×
×

افتتاح دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در گلستان
مشاغل خانگی راهی درجهت توسعه وخودکفایی

  • کد نوشته: 9116
  • ۱۳۹۹-۰۷-۰۴
  • ۰
  • این که درکشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه حمایت از مشاغل خرد امریست عادی و قانونی که درقبال تولیدات مشاغل خانگی دولت مکلف است نسبت به احیایی بازار هدف به این افراد کمک نماید تا بتوانند محصولات تولیدی خود را به دست بازار هدف برسانند تا اشتغال ایجاد شود و اگر به چین که همانند ایران یک کشور آسیایی است نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که به مشاغل خانگی توجه ویژه از سوی دولت می شود تا جایی که برخی از محصولات تولیدی توسط این نوع از مشاغل جهت صادرات به سایر کشورها فرستاده شده که گاها برخی از این تولیدات در چرخه اقتصاد کارائی خاصی دارند.
    مشاغل خانگی راهی درجهت توسعه وخودکفایی
  • تبلیغ هدفمند

    افتتاح دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در گلستان

    افتتاح دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در گلستان
    مشاغل خانگی راهی درجهت توسعه وخودکفایی

     دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با حضور جمعی از مسئولان در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی گلستان در گرگان افتتاح شد.

    سیدعزیز موسوی – سرپرست جهاد دانشگاهی گلستان در آیین افتتاح این دبیرخانه افزود: طرح توسعه مشاغل خانگی که با هدف ایجاد اشتغال پایدار و بعنوان طرحی پایلوت برای ایجاد ۲۰هزار شغل استارت اش از سال ۹۶ با عنوان توسعه مشاغل خانگی توسط وزارت کار و براساس مطالعات انجام گرفته در سطح ۹ استان کشور مدیریت آن به جهاد دانشگاهی صورت گرفت.

    موسوی گفت: در قالب این طرح که پس از بررسی اشکالات آن در جهت ایجاد اشتغال پایدار و توسعه یافته بر مبنای حذف عامل بیکاری برای بیش از ۵۴ هزار نفر که سهم آن در گلستان ۲۳۰۰نفر است با هدف طرح ملی توسعه مشاغل خانگی شکل یافت که در سال ۹۸ قرارداد اجرای آن بین وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی، معاونت امور زنان ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی به امضائ رسیده است.

    وی یادآور شد که این طرح در ۳ فاز شناسایی،آموزش و توانمند سازی و اتصال به بازار پیگیری می شود.

    سرپرست جهاد دانشگاهی گلستان ضمن اشاره به پیشران بودن طرح خاطرنشان کرد: با اضافه نمودن افراد توانمند و متقاضی در جهت حمایت از برندها و پیشران های استان که پس از شناسایی و آموزش به این پیشران ها و برندها اتصاد داده می شوند .

    موسوی ضمن یادآوری به روزهای ابتدایی شیوع و انتقال کرونا که نیازمبرم و شدید بیمارستان های استان به گان های بیمارستانی بود، با استفاده از ظرفیت زنان سرپرست خانوار اقدام به تولید ۵۰۰۰ گان توسط همین مشاغل خانگی و تحویل محصولات به مراکز درمانی شد.

    وی ضمن اشاره به نقش سازنده و تأثیرگذار مشاغل خانگی در حل بسیاری از معضلات و مشکلات اقتصادی مخصوصاً اشتغال، گفت: با حل مشکل جهانی اشتغال که سرچشمه بسیاری از آسیب ها و معضلات اجتماعی و فرهنگی است می توان شاهد جامعه ای پویا و زنده و عاری از هر گونه بزه کاری بود.

    سرپرست جهاد دانشگاهی گلستان بیان کرد: متقاضیان جهت استفاده از این طرح می‌توانند تا تاریخ ششم مهرماه با مراجعه به سامانه inhb.ir اقدام به ثبت‌نام کنند.

    مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان نیز در این برنامه اظهار داشت : عمده‌ترین معضلات و مشکلات سد راه مشاغل خرد و خانگی بحث ورود به بازار و فروش تولیدات است که در این ارتباط اقدامات مناسبی به واسطه جهاد دانشگاهی و دیگر متولیان این حوزه انجام گرفته است.

    مشاغل خانگی راهی در جهت توسعه و خودکفایی
    مشاغل خانگی راهی در جهت توسعه و خودکفایی

    موسی بی‌باک، بومی بودن، عدم بیمه کارفرمایی و اشتغال تمام‌وقت را از جمله شرایط موجود برای متقاضیان این طرح خواند و گفت: توجه به بازار را از مهم‌ترین ویژگی این طرح ملی را در توسعه مشاغل خانگی خواند و اینکه صرفاً با ارائه تسهیلات نمی توان اشتغال ایجاد نمود بلکه تسهیلات باید نظامند و در قالب طرح های هدفمند باشد. که از مجموع ۳۲۰ شغل خانگی فقط ۳۰ درصد دارای بیشترین استقبال هستند.

    از نکات قابل تامل در این طرح که بسیار ارزشمند است که اگر درست و مدیریت شده به آن نگریسته شود و حرکت آن در راستای اجرای شدن طرح باشد تا صرفا همانند سایر طرح های به زمین مانده و تنها روی کاغذ رفته و پشت درب های بسته قرار گرفته اند و آن هم بیشتر برای یک دور همی و کنار یکدیگر و صرف اعتبار که باید هزینه شود .

    نکته قابل تامل بازار کسب کار :

    مشاغل خانگی راهی در جهت توسعه و خودکفایی

    این که درکشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه حمایت از مشاغل خرد امریست عادی و قانونی که درقبال تولیدات مشاغل خانگی دولت مکلف است نسبت به احیایی بازار هدف به این افراد کمک نماید تا بتوانند محصولات تولیدی خود را به دست بازار هدف برسانند تا اشتغال ایجاد شود و اگر به چین که همانند ایران یک کشور آسیایی است نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که به مشاغل خانگی توجه ویژه از سوی دولت می شود تا جایی که برخی از محصولات تولیدی توسط این نوع از مشاغل جهت صادرات به سایر کشورها فرستاده شده که گاها برخی از این تولیدات در چرخه اقتصاد کارائی خاصی دارند.

    و یا اینکه ژاپن چگونه تبدیل به یک ابرقدرت اقتصادی در زمان خود شد و توانست بازار اقتصاد جهان را بر پایه محصولات خود متحول سازد تماما بر می گردد توجه ویژه دولت مردان به مشاغل کوچک و خردی که در سرتاسر این کشور وجود دارد .

    پس اگر که به مشاغل خرد به طور واقعی توجه شود و نه صرفا بر روی کاغد و یا ایجاد اتاقی ۳در۴ کوچک و با یک میزو یک کارمند ساده خواهیم دید که می شود در جهت ریشه کن کردن معضل اشتغال گامی بزرگ می توان برداشت و آنهم تامین بازار هدف و عرضه محصولات تولیدی بدون هر گونه واسطه و رساندن آن به مصرف است.

    این زمان زمان است که می توان نتیجه عملکرد خود را دید و امید است که با ایجاد و راه اندازی این طرح شاهد شکوفایی و رونق تولید مخصوصا در مشاغل خرد و خانگی بود.

    نویسنده: حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *