×
×

کشت شالی منجر به نابودی آبخوان های گلستان می شود
کشت جایگزین معرفی کنید!!!

  • کد نوشته: 31286
  • ۱۴۰۰-۰۲-۱۰
  • ۰
  • اما با لغو این مسئله مطمئنا مشکل کم آبی و تنش آبی که در آینده با آن مواجه هستیم حل نشدنی باقی مانده است، از سوی دیگر نیز مردم استان گلستان سال هاست که شالیکاری می کنند و با لغو کشت این محصول لطمه ای بزرگ به اقتصاد کشاورزان منطقه وارد می شود چرا که شالیکاری بیشترین رونق را در منطقه دارد و به دلیل نبود زیر ساخت های مناسب و خام فروشی محصولات کشاورزی کاشت محصولات دیگر ریسگی برای کشاورز محسوب می شود.
    کشت جایگزین معرفی کنید!!!
  • تبلیغ هدفمند

    چند سالی است که مسئله ممنوعیت کشت شالی در گلستان مطرح بود که سال گذشته با فشارهای از سوی نمایندگان مجلس این مسئله لغو شد.

    کشت جایگزین معرفی کنید!!!

    اما با لغو این مسئله مطمئنا مشکل کم آبی و تنش آبی که در آینده با آن مواجه هستیم حل نشدنی باقی مانده است، از سوی دیگر نیز مردم استان گلستان سال هاست که شالیکاری می کنند و با لغو کشت این محصول لطمه ای بزرگ به اقتصاد کشاورزان منطقه وارد می شود چرا که شالیکاری بیشترین رونق را در منطقه دارد و به دلیل نبود زیر ساخت های مناسب و خام فروشی محصولات کشاورزی کاشت محصولات دیگر ریسگی برای کشاورز محسوب می شود.

    کشت چغندرقند و شالی منجر به نابودی آبخوان‌های گلستان می‌شود

    مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: کشت چغندرقند و شالی منجر به نابودی آبخوان‌های استان و در نتیجه نشست زمین می‌شود که پس از آن هیچ راه چاره‌ای برای بازسازی سفره‌ها وجود ندارد.

    به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای گلستان، سیدمحسن حسینی در دیدار با فرماندار شهرستان کلاله اظهار کرد: «سد بوستان» در ابتدای احداث در ۱۵ سال گذشته حدود ۵۴ میلیون مترمکعب ظرفیت داشت که به دلیل رسوبات بالادست به ویژه رسوباتی که از اراضی شیب‌دار به پایین‌دست منتقل می‌شود نیمی از ظرفیت آن از رسوب پر شده است.

    کاهش ۲۷ درصدی بارش در گلستان

    حسینی با اشاره به کاهش ۲۷ درصدی بارش‌های استان گفت: هنوز بعد از دهه‌ها که اقتصاد استان بر پایه کشاوزی می‌چرخد اما نقشه راه مشخصی بر پایه منابع پایدار از جمله آب موجود به چشم‌ نمی‌خورد .

    وی افزود: آب منطقه‌ای استان برای کشت چغندرقند و شالی هشدار لازم را در سال ۱۴۰۰ اعلام کرده است و ادامه کشت این دو محصول منجر به نابودی آبخوان‌های استان و در نتیجه نشست زمین می‌شود که پس از آن هیچ راه چاره‌ای برای بازسازی سفره‌ها وجود ندارد.

    با اعتبارات ناچیز نمی‌توان اقدام مناسبی برای رودخانه‌های استان انجام داد

    حسینی تصریح کرد: ۳۲۱ کیلومتر رودخانه در شهرستان کلاله وجود دارد که نیازمند ساماندهی است و با اعتبارات ناچیز مهندسی رودخانه نمی‌توان اقدام مناسبی برای رودخانه‌های استان انجام داد که تلاش ما برای افزایش اعتبارات ادامه دارد.
    مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان هشدارهای لازم را در این زمینه داد و خود را از مسئله بحران کم آبی که با آن مواجه هستیم بیرون کشید و حالا می ماند باقی مسوولان که در این خصوص اظهار نظر کنند و بار مسوولیت را از روی دوش خود بردارند.

    آنچه مسلم است این است که مسوولان استانی هشدار و اخطار دادند را یاد گرفته اند و هیچ کس راه حل مناسبی برای رفع مشکلات ندارد، اگر مسوولیت تنها به این باشد که همه می توانند در جایگاه شما نقش ایفا کنند.

    مافیای واردات برنج مخالف افزایش کشت برنج در داخل کشور هستند

    رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس در بیست اسفند ماه سال گذشته درباره مخالفت‌هایی که با لغو ممنوعیت کشت برنج می‌شود، اظهار داشت: هیئت دولت از سال ۹۷ کشت برنج را در کشور به غیر از گیلان و مازندران ممنوع کرده بود که این موضوع مشکلات اقتصادی و معیشتی زیادی برای کشاورزان به ویژه شالیکاران به وجود آورد.

    عضو مجمع نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرفی برنج‌های بسیار بی‌کیفیتی به کشور وارد شده است که یکسری افراد دست اندکار هستند و مافیای واردات برنج مخالف افزایش کشت برنج در داخل کشور هستند.
    سنگدوینی ادامه داد: پیش از اینکه این موضوع را در کمیسیون تلفیق مطرح کنم، استاندار گلستان مکاتباتی با دولت انجام داده بود و اعلام کرد ۱۵ هزار هکتار اراضی نسقی در استان وجود دارد که از آب‌های سطحی استفاده می‌کنند و سابقه کشت برنج در این اراضی به بیش از یک قرن می‌رسد.

    وی بیان داشت: وقتی که کشاورزان را از کشت محصولی منع می‌کنیم باید کشت جایگزین دیگری را به آنان معرفی کنیم و در حالیکه وزارت خانه‌های صمت و جهادکشاورزی موظف بودند چنین کاری انجام دهند اما اقدام موثری در این زمینه انجام ندادند.

    سنگدوینی اظهار داشت: با توجه به نامه استاندار به دولت، موضوع لغو ممنوعیت کشت برنج را در کمیسیون تلفیق مطرح کردم پس از تصویب در کمیسیون به صحن علنی مجلس آمد که در آنجا هم موضوع به نظر شورای آب در استان‌ها موکول شد که متناسب با وضعیت هر منطقه درباره کشت یا عدم کشت برنج تصمیم گیری شود.

    حالا کشاورزان باید منتظر بنیشینند و ببینند که نظر شورای آب در خصوص کشت این محصول چیست؟ در جایی از یکی از بزرگان خواندم که گفته بود مشکل ما این است که فقط از درد می نالیم اما به دنبال درمان نیستیم و این حکایت امروز تدبیر مسوولان استان در خصوص کشاورزی گلستان است.

    نویسنده: هنگامه خاندوزی

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *