×
×

افزایش سواد اقتصادی و مالی نیاز مبرم جامعه

  • کد نوشته: 45077
  • ۱۴۰۲-۰۷-۰۷
  • ۰
  • به گزارش شادا، وزیر اقتصاد در مراسم امضای تفاهم نامه تربیت اقتصادی حرفه ای که با حضور وزیر آموزش و پرورش صورتگرفت، با اشاره به اهمیت سواد مالی و اقتصادی در جامعه اظهار داشت: اگر از من می پرسیدند که برای دوران پس از مسیولیت وزارت چه کاری را انتخاب می کنی ؟ حتما انتخاب […]

  • تبلیغ هدفمند

    به گزارش شادا، وزیر اقتصاد در مراسم امضای تفاهم نامه تربیت اقتصادی حرفه ای که با حضور وزیر آموزش و پرورش صورتگرفت، با اشاره به اهمیت سواد مالی و اقتصادی در جامعه اظهار داشت: اگر از من می پرسیدند که برای دوران پس از مسیولیت وزارت چه کاری را انتخاب می کنی ؟ حتما انتخاب من این بود که درخت گردوی صد ساله ای بکارم که در ذهن و ضمیر دانش آموزان خودمان و سنگ بنای فهم اقتصادی و رفتار اقتصادی بلند مدت در کشور را سامان دهی کنیم.

    وی افزود: متاسفانه نسبت به آن چیزی که در تراز مطلوب نظام تعلیم و تربیت کشور هست در همه زمینه ها فاصله داریم و در حوزه سواد اقتصادی فاصله ما با انچه که در حال اتفاق افتادن است به اندازه سالهای نوری است. وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه، حتی نسبت به نظام های اقتصادی متعارف که تدبیر کرده اند و توانسته اند به مسیر تعلیم و تربیت اقتصادی و سواد اقتصادی تا حدی هموار کنند فاصله داریم، افزود: حتی نسبت به تجربیات متعارف اقتصادهای هم سطح خودمان هم در این زمینه عقب ماندگی داریم و به نظرم هیچ ایراد و عیبی ندارد که مسیولین نظام اجرایی کشور در سطوح بالا اذعان کنند به اینکه در بخش هایی عقب ماندگی های ما بسیار جدی است مشروط بر اینکه این اعتراف شروع و اهرمی باشد برای اینکه این عقب ماندگی ها با سرعت بیشتری جبران بشود.

    وزیر اقتصاد در ادامه گفت: در زمینه فرصت فوق العاده طلایی و گرانبهایی که تا سن خاتمه تحصیلات متوسطه در اختیار داریم و بی نظیر است و نمی توان در خصوص ارزش ساعات آن قیمت گذاری کرد، نه در سطح فهم و تحلیل و نه در سطح مهارت و اقدام در هیچ کدام از این دو لایه بهره مندی لازم را در حوزه سواد اقتصادی بهره لازم را نمی بریم.

    دکتر خاندوزی افزود: به بیان دیگر اگر دانش آموزان ما خودشان را صرفا به جریان متعارف آموزش و پرورش بسپارند و برای خودشان کنجکاوی بیشتر و آموزش اضافی و علیهده ای در نظر نگیرند، در پایان دوره متوسطه نه به جهت اینکه مسایل اقتصادی را در سطح فردی خانوادگی و سطح کوچک اطراف خودشان بتوانند تحلیل کنند و نه در سطح کوچک بتوانند مهارت های ویژه ای داشته باشند که از این فرصت ها استفاده های خوبی ببرند و تصمیمات درست اقتصادی و مالی بگیرند ،مجهز و مسلح نمی شوند.

    وزیر اقتصاد افزود: در حوزه و سطح و لایه اقدام و کنش هم به همین ترتیب است، یعنی در مورد اینکه در محیط بزرگتر جامعه به معنای زیست بوم حیات جمعی مردم ایران، آنجا هم اگر از مسایل اقتصادی تحلیل و فهم خوبی داشته باشند، می توانند تا حدی سره را از ناسره تشخیص بدهند، بین چیزی به لحاظ تحلیلی که بین و آشکار است و بین آن چیزی که غلط هست و آن چیزی که صحیح هست تمایز قایل شوند.

    خاندوزی افزود: باید شرایط آموزشی را به گونه ای فراهم کنیم که دانش آموزان خودشان بتوانند قدرت خلق تحلیل جدید در مسایل پیدا کنند و بتوانند بین اتفاقاتی که در حوزه داخلی صنعت و کشاورزی و نفت و انرژی کشور می افتد با مسایل بین المللی ارتباط بدهند و یا با مسیله درآمد دولت و یا تصمیماتی که به نفع قشر خاص مثل کشاورزان است این تصمیم خاص دولت یا نیست ارتباط لازم را بدهند.

    اگر دولت این تصمیم را در خصوص حقوق و دستمزد بازنشستگان یا کارمندان بگیرد بر اساس چه محدودیت هایی است و ایا روش های دیگر بهینه ای وجود دارد برای مسایلی از جمله افزایش قدرت خرید مردم، تورم یا رشد اقتصادی و بهره روی و امثال این .

    وزیر اقتصاد در پایان با قدردانی از دکتر صحرایی وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفت: به محض اینکه این موضوع را با وزیر محترم آموزش و پرورش مطرح کردیم با استقبال ایشان مواجه شدیم و امیدوار هستم به اینکه همین استقبال عملی منجر بشود به اینکه این دو سالی که تا پایان کار دولت هست، بخشی از این مسیر را انشاله طی کنیم و ثمرات این مسیله را حتما در حوزه زندگی جمعی خودمان ببینیم .

    خاندوزی گفت: اگر در جاهایی آسیب پذیر هستیم و با یک خبر و شایعه بخشی از رفتارهای عجیب و مخرب در اقتصاد کشور منجر به تخریب قدرت خرید مردم می شود ناشی از همین نقطه ضعفی است که در سوره مبارکه کهف نیز در داستان حضرت موسی و خضر نیز به آن اشاره شده است که می فرماید، چگونه شما توقع دارید صبر و تحمل کنید و شکیبایی داشته باشید و همراهی بکنید در شرایطی که اطلاعات و اشراف و خبرگی ندارید .

    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر همچون نان شب محتاج افزایش سواد اقتصادی جامعه هستیم افزود: جوانان خوش فکر و خوش استعداد ایرانی نشان داده اند که این ظرفیت را دارند که مسیرهای چند ساله را با سرعت و شتاب بیشتر طی کنند و این نقطه امیدی است که وزارت آموزش و پرورش در آن فعال است و ما نیز با تمام بضاعت خودمان در ذیل اهدافی که ریاست محترم جمهوری در سند تحول بر آن تاکید کرده اند به کار خواهیم بست تا انشالا یک باقی الصالحاتی برای آینده کشور در این زمینه شکل بگیرد.

    * تصاویر

    برچسب ها

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *