×
×

شش مهارت برای ورود به بازارکار

  • کد نوشته: 32317
  • ۱۴۰۰-۰۲-۲۷
  • ۰
  • در صورت اینکه مهارت‌های شغلی را در خود تقویت کنید دیگر دلهره چندانی برای ورود به بازار کار نخواهید داشت.
    شش مهارت برای ورود به بازارکار
  • تبلیغ هدفمند

    اکثراً افرادی که برای نخستین بار تمایل دارند وارد بازار کار شوند و شغلی را تجربه نمایند، کمی دلهره داشته و از بدو ورود نگران موفقیت در آن شغل می باشند. البته این موضوع تا حدودی قابل درک است؛ اما باید گفت که چیز پیچیده‌ای نبوده. صرف‌نظر از اینکه جستجو یافتن چه موقعیت شغلی هستید و چه مهارت‌های تخصصی برای آن نیاز دارید، یک سری مهارت‌ها برای ورود به بازار کار هست که باید با آنها آشنا شوید.

    شش مهارت برای ورود به بازارکار

    در صورت اینکه مهارت‌های شغلی را در خود تقویت کنید دیگر دلهره چندانی برای ورود به بازار کار نخواهید داشت.

    مهارت‌های ورود به بازار کار را می توان در شش مورد خلاصه کرد
    ۱. روابط عمومی: یکی از کلیدی‌ترین مهارت‌های شغلی که باید هر کسی آنرا داشته باشد توانایی برقراری ارتباط و معاشرت با دیگران می‌باشد. بسیاری از کارشناسان و مدیران منابع انسانی این مهارت را جزو ضروری‌ترین مهارت‌های هر فرد برای ورود به بازار کار دانسته چرا که روابط عمومی کلامی یا غیرکلامی همه جوانب زندگی شغلی‌تان را تحت‌تاثیر قرار می­‌دهد.


    ۲. نرم‌افزارهای اداری همانند مایکروسافت آفیس: یکی از برجسته‌ترین مهارت‌هایی که امروزه در بسیاری از ‌مشاغل مورد استفاده قرار می‌گیرد نرم‌افزارها­یی همچون آفیس هستند.
    ۳. کار تیمی و همکاری: بسیاری از مشاغل در هر زمینه‌ای که فعالیت داشته باشند نیازمند به کار گروهی و همکاری بین کارکنان و اعضای تیم هستند. لذا برای ورود به بازار کار نیاز دارید که این مهارت شغلی را در خودتان تقویت کنید. توانایی کار با اعضای تیم، نوعی روحیه همکاری را می‌طلبد که در آن باید خودتان و خواسته‌های شخصی‌تان را کنار بگذارید و به اهداف کار و پروژه در دست تیم‌تان فکر کنید. باید مشارکت خود در رسیدن به اهداف تیم افزایش دهید و با تقویت روابط‌تان با کارفرما و همکاران موجب پیشرفت پروژه شوید و در کنار آن با حضور در کارهای تیمی مختلف یا تیم‌های ورزشی این مهارت را تمرین کنید.
    ۴. خود مدیریتی: می‌توان یکی دیگر از مهارت‌های مهم برای ورود به بازار کار خود مدیریتی دانست. در اینجا دیگر فرقی نمی‌کند که خودتان کارفرمای خودتان باشید یا اینکه برای فرد دیگری کار کنید، ویژگی‌های رهبری و مدیریتی به ویژه مدیریت خود، یکی از مهارت‌هایی است که می‌تواند شما را نسبت به دیگران متمایز ‌سازد. خود مدیریتی و ابتکار عمل شامل برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و اولویت‌بندی کارهایتان است.
    ۵. تفکر انتقادی و خلاق:تفکر انتفادی به توانایی ارزیابی، تحلیل و بررسی موضوعات مختلف گفته می‌شود. این مهارت لازمه‌اش پذیرا بودن این که مسئله در ابتداست و بعد از آن می‌بایست به احتمالات دیگر درباره آن بیاندیشید. از سوی تفکر خلاق به روش‌های خلاقانه و بررسی مشکلات گفته می‌شود که با نگاهی تازه‌ باید به آنها بنگرید و پیشنهاد، راه‌حل و ایده‌های جدی و به روز را ارائه دهید.
    ۶. توانایی یادگیری و هماهنگ شدن با تغییرات:درست است اهمیت کارتان که دانش‌تان نهفته است، اما باید این را نیز پذیرفت که همواره فناوری‌ها در ­حال توسعه و تغییر و تحول هستند. و در بازار کار مجبورید هر از گاهی با فناوری همگام شوید. و در این بین باید سرعت تغییرات فناوری را نیز اداره کنید. این یک مهارت بسیار ارزشمند است. اگر در یک زمینه خاص کارشناس و متخصص باشید اما همواره تفکرتان سنتی باشد، از قافله عقب خواهیدماند.
    نتیجه گیری
    ترسناکی ورود به بازار کار برای اغلب جوانان مرحله‌ای است عادی و عمدتاً علت آن این استکه در مدرسه و دانشگاه با مهارت‌های ورود به بازار کار آشنا نشده‌ایم. خوشبختانه برای ورود به بازارکار نیاز به مهارت‌های عجیب و غریبی نیست. اگر بتوانید ارتباط موثری با دیگران برقرار کنید، کار گروهی انجام دهید، با ابزارهای آفیس آشنا باشید، و از همه مهمتر بتوانید خود و زمان را مدیریت کنید، و تفکر انتقادی و خلاق را در خود پرورش دهید .و همواره آماده آموختن باشید، قطعاً از سایر افراد جویای کار چندین قدم جلوتر خواهید بود.

    نویسنده: حمیدرضا محمدیاری

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *