×
×

وزیر تعاون
ایجاد۲۱۷هزار شغل از ابتدای دولت سیزدهم

  • کد نوشته: 34430
  • ۱۴۰۰-۱۰-۰۷
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی بازار کسب و کار، حجت‌الله عبدالملکی گزارشی از برنامه‌های اشتغال دولت سیزدهم در صحن علنی خانه ارائه و اظهار داشت: بعد از تورم دومین معضل کشور ، بیکاری است، کارمان را در شرایطی آغاز کردیم که حجم بیکاری و مشکلات بسیاری گریبانگیر کشور بود .
    ایجاد۲۱۷هزار شغل از ابتدای دولت سیزدهم
  • تبلیغ هدفمند

     وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۲۱۷ هزار فرصت شغلی تاکنون از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم، مطابق آمارهای سامانه «رصد» این وزارتخانه ایجاد شده و ۱۳۰ هزار فقره بیمه در همین راستا  برای کارگران صادر شده است.

    ایجاد۲۱۷هزار شغل از ابتدای دولت سیزدهم
    ایجاد۲۱۷هزار شغل از ابتدای دولت سیزدهم
    ایجاد۲۱۷هزار شغل از ابتدای دولت سیزدهم

    به گزارش خبرنگار اقتصادی بازار کسب و کار، حجت‌الله عبدالملکی گزارشی از برنامه‌های اشتغال دولت سیزدهم در صحن علنی خانه ارائه و اظهار داشت: بعد از تورم دومین معضل کشور ، بیکاری است، کارمان را در شرایطی آغاز کردیم که حجم بیکاری و مشکلات بسیاری گریبانگیر کشور بود .

    وی افزود: یک ماه قبل گفته بودم که ۱۴ میلیون نفر در کشور شغل شایسته‌ای ندارند که آمار فوق فارغ از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیکار مطلقی است که در جامعه به دنبال شغل‌اند.

    وی با بیان نگرانی از مساله بیکاری گفت: در این خصوص دغدغه نمایندگان منطقی است، مساله نظارت مجلس یک موضوع بسیار مهم و راهگشا است و این سوالات و تذکرات بیشتر موجب گوشزد مسوولیت واقعی وزرا میشود که اگر احیانا باعث غفلتی شده باشد برطرف شود.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه‌داد: من نوعی هم اگر به جای نمایندگان ملت بودم قطعاً تذکرات لازم را در خصوص کوتاهی‌ها موجود می‌دادم، اما فقط وزارت کار مخاطب این سوال نمی‌باشد بلکه پاسخ اشتغال بستگی به صنعت، کشاورزی، فناوری واطلاعات، گردشگری و محیط زیست دارد.  

    عبدالملکی در ادامه گفت: مسوول ایجاد اشتغال وزارت کار نمی‌باشد، بلکه وظیفه این وزارت خانه  ایجاد هماهنگی بین دستگاه های مختلف در خصوص اشتغال است و این وزارتخانه موضوع بیکاری را به عنوان دبیر شورای عالی اشتغال باید پیگیری می‌کند.

    وی در ارتباط با تدوین اطلس اشتغال‌زایی افزود: این اطلس ۱۷۵ برنامه را با همکاری ۷۱ دستگاه تدوین کرده است.

    وی بیان دان داشت: از عملکرد این وزراتخانه در حوزه کار و وضعیت اشتغال و بیکاری کشور کتابچه‌های کوچکی منتشر شده است.  

    وی اظهار داشت: انتظار داریم که نمایندگان این کتابچه‌ها را مورد مطالعه قرار دهند چرا که در آنها وضعیتی کامل از اشتغال و بیکاری با تحلیل متفاوتی ارائه گردیده و همچنین در حوزه اشتغال طی این چند ماه عملکرد دولت سیزدهم تشریح شده است.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اشاره به زیست بوم اشتغال  گفت: در این زیست بوم در مدت ۱۸ ماه ( از نیمه دوم ۱۴۰۰ تا نیمه اول ۱۴۰۱) برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل برنامه‌ریزی مختلفی در نظر گرفته شده است.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در دولت سیزدهم شورای عالی اشتغال و در کمتر از ۲ ماه، ۲ جلسه با حضور ریاست جمهور و دستگاه‌های مرتبط برگزار گردید که ماحصل آن ۳۴ مصوبه مهم بود که میزان پیشرفت هر کدام از مصوبه‌ها نیز بیان شده است.

    وی با تاکید بر زیست بوم ملی اشتغال گفت: در این دولت زیست‌بوم ملی اشتغال تصویب شد که پلتفرم ایجاد همکاری و هماهنگی بین چندین دستگاه در آن ذکر شده که  پیش از این کلیه دستگاه‌ها  متاسفاتنه به صورت جزیره‌ای عمل می‌کردند.

    عبدالملکی خاطرنشان‌کرد: ۳۲ هزار میلیارد تومان در قالب مصوبه اشتغال توسط شورای عالی اشتغال کشور در نظر گرفته شده که ۱۶۰ هزار میلیارد تومان آن به بانک مرکزی ابلاغ شده است که ۶۰ هزار میلیارد تومان آن قرض الحسنه خواهد بود.

