاحش قیمت آرد دولتی و آزاد متاسفانه سبب شده که تخلف در این حوزه افزایش یابد، هر چند مسئولان نیز نظارت های خود را بیشتر کردند اما باز هم نتوانستند جلوی بی نظمی های حاصل از این تخلف را بگیرند.

    یوکابد خاندوزی یک شهروند گرگانی در این خصوص به خبرنگار بازار کسب و کار گفت: در چند روز گذشته برای تهیه نان به نانوایی های نزدیک محل مراجعه کردم و متوجه شدم تعطیل است، برای همین در ساعت اولیه پخت نان برای خرید آمدم و متوجه شدم برخی نانوایی ها ساعت پخت را کم کردند و برخی نیز تعطیل هستند.

    وی ادامه داد: من یک زن خانه دار هستم و نمی توانم هر روز کلی وقت بگذارم که بتوانم نان تهیه کنم و این شلوغی ها واقعا انسان را کلاف و خسته می کند.

    این شهروند گرگانی افزود: امروز ما باید دغدغه همه چیز را داشته باشیم و جای اینکه دغدغه ها کمتر شود هر روز مسئله دیگری اضافه می شود.

    شهروند دیگری نیز گفت: ساعت پخت نانوایی ها واقعا مشخص نیست، زمانی ساعت ۱۰ شب نیز به نانوایی می رفتم نان موجود بود اما الان همان ساعت اولیه غروب پخت نانوایی ها تمام می شود.

    ابوالقاسم عسگری افزود: الان واقعا سرگردان هستیم و نمی دانم چه زمانی باید مراجعه کنم تا نانوایی های نان داشته باشند و چند روزی است که به دلیل تعطیلی بی موقع نانوایی ها، برای فرزندانم نان باگت خریدم.

    وی گفت: شاید بتوان با کمبود و نبود هر چیزی زندگی کرد ولی آب و نان را که دیگر نباید از مردم دریغ کنیم.

    فروش آرد دولتی به قیمت آزاد در نانوایی ها

    کم شدن ساعت های پخت و تعطیلی برخی نانوایی ها این شایع را در بین مردم به وجود آورده که سهمیه آرد به نانوایی ها کم شده است، اما مدیرکل اداره غله گلستان گفت: سهمیه آرد کم نشده بلکه در سال گذشته افزایش نیز داشته ایم.

    محمد رضا افشار اظهار کرد: تخصیص سهمیه آرد به هیچ نانوایی کاهش پیدا نکرده بلکه از سال گذشته افزایش نیز داشته ایم.

    وی افزود: آرد نانوایی های گلستان مانند گذشته و با قیمت دولتی تحویل داده می شود.

    مدیرکل اداره غله گلستان تصریح کرد: آن چه باعث تعطیلی نانوایی ها و یا کم شدن نوبت پخت شده تفاوف فاحش قیمت آرد دولتی و آزاد است.

    افشار یادآور شد: هر کیسه آرد یارانه که به نانوایی های تخصیص داده می شود ۴۵ هزار تومان است، در حالی که در بازار آزاد کیسه ای ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود.

    وی ادامه داد: متاسفانه با توجه به اینکه فروش آرد به قیمت آزاد برای نانوایی های به صرفه تر است تا اینکه بخواهند نان پخت کنند، برای همین شاهد شلوغی صف های نانوایی ها و کم کردن ساعت های پخت هستیم.

    گلایه ها از شلوغی های صف نانوایی ها به حدی زیاد است که مسئولان استانی نیز خود از این مسئله آگاه و جلسات و نشت های زیادی برای رفع آن انجام دادند اما گویا این نشست ها نیز تاکنون به جایی نرسیده است.

    برخورد قاطعانه با متخلفان حوزه آرد و نان

    معاون هماهنگی امور اقتصادی در جلسه هم اندیشی با نماینده خبازان استان گفت: به طور قطع در برخورد با تخلفات در حوزه آرد و نان که با موضوع آرامش و رفاه مردم مرتبط است قاطعانه از ابزارهای قانونی استفاده خواهیم کرد.

