جلسه بررسی چالش‌ها و راهکارهای راه‌اندازی مرکز اسناد و مدارک میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان
جلسه بررسی چالش‌ها و راهکارهای راه‌اندازی مرکز اسناد و مدارک میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، این جلسه صبح روز شنبه ۱۳ آبان‌ماه ۱۴۰۲ با حضور اکبر مهدوی‌نیا معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی، مرتضی حسینقلی‌زاده معاون میراث‌فرهنگی استان و مدیران و کارشناسان صاحب‌نظر این حوزه در محل سالن جلسات اداره‌کل  میراث‌فرهنگی استان برگزار شد. در ابتدای این جلسه معاون میراث‌فرهنگی استان گلستان گفت: در […]

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، این جلسه صبح روز شنبه ۱۳ آبان‌ماه ۱۴۰۲ با حضور اکبر مهدوی‌نیا معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی، مرتضی حسینقلی‌زاده معاون میراث‌فرهنگی استان و مدیران و کارشناسان صاحب‌نظر این حوزه در محل سالن جلسات اداره‌کل  میراث‌فرهنگی استان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه معاون میراث‌فرهنگی استان گلستان گفت: در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که هرروز شاهد تولید اطلاعات و انتشار آن هستیم و چیزی که برای جهان امروز و آینده ارزش بیشتری دارد، ثبت و ضبط این اطلاعات و بهره‌مندی درست از آن‌ها است.

مرتضی حسینقلی‌زاده با اشاره به این‌که شاید این مسئله مهم برای ما که در میراث‌فرهنگی مشغول به کار هستیم کاربردی و ملموس‌تر است، چه بسیار اطلاعات علمی و مدارک تاریخی برجای‌مانده از گذشتگان که امروز می‌توانند الگوهای درستی برای یک زندگی سالم و پایدار باشند.

او بیان کرد: در شرایطی که اداره‌کل دارای بخش‌های متعدد و معاونت‌های تخصصی است، لذا ضرورت ایجاد مرکزی به‌منظور ثبت و گردآوری داده‌ها و مستنداتی که قابلیت ارائه به مخاطبان را داشته باشد، احساس می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی استان گلستان تأکید کرد: راه‌اندازی مرکز اسناد اداره‌کل در کنار بخش کتابخانه باقابلیت دیجیتالی کردن اطلاعات و رعایت تمامی ملاحظات قانونی و بر اساس مدل‌های استاندارد ملی ضروری است.

او با اشاره به این‌که وظیفه دسته‌بندی و استفاده درست از این اسناد و مدارک و اطلاعات کاربردی، بسیار سنگین  و تابع یک اصولی هست که باید در این راه درست عمل کرد، تصریح کرد: قطعاً نیاز است واحدهای مختلف پیشنهادهای خود را برای انواع مستندات، اسناد و اطلاعات غیر محرمانه تدوین و تعیین کنند تا بتوان در قالب جلساتی کارشناسی به برنامه‌ای عملیاتی برای اجرای صحیح مرکز اسناد و مدارک دست‌یابیم.

در بخش دیگر این نشست معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان ضمن تأکید بر اهمیت بسیار بالای راه‌اندازی مرکز اسنادی پویا و به‌روز برای این اداره‌کل، ضرورت همکاری و مشارکت همه واحدها در تحقق آن را بیان کرد و از آمادگی معاونت توسعه مدیریت برای همراهی در این تصمیم کاربردی و اثرگذار خبر داد.

اکبر مهدوی‌نیا با اشاره به دستاوردهای وجود مرکز اسناد و دیجیتالی بودن بخش‌هایی از آن، ارائه یک برنامه اجرایی اولویت‌دار در تحقق آن را ضروری دانست.