    وی با اشاره به اینکه ابلاغ وحدت مالی توسط بانک مرکزی به شبکه بانکی یک انقلاب است، ادامه داد: قبل از این تسهیلات منحرف می شد و صرف زنجیره تولید و اشتغال نمی شد اما از این پس منابع با ابلاغ بانک مرکزی به سمت تولید و اشتغال خواهد رفت.

    وی افزود: بر این اساس تامین مالی و نقدینگی به سمت اشتغال هدایت خواهد شد و بانک‌ها از گیرندگان تسهیلات تعهد و تضمین تعداد ایجاد اشتغال و بیمه را خواهند گرفت و از این پس تعداد ایجاد اشتغال و بیمه شدگان مورد استعلام قرار می‌گیرد در غیر این صورت تسهیلات اشتغالزایی امهال نخواهد شد.

    عبدالملکی اشاره به نقش سازمان فنی و حرفه ای کرد و بیان‌داشت: در مشاغل کم‌سرمایه‌بر به دنبال ارائه آموزش های لازم هستیم، در این راستا ۳۴۰ شغل شناسایی شده که زیر ۲۰ میلیون تومان سرمایه گذاری نیاز دارد و حتی بعضی از مشاغل سرمایه ای بین یک میلیون تا پنج میلیون نیاز دارند.

    وی گفت: این مشاغل را اعلام کرده ایم تا کارجویانی که در کلاس‌های فنی و حرفه ای مشارکت کنند و قادر خواهند بود اشتغالزایی کنند بتوانند از آن استفاده و بهره ببرند و این یک اقدام راهبردی جدید در حذف بیکاری و ایجاد اشتغال است که جهش در تولید شغل ایجاد می‌کند.

    وی خبر از تشکیل پنجره واحد ارائه مجوزها داد و افزود: مصوبه دومین جلسه شورای عالی اشتغال این بود که اقتصاد فقط یک درگاه برای صدور مجوز آن هم فقط با همکاری وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی ایجاد شود که این امر تا پایان سال عملیاتی خواهد شد.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: مشکلات بسیاری در خصوص صدور مجوز در حوزه مشاغل خانگی داشتیم که از مجوز محور به ثبت محور حرکت کرده و سازو کارهای آن را اعلام کردیم، به گونه ای که افراد برای ایجاد مشاغل خانگی، نوع درخواست را در سامانه ثبت می کنند که می خواهند این کار را انجام دهند.

    وی خاطرنشان‌کرد: که از پس در این حوزه سیستم تنها در سه روز کاری مجوزات لازم را صادر می‌کند و دیگر خبری از سختگیری دستگاه‌های نظارتی در صدور مجوزها نیست، بلکه در نظارت بر اجرای کار است.

    وی با اشاره به نقش صندوق‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه گفت: معیار ایجاد اشتغال را برای امتیازدهی به مدیران صندوق‌ها قرار داده‌ایم، و از این پس دیگر در ابتدای هر سال شرکت‌ها و صندوق‌ها را با سودشان ارزیابی نخواهیم کرد بلکه ملاک ارزیابی ایجاد اشتغال صورت گرفته خواهد بود .

    وی خاطرنشان‌کرد: در هر استان و منطقه شرکت‌ها و صندوق‌ها از جمله شرکت شستا به دنبال ایجاد مشاغل خانگی و زیرساخت‌های فناوری خواهند بود و اگر در این زمینه کوتاهی صورت پذیرد مدیران آن برکنار خواهند شد.

    رونمایی از سامانه جامع کاریابی

    وی با اشاره به رونمایی از سامانه جامع کاریابی گفت: لینک این سامانه در وب‌سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعال است افراد جویای کار می توانند با مراجعه به این درگاه خود را معرفی و موسسه های کاریابی نیز در این بین اقدام به شناسایی کارجویان خواهند کرد.

    وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی در پایان خاطرنشان‌کرد: خود را مسوول و متعهد می دانم که همه تلاشم را برای  هماهنگی بین دستگاه ها و همکاری مجلس و دولت انجام دهم، و به صورت دوره‌ای گزارشات لازم را به مجلس ارائه دهم.

    لازم به ذکر است که وزیر محترم در ارتباط با هزینه های احتمالی که کارجویان می‌بایست نسبت به اشتغال خود به مراکز و موسسات کاریابی پرداخت کنند صحبتی نداشتند چرا که در گذشته این موسسات هزینه‌های غیر متعارفی بابت صرفا معرفی مشاغل از افراد جویای کار از کارجویان طلب می کردند که به طور مثال حقوق کامل یک ماه متقاضی بوده است بعبارتی ماه اول تلاش کارجو به جیب موسسات کاریابی می‌رفت و موسسات نیز هچگونه مسئولیتی در قبال آینده شغلی کارجویان نداشتند.

    نویسنده: حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب و کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *