×
×

فعالان صنعت فولاد آذربایجان شرقی
صادرات۱۰۰میلیون‌دلاری صنعت‌فولاد آذربایجان‌شرقی

  • کد نوشته: 31337
  • ۱۴۰۰-۰۲-۱۱
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، در شرایطی که آذربایجان شرقی تا اواسط دهه ۱۳۸۰ از سرمایه گذاری دولتی در بخش راهبردی فولاد محروم بود، اهتمام بالای بخش خصوصی با تکیه بر تجربه زیسته در بخش های دیگر صنعت، باعث شد که تعداد واحدهای تولید فولاد این خطه از تعداد انگشتان دست تا یک دهه قبل به بیش از ۱۵ واحد در سال گذشته افزایش یابد.
    صادرات۱۰۰میلیون‌دلاری صنعت‌فولاد آذربایجان‌شرقی
  • تبلیغ هدفمند

    صنعت فولاد آذربایجان‌شرقی به عنوان بزرگ‌ترین قطب تولید این محصول در بخش خصوصی کشور، در سال‌های اخیر رشد جهشی داشته، به گونه‌ای که صادرات سالانه آن اکنون به بیش از ۱۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

    صادرات۱۰۰میلیون‌دلاری صنعت‌فولاد آذربایجان‌شرقی
    صادرات۱۰۰میلیون‌دلاری صنعت‌فولاد آذربایجان‌شرقی
    صادرات۱۰۰میلیون‌دلاری صنعت‌فولاد آذربایجان‌شرقی

    به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، در شرایطی که آذربایجان شرقی تا اواسط دهه ۱۳۸۰ از سرمایه گذاری دولتی در بخش راهبردی فولاد محروم بود، اهتمام بالای بخش خصوصی با تکیه بر تجربه زیسته در بخش های دیگر صنعت، باعث شد که تعداد واحدهای تولید فولاد این خطه از تعداد انگشتان دست تا یک دهه قبل به بیش از ۱۵ واحد در سال گذشته افزایش یابد.  

    بررسی آمار و ارقام منتشر شده نشان می دهد که آذربایجان شرقی در بخش فولاد از نظر سرمایه گذاری شرکت های خصوصی در رتبه نخست کشوری قرار دارد و در این حوزه ۵۰ هزار میلیارد ریال توسط بخش های مختلف در سطح استان سرمایه گذاری شده است.

    آذربایجان شرقی بعد از اصفهان و خوزستان که اغلب واحدهای تولید فولاد آنها دولتی هستند، رتبه سوم در تولید فولاد کشور را دارد که ۸۵ درصد این تولیدات نیز توسط بخش خصوصی انجام می شود.

    این استان با فرآوری سالیانه ۵.۵ میلیون تن فولاد، ۲۴ درصد مجموع تولید این محصول پرکاربرد در ایران را تولید و به بازار مصرف داخلی و خارجی عرضه می کند.

    صنعت فولاد آذربایجان شرقی علاوه بر تامین نیاز داخلی و صادرات، از منظر اشتغالزایی برای قشر جوان و تحصیلکرده نیز حایز اهمیت است به گونه ای که افزون بر پنج هزار نفر در صنایع فولاد استان مشغول هستند.

    توسعه صنعت فولاد آذربایجان شرقی از حدود ۱۵ سال پیش کلید خورد و به تدریج این خطه از کشورمان به یکی از قطب های مهم تولید فولاد تبدیل شد.

    نکته مهم و قابل توجه در خصوص صنایع فولاد آذربایجان شرقی، حضور قاطع بخش خصوصی و سرمایه گذاری آن برای ایجاد واحدهای جدید در این حوزه می باشد به گونه ای که می توان گفت صنعت فولاد در این دیار، الگوی موفقی از مشارکت بخش خصوصی در ایجاد و توسعه صنعتی است.

    هر چند واحدهای تولید فولاد در آذربایجان شرقی در شرایط تحریم های ضدایرانی غرب، به دنبال توسعه برای ایجاد ثبات در بازار این محصول پرمصرف هستند،  اما فعالان این حوزه امروز در حالی با مشکل اجبار تامین مواد اولیه از بورس مواجه هستند که ۹۰ درصد تولید نورد در انحصار فولاد مبارکه اصفهان است و خرید آن از طریق بورس دو تا سه ماه زمان می برد؛ طی این فرآیند طولانی زمانی در حوزه تولید اگر به ورشکستگی واحد تولیدی منجر نشود، حداقل به ضرر و زیان مالی چشمگیر آن و عقب افتاده از رقبا در بازار لحظه ای می شود.

    معرفی به اداره کل تعزیرات حکومتی برای تشکیل پرونده تخلف به دلیل عدم عرضه محصول نهایی در بورس، از دیگر مشکلات پیش روی صنعت فولاد آذربایجان شرقی است، در حالی که این تصمیم بدون توجه به الزامات و محدودیت های محلی هر استان و با در نظر گرفتن نسخه واحد برای کل کشور، توسط سازمان حمایت از مصرف کننده با استناد به مصوبات ستاد تنظیم بازار اتخاذ شده است.   

    فعالان صنعت فولاد آذربایجان شرقی می گویند در شرایطی که بنگاه های صنعتی و واحدهای تولیدی در شرایط اقتصادی کرونا زده با انبوهی از مشکلات مواجه هستند، سازمان های بالادستی اگر قوانین و مقرراتی را در راستای تسهیل فعالیت آنها اتخاذ نمی کنند،  حداقل با مصوبات غیرواقع بینانه، فضای دشوار کسب و کار را سخت تر از این نکنند.

    گردش مالی صنعت فولاد آذربایجان شرقی ۲۰ هزار میلیارد تومان است

    صنعت فولاد آذربایجان شرقی، به عنوان یکی از سه استان نخست ایران در تولید فولاد، سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد.

    به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی، اولین استان در ایران است که انجمن تخصصی فولاد را به صورت استانی در کشور راه اندازی کرده و فعالیت رسمی آن از حدود سه سال پیش در قالب ۹ واحد و کارخانه تولیدی آغاز شده است.

    رییس انجمن تولید کنندگان فولاد آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب به ایرنا گفت: هم اکنون حدود ۱۵ واحد تولیدی با ۴ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال زایی مستقیم در صنعت فولاد آذربایجان شرقی فعال است که با حمایت های همه جانبه مسوولان دولتی و همچنین اتاق بازرگانی تبریز امکان توسعه همه جانبه این صنعت در استان مهیا می شود.

    کریم رحیمی با اشاره به اهمیت این صنعت در توسعه اقتصادی و صنعتی آذربایجان از رییس اتاق بازرگانی تبریز درخواست کرد تا در خصوص حل مسائل و مشکلات این حوزه مثل مشکلات مربوط به گمرک، بوروکراسی زاید اداری، حمل و نقل، محیط زیست و تهیه مواد خام مورد نیاز، فعالان این حوزه را کمک کند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *