×
×

استاندار اردبیل
سدخداآفرین بزرگترین طرح‌آب‌وخاک خاورمیانه

  • کد نوشته: 28499
  • ۱۴۰۰-۰۱-۰۹
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، اکبر بهنامجو یکشنبه در جریان بازدید از پروژه سد خدا آفرین اظهار کرد: با تکمیل و واگذاری اراضی پایاب، بیش از یک میلیون تن به محصولات کشاورزی در بخش زراعی، باغی و دامی منطقه افزوده می شود.
    سدخداآفرین بزرگترین طرح‌آب‌وخاک خاورمیانه
  • تبلیغ هدفمند

    استاندار اردبیل گفت: با تکمیل پروژه پایاب سد خدا آفرین بیش از ۴۷هزار هکتار از اراضی دیم منطقه مغان در شمال استان به آبی تبدیل می‌شود.

    سدخداآفرین بزرگترین طرح‌آب‌وخاک خاورمیانه
    سدخداآفرین بزرگترین طرح‌آب‌وخاک خاورمیانه
    سدخداآفرین بزرگترین طرح‌آب‌وخاک خاورمیانه

    به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، اکبر بهنامجو یکشنبه در جریان بازدید از پروژه سد خدا آفرین اظهار کرد: با تکمیل و واگذاری اراضی پایاب، بیش از یک میلیون تن به محصولات کشاورزی در بخش زراعی، باغی و دامی منطقه افزوده می شود.

    وی بیان کرد: این پروژه یکی از کارهای بزرگ نظام جمهوری اسلامی در منطقه است و همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط باید در تسریع روند اجرای این پروژه کمک کنند.

    بهنامجو  با اشاره به اتمام سد انحرافی قیز قلعه‌سی پپکه آب ارس را  به سمت مغان استان هدایت می‌کند اضافه کرد: در سال گذشته بخشی از نواحی یک و ۲ پروژه پایاب  تحت پوشش قرار گرفت اما در سال جاری با تکمیل پروژه این نواحی و نواحی دیگر بطور کامل تحت پوشش قرار می‌گیرند.
    وی ادامه داد: مقرر شده با برگزاری جلسات مهم در مرکز جهت تامین منابع مالی مورد نیاز گام‌های اساسی را برای تکمیل پروژه برداریم و دستگاه اجرایی نیز وظایف خود را برای تکمیل پروژه بخوبی انجام می دهند.
    استاندار اردبیل گفت: با نظارت دقیق و پیگیری‌های مستمر در راستای تکمیل پروژه و کمک به دستگاه های اجرایی نهایت تلاش خود را بکار می بندیم و امیدواریم با تکمیل پایاب سد خدا آفرین و ایجاد صنایع تبدیلی در منطقه شاهد تحول عظیم اقتصادی در استان به ویژه منطقه زرخیز مغان باشیم.

    پایاب سد خداآفرین به عنوان بزرگترین طرح آب و خاک خاورمیانه با هدف گسترش پوشش آبی در هزاران هکتار از اراضی دیم منطقه مغان و نیز بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب توسط دولت تدبیر و امید اجرایی شده و هم‌اکنون در مراحل پایانی عملیاتی است.

    پوشش ۷۴ هزار هکتار از اراضی دیم استان‌های اردبیل و آذربایجان‌شرقی در اجرای این طرح پیش‌بینی شده بود اما به هنگام تخصیص آب در سال ۹۳، به دلیل خشکسالی ۱۰ ساله و متمادی، میزان حقابه و سطح اراضی تحت پوشش پایاب سد خداآفرین در این  ۲ استان از ۷۴ هزار هکتار به حدود ۴۲ تا ۴۷ هزار هکتار کاهش داده شد.

    به خاطر ملاحظات خشکسالی، سهم استان اردبیل از آبیاری پایاب این سد از ۶۲ هزار هکتار به ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار و سهم استان آذربایجان‌شرقی نیز از ۱۲ هزار هکتار به پنج هزار و ۳۰۰ هکتار کاهش یافت.

    طرح پایاب سد خداآفرین در ۲ بخش شبکه‌های اصلی و فرعی اجرا می‌شود که شبکه‌های اصلی آن توسط شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل و شبکه‌های فرعی آن نیز توسط وزارت جهاد کشاورزی در حال احداث است.

     طرح شبکه‌های فرعی و آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب (پایاب خداآفرین) در چهار ناحیه عمرانی یک ، ۲ ، سه و چهار عملیاتی شده است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *