×
×

رییس میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی اردکان
سه اثرتاریخی‌اردکان بازسازی شد

  • کد نوشته: 32117
  • ۱۴۰۰-۰۲-۲۳
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، محسن میرجانی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه مرمت و بازسازی ساباط آب انبار چاووش در محله کچیب پایان یافت افزود: این پروژه توسط تیم امانی میراث فرهنگی و با مشارکت سازمان عمران و باز آفرینی شهری شهرداری مرمت شد.
    سه اثرتاریخی‌اردکان بازسازی شد
  • تبلیغ هدفمند

    رییس میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی اردکان گفت: سه اثر باستانی شامل ساباط آب انبار چاووش، فاز دوم پشت بام بازارچه مزرعه سیف و حصار خواجه نصیر الدین عقدا و نیز کارگاه صنایع دستی شهرستان بازسازی و مرمت شد.

    سه اثرتاریخی‌اردکان بازسازی شد
    سه اثرتاریخی‌اردکان بازسازی شد
    سه اثرتاریخی‌اردکان بازسازی شد

    به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، محسن میرجانی روز چهارشنبه  در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه مرمت و بازسازی ساباط آب انبار چاووش در محله کچیب پایان یافت افزود: این پروژه توسط تیم امانی میراث فرهنگی و با مشارکت سازمان عمران و باز آفرینی شهری شهرداری مرمت شد.

    این مسوول یادآور شد: قدمت آب انبار چاووش به دوران پهلوی باز می گردد و آیتم هایی را که در این کارگاه با همکاری و مشارکت شهرداری به سرانجام رسانده ایم شامل اجرای ستون های باربر، ازاره چینی و استحکام بخشی دیوارها، اجرای سقف فیل پوش، خاک ریزی، اصلاح و شیب بندی پشت بام و اجرای اندود کاه گل می باشد .

    وی  اظهار داشت: یکی از دلایلی که باعث شد این پروژه در دستور کار تیم فنی اداره قرار بگیرد هم پیوند بودن آب انبار با مجموعه باغ موزه نان نمک بوده است.

     شروع ساماندهی بازارچه مزرعه سیف 
    رییس میراث فرهنگی اردکان یادآور شد: پشت بام بازارچه سیف مجموعه میرزا هادی که بخشی از آن در سال ۹۸ اجرا شده بود طی بودجه ای بخش دیگری از آن که یک هزار متر می باشد توسط تیم امانی میراث فرهنگی در حال اجرا می باشد.

    وی افزود: آیتم هایی که در این پروژه توسط کارگروه فنی این اداره ارزیابی شده شامل، سبک سازی پشت بام، اصلاح و خاک ریزی و شیب بندی بخشی از پشت بام، اجرای آجر فرش به صورت ملات نیم کاه و درز چسبان با آجر سنتی ۲۰ در ۲۰ می باشد.

    قدمت بازارچه میرزا هادی به دوران پهلوی باز می گردد و در تاریخ ۸۴/۰۵/۲۵ به شماره ۱۳۳۸۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    مرمت و بازسازی حصار خواجه نصیر الدین عقدا 

    میرجانی اظهار داشت: طی بازدیدی که به همراه رییس دادگستری و بخشدار عقدا از حصار خواجه نصیر الدین انجام شد،  مقرر گردید، بخشی از حصار این خانه تاریخی، که بر اثر باران های سیل آسای هفته گذشته تخریب شده بود با همکاری و مشارکت شهرداری عقدا با همان مصالح سنتی، در هفته جاری مرمت و بازسازی گردد.

    قدمت این خانه تاریخی به دوره ایلخانی حدود ۸۰۰ سال پیش باز می گردد.

    وی اضافه کرد: با هماهنگی صورت گرفته با استان تیم امانی میراث فرهنگی شهرستان اردکان در روزهای آینده برای مرمت و بازسازی بخش تخریب شده حصار خواجه نصیرالدین طوسی عقدا اعزام عقدا خواهند شد. 

    این مسوول افزود: با توجه به محدودیت امکانات میراث فرهنگی، آوار برداری این محدوده به تلاش و همت مردمی وابسته است و چنانچه به حفظ میراث عقدا اعتقاد داریم در این اقدام دلسوزانه و جهادی شرکت و اعلام حضور کنیم.

    کارگاه صنایع دستی میبد بازسازی شد
    میرجانی افزود: پروژه مرمت و بازسازی کارگاه صنایع دستی دست بافت های مادر نیز توسط تیم امانی میراث فرهنگی و مشارکت شهرداری اردکان به پایان رسید.

    وی اضافه کرد: کارگاه صنایع دستی دست بافت های مادر به مدیریت آمنه سادات میرزاده و موقعیت جغرافیایی آن داخل بافت تاریخی داخل حصار جنب آب انبار سلطان می باشد.

    اقدامات اجرا شده در این پروژه شامل مواردی نظیر خاک برداری، آوار برداری، پی کنی و شفته ریزی ستون های باربر، اجرای دیوار باربر آجری و زیر بندی و استحکام بخشی،  اجرای سقف فیل پوش و کلاه فرنگی،  ساماندهی پشت بام اعم از خاک ریزی، اصلاح و شیب بندی، کونو شکنی و اجرای اندود کاه گل پشت بام است.

    تاکنون یک هزار اثر تاریخی و فرهنگی در شهرستان اردکان شناسایی شده که ۲۴۰ مورد آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    شهرستان ۱۱۷ هزار نفری اردکان که مرکز آن در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد، متشکل از شهرهای عقدا، خرانق،  احمدآباد و اردکان است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *