×
×

مرکز آمار ایران
کاهش نرخ بیکاری۲۵استان

  • کد نوشته: 53206
  • ۱۴۰۳-۰۳-۱۱
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار آنلاین، بر اساس آماری  که به تازگی از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده، نتایج آن نشان می دهد که  نیروی کار سال ۱۴۰۲ نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در سال گذشته به ۸.۱ رسیده این در حالی است که سال قبل از آن (۱۴۰۱) این رقم ۹ درصد بود که در این بخش با کاهش تعداد بیکاران مواجه هستیم...
    کاهش نرخ بیکاری۲۵استان
  • تبلیغ هدفمند

    بررسی گزارش مرکز آمار ایران از نیروی کار در سال ۱۴۰۲ نشان از کاهشی بودن نرخ بیکاری در بخش فارغ‌التحصیلان ۱.۲ درصد دارد و در ۲۵ استان تعداد افراد بیکار روند کاهشی به خود داشته است.

    به گزارش بازار کسب و کار، بر اساس آماری  که به تازگی از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده، نتایج آن نشان می دهد که  نیروی کار سال ۱۴۰۲ نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در سال گذشته به ۸.۱ رسیده این در حالی است که سال قبل از آن (۱۴۰۱) این رقم ۹ درصد بود که در این بخش با کاهش تعداد بیکاران مواجه هستیم.

    نرخ بیکاری در گروه سنی ۱۵- ۲۴ حدود ۱.۵ درصد، در گروه سنی ۱۸- ۳۵ بیش از یک درصد و در بخش فارغ التحصیلان آموزش عالی نیز بیش از یک درصد کاهش داشته است؛ علاوه بر این، نرخ بیکاری در ۲۵ استان طی سال ۱۴۰۲ کاهش یافت.

    بیشترین شغل در بخش خدمات ایجاد شده است

    بیشترین اشتغال ایجاد شده در کشور مربوط به بخش خدمات است؛ در این بخش طی سال گذشته حدود ۴۷۴ هزار شغل ایجاد شده و جمعیت شاغلان بخش خدمات را به ۱۲ میلیون و ۷۰۷ هزار نفر رسانده است.

    نرخ بیکاری سال ۱۴۰۲ به ۸.۱درصد رسید که کمترین نرخ بیکاری از سال ۶۸ تا کنون است؛ خالص اشتغال ایجادی در سال گذشته ۷۷۵ هزار نفر است که نرخ مشارکت اقتصادی با افزایش ۰.۴ درصدی به ۴۱.۳ درصد رسید

    همچنین در بخش صنعت حدود ۲۸۸ هزار شغل ایجاد شده و جمعیت شاغلان این بخش به ۸ میلیون و ۲۵۱ هزار نفر رسیده است. جمعیت شاغلان بخش کشاورزی هم با رشد ۹ هزار نفری در سال گذشته به حدود ۳ میلیون و ۵۲۲ هزار نفر رسیده است.

    افراد دارای اشتغال ناقص شاغلانی را شامل می‌شود که به دلایل اقتصادی مختلف کمتر از ۴۴ ساعت کار می‌کنند و آماده انجام کار اضافی هستند.

    افزایش متوسط ساعت کار شاغلان در سال ۱۴۰۲

    سهم اشتغال ناقص در سال ۱۴۰۲ به ۸.۲ و تعداد آن به ۲ میلیون و ۱۰ هزار و ۵۴۷ عدد رسیده که نسبت به سال گذشته ۱.۳ درصد کاهش داشته است. بر اساس داده‌های این گزارش متوسط ساعت کار شاغلان در سال ۱۴۰۲ به ۴۵.۷ ساعت رسیده که نسبت به بازه زمانی در سال گذشته با افزایش مواجه شده است. این شاخص در سال گذشته ۴۲.۹ ساعت بود.

    اشتغال ناقص در سال گذشته حدود ۲۳۲ هزار مورد کم شده است و سهم این نوع از اشتغال را از کل جمعیت شاغل از ۹.۵ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۸.۲ درصد در سال ۱۴۰۲ رسانده است که حکایت از کاهش ۰.۸ درصدی دارد.

    نرخ بیکاری گروه سنی ۳۵ – ۱۸ ساله نیز حاکی از آن است در سالی که گذشت، ۱۵.۳ درصد از جمعیت فعال ۳۵-۱۸ ساله بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری گروه سنی ۳۵ – ۱۸ ساله نشان می‌دهد که این شاخص نیز نسبت به سال گذشته ۱.۱ درصد کاهش یافته است.

    کاهش نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر فارغ التحصیلان آموزش عالی

    کاهش ۱.۲ درصدی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان، کاهش ۰.۸ درصدی نرخ اشتغال ناقص، کاهش ۱.۸ درصدی نرخ بیکاری جوانان و کاهش نرخ بیکاری در ۲۵ استان از دیگر اتفاقاتی است که در حوزه نیروی کار در ۱۴۰۲ رخ داده است

    بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ساله و بیشتر فارغ‌التحصیلان آموزش عالی نشان می‌دهد ۱۱.۸ درصد از جمعیت فعال فارغ‌التحصیل آموزش عالی بیکار بوده‌اند این نرخ در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات این نرخ حاکی از کاهش ۱.۱ درصدی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل است.

    بررسی سهم شاغلین ۱۵ساله و بیشتر با ساعت کار معمول ۴۹ ساعت و بیشتر نشان می‌دهد ۳۸.۵ درصد شاغلین به طور معمول ۴۹ ساعت و بیشتر در هفته کار می‌کنند این شاخص که یکی از نماگرهای کار شایسته است و نشان می‌دهد در کشور سهم زیادی از شاغلین بیشتر از استاندارد کار می‌کنند. این شاخص نسبت به سال قبل (۱۴۰۱) ۰.۵ درصد افزایش‌یافته است.

    در سال ۱۴۰۲ سهم جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان ۲۷.۱ درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به سال قبل ۰.۴ درصد افزایش داشته است.

    نویسنده: مهندس حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *