خودباوری و اعتماد بنفس
خودباوری و اعتماد بنفس
اعتماد به نفس اجتماعی می تواند با تمرین در محیط های اجتماعی ایجاد شود. افراد می توانند ساختار و جریان هر مکالمه ای را قبل از شروع به کار مشاهده کنند و می توانند سوالات یا موضوعاتی را پیش از موعد آماده کنند.

اعتماد به نفس یک ویژگی ذاتی و ثابت نیست. این توانایی است که می تواند به مرور زمان به دست آید و بهبود یابد.

خودباوری و اعتماد بنفس

اعتماد به نفس اجتماعی می تواند با تمرین در محیط های اجتماعی ایجاد شود. افراد می توانند ساختار و جریان هر مکالمه ای را قبل از شروع به کار مشاهده کنند و می توانند سوالات یا موضوعاتی را پیش از موعد آماده کنند.

خارج از یک زمینه اجتماعی ،ارزیابی واقع بینانه توانایی های افراد ، افراد را قادر می سازد تا بین اعتماد به نفس بسیار کم و بیش از حد سالم تعادل برقرار کنند. اعتماد به نفس کم می تواند از خطر و استفاده از فرصت ها – در مدرسه ، محل کار یا زندگی اجتماعی – جلوگیری کند .

اعتماد به نفس بیش از حد می تواند به عنوان لوس شدن ، خودبزرگ بینی یا خودشیفتگی از بین برود . بیش از حد ارزیابی کردن توانایی های فرد ممکن است منجر به مشکلاتی از جمله عدم اتمام به موقع پروژه ها شود.

 فرق بین خودشیفتگی و اعتماد بنفس در این است که ، خودشیفتگی می تواند به دلیل ناامنی ها و مکانیسم های دفاعی باشد ، در حالی که اعتماد به نفس ناشی از خودآگاهی و توانایی تحمل و تأمل در ناامنی های فرد است. اعتماد به نفس احساس شخصی بودن از توانایی و صلاحیت را القا می کند ، در حالی که خودشیفتگی احساس برتری نسبت به دیگران را در بر می گیرد.

بر اساس یکی از مطالعات اخیر ، افرادی که از نظر خودشیفتگی بالاتر هستند بیشتر افرادی را که از نظر خودشیفتگی پایین تر هستند را دوست دارند و این ممکن است به این دلیل باشد که مردم بیش از حد به خودشیفتگان اعتماد به نفس می دهند. 

میتوان از موفقیت های شخصی و شغلی احساس اطمینان کرد. ادامه دادن به اهداف تعیین شده و رسیدن به آنها می تواند این باور را داشته باشد که فرد شایسته و توانمند است.

اعتماد به نفس به معنای دانستن این است که می توانید نتیجه عاطفی هر آنچه را که با آن روبرو خواهید شد ، کنترل کنید. با تأیید هر احساسی ، از جمله احساسات دشوار ، به جای اجتناب از آنها ، شروع کنید برای خود صحبت کنید ، محدود کردن انتقاد از خود و سایر استراتژی ها می تواند به تقویت قدرت و اعتماد به نفس عاطفی کمک کند.

اعتماد به نفس همه جانبه نیست: شما می توانید در بعضی از مواقع اعتماد به نفس بالا و در بعضی دیگر اعتماد به نفس کم داشته باشید. در هر دامنه جدیدی که انتخاب می کنید ، مهارت های خود را تقویت کنید.قطعا در مراودات اجتماعی خود با افراد خودشیفته برخورد داشته اید مثلا هنگامی که شما احوالپرسی قدرتمند با احترام و از ته دل به آنها میکنید پاسخی کوتاه و سرد از آنها خواهید شنید.

خودشیفتگان به هیچ چیز احترام نمی گذارند. در نهایت آنها همه و همه چیز را تحقیر می کنند.

آنها مهربانی را تحقیر می کنند  ، که آن را نقطه ضعف احمقانه می دانند.

تحقیر  صداقت ، تهدیدی است که آنها بدنبال بی اعتبار کردن هستند.

آنها مسئولیت پذیری را تحقیر می کنند  ، که از آن اجتناب کرده و دیگران را منحرف می کنند.

آنها اعتماد را تحقیر می کنند  ، که خیانت می کنند و نقض می کنند.

آنها عشق را تحقیر می کنند  ، که احساس نمی کنند اما به عنوان سلاحی علیه دیگران که از آن استفاده می کنند .

آنها سخاوت را تحقیر می کنند  ، که در خلاف خودخواهی بدوی آنهاست.

آنها نسبت به بخشش تحقیر دارند ، و این را قدرت دادن به دیگران می دانند.

آنها نسبت به پشیمانی تحقیر دارند ، که احساس نمی کنند اما برای دیگران قابل بهره برداری است.

آنها نسبت به دقت تحقیر می کنند ، که تحریفات محافظت کننده از خود در واقعیت را تهدید می کند.

آنها نسبت به حقیقت تحقیر دارند  ، که بیش از هر چیز از آن می ترسند و به طور مداوم برای انکار ، اخراج ، آلودگی و تغییر شکل کار می کنند.

توصیه من به شما این است که رفتار بی ادبانه بک خودشیفته هرگز باعث نشود که شما تصمیم

بگیرید در تعاملات خود با دیگران‌سردتر برخورد کنید و تغییر در نوع نگرش و اخلاق صحیح و زیبای شما ایجاد کند نباید یک خودشیفته انسان خوب را تغییر دهد باید خودشیفتگان در برخورد صحیح و محترمانه و مودبانه شما متغیر شوند همه ترس من ازاین است که خودشیفتگان تاثیر مخرب خود را بر افراد مبادی آداب بگذارند و آنها را از این رویه اخلاقی صحیح خارج کنند که در اینصورت جامعه ای رو به انزوا و خشونت و سرد ایجاد خواهد شد چه بسا در این کژمداری اخلاقی جرایم توهین و منازعات هم بیشتر شود .

پس با آداب صحیح اجتماعی که یقین داریم صحیح ترین رفتار را خواهیم داشت نه تنها کوتاه آمده در مقابل هجمه گستاخی و بی ادبی بلکه تاثیر مثبت  و مطلوبی بر خودشیفتگان هم خواهیم داشت.

  • نویسنده : دکتر فائزه صلاحی