    سید محمد دهنوی اظهار کرد: دولت بنا را بر این گذاشته که یارانه به دست مردم برسد و تبدیل گندم به آرد و نان زحمتی است که بر دوش شما به عنوان خبازان و کارخانه‌های آرد و نان سپرده شده و این حق را برای خودتان ندانید، این حق برای مردم است.

    معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان خاطرنشان کرد: همه ما امانتدار مردم هستیم و ما با هیچ فردی در این امانتداری تعارف نداریم و ما محکم بر پای این امانت ایستاده‌ایم و همه باید از حق مردم دفاع کنیم.

    دهنوی گفت: نیت همه ما خدمت به مردم است و در اجرای مباحث صنفی هیچگاه یک طرفه تصمیم نگرفته و نخواهیم گرفت و اما انتظار داریم تصمیمی که گرفته شد به طور کامل اجرا شود.

    نصب بنر برای مشخص شدن ساعت کار نانوایی

    وی اضافه کرد: اگر در نقطه‌ای وارد شویم و ببینیم که تخلف شده و اتحادیه و صنف این تخلف را گزارش نکرده با صنف و اتحادیه نیز برخورد خواهد شد.

    معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان با اشاره به تاکید نصب بنر ساعت فعالیت نانوایی و مشخصات شناسنامه نانوایی در تمام واحدهای نانوایی استان گفت: با اجرای این موضوع مردم خودشان ناظر خواهند بود و همیشه ثابت شده که مردم بهترین ناظر هستند.

    با وجود راهکار برای کنترل تخلفات در حوزه خبازان گویا همه این تلاش ها بی فایده مانده و نه بنری در نانوایی ها برای مشخص شدن ساعت کار نصب شده و نه از شلوغی ها و تعطیلی های بی موقع کم شده است.

    همه مسائل دست به دست هم داد که اداره کل تعزیرات حکومتی گلستان نیز به صورت جدی تری به مسئله تخلف نانوایی های گلستان ورود پیدا کند.

    تشدید نظارت های حوزه آرد و نانویی ها

    مدیرکل تعزیرات حکومتی گلستان از تشدید نظارت ها بر حوزه آرد و نانوایی ها در استان خبرداد و گفت: دو واحد نانوایی در همین راستا پلمب شد.

    تقی حسام اظهارکرد: گشت های مشترک و بازرسی و نظارت بر واحدهای خبازی در گلستان تشدید شده و در همین راستا دو واحد خبازی متخلف پلمب شد.

    مدیرکل تعزیرات حکومتی گلستان افزود: برخی از سودجویان در حوزه آرد و نان با فروش غیرقانونی آرد یارانه ای و عرضه خارج از شبکه آرد باعث طولانی تر شدن صف های نانوایی ها در سطح استان شده اند.

    رسیدگی خارج از نوبت به پرونده تخلفات نانوایی ها

    وی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور در حوزه آرد و نان و تخلفات نانوائی ها، شعب تعزیرات حکومتی خارج از نوبت به پرونده تخلفاتی رسیدگی و متخلفان را علاوه بر جزای نقدی به کاهش یا قطع سهمیه آرد محکوم می کنند و در صورت تکرار تخلف محل کسب تعطیل و جواز کسب نانوائی ابطال می شود.

    حسام از همه شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه تخلفات در حوزه آرد و نانوائی ها و فروش غیرقانونی آرد و برخورد با تخلفات آرد و نان قاطعانه خواهد بود

    آنچه مسلم است کنترل تخلفات در حوزه نانوایی ها با توجه به گسترده بودن و همچین دو نرخی بودن قیمت آرد دولتی و آزاد کار را برای مسئولان سخت کرده است و نارضایتی ها و شکایت های مردمی نیز راه به جای نبرده است و حالا باید بنشینیم و نظاره گر باشیم که آیا خرید و فروش الکترونیک نان می تواند مرهمی برای درمان این درد باشد؟!

    نویسنده: هنگامه خاندوزی؛
    منبع: بازار کسب کار آنلاین
    برچسب ها

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *