×
×

مدیر امور عشایر استان بوشهر
خشکسالی،۶۷میلیاردتومان به‌مراتع عشایراستان‌بوشهر خسارت‌زد

  • کد نوشته: 32445
  • ۱۴۰۰-۰۲-۳۰
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، عبدالمحمد امینی زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کم بارشی در سال آبی جاری باعث شده میزان تولید علوفه دام عشایر استان بوشهر از ۳۸ هزار و ۴۰۰ تن با ۵۰ درصد کاهش به ۱۹هزار و ۲۰۰ تن برسد.
    خشکسالی،۶۷میلیاردتومان به‌مراتع عشایراستان‌بوشهر خسارت‌زد
  • تبلیغ هدفمند

    مدیر امور عشایر استان بوشهر گفت: با کاهش ۵۳.۲ درصدی بارش‌ها در سال آبی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰، ۶۷ میلیارد تومان به مراتع عشایری این استان خسارت وارده شده‌است.

    خشکسالی،۶۷میلیاردتومان به‌مراتع عشایراستان‌بوشهر خسارت‌زد
    خشکسالی،۶۷میلیاردتومان به‌مراتع عشایراستان‌بوشهر خسارت‌زد
    خشکسالی،۶۷میلیاردتومان به‌مراتع عشایراستان‌بوشهر خسارت‌زد

    به گزارش بازار کسب و کار به نقل از ایرنا، عبدالمحمد امینی زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کم بارشی در سال آبی جاری باعث شده میزان تولید علوفه دام عشایر استان بوشهر از ۳۸ هزار و ۴۰۰ تن با ۵۰ درصد کاهش به ۱۹هزار و ۲۰۰ تن برسد.

    وی بیان کرد: در زمان حاضر دام‌های عشایری استان بوشهر در قشلاق از ۶۴۰ هزار هکتار و در مناطق ییلاقی استان‌های فارس، چهارمحال و بختیاری و اصفهان در سطح ۵۵۰ هزار هکتار تعلیف می‌شوند.

    امینی زاده با بیان اینکه بیشترین خشکسالی‌ها در مناطق جنوبی و شرقی استان بوشهر گزارش شده‌است، اضافه کرد: خشکسالی‌های پی در پی منجر به خشک شدن منابع آب (چشمه‌ها، چاه‌ها و قنات‌ها) و به تبع آن نامناسب بودن پوشش گیاهی مرتعی در قطب ییلاقی شده که به طور قطع مشکلات جدی را بویژه در فصل پائیز و زمستان برای عشایر این استان به همراه دارد. 

    مدیرامور عشایر استان بوشهر گفت: برای کاهش تاثیر خشکسالی بر زندگی دامداران عشایری تاکنون ۲ دستگاه تانکر آبرسانی به مدیریت مناطق ییلاقی برای آبرسانی سیار به عشایر این استان اعزام شده است.

    وی تامین نهاده‌های دامی (جو، کنسانتره، کنجاله سویا، ذرت و سبوس ) یارانه دار، اختصاص تسهیلات قرض‌الحسنه از محل اعتبارات مدیریت بحران کشور ماده ۱۰ و ۱۲ برای پرداخت به دامداران، خرید تضمینی دام‌های مازاد پرواری عشایر از سوی دولت به قیمت منطقی، منصفانه و عرضه به بازار برای تنظیم بازار گوشت قرمز، استمهال تسهیلات دریافتی عشایر به مدت یکسال از سر رسید آن، خرید چند دستگاه تانکر آبرسانی، آماده کردن تانکرهای موجود و صدور مجوز صادرات دام عشایر را از جمله راهکارهای لازم و موثر برای کاهش اثرات خشکسالی بر جامعه عشایری عنوان کرد.

    امینی زاده گفت: استان بوشهر در زمان حاضر ۱۴ دستگاه تانکر آبرسانی ویژه عشایر در اختیار دارد که از این شمار پنج دستگاه اجاره‌ای است و تامین ۲ تا ۳ دستگاه دیگر ضروری است.

    جمعیت عشایری استان بوشهر ۳۰هزار نفر در قالب ۶هزار و ۱۲۵ خانوار از ایل قشقایی و از پنج طایفه دره شوری، کشکولی، شش بلوکی، فارسیمدان و عمله در قالب ۳۸ تیره و  ۱۰۳ بنکوه هستند.

     از این شمار ۱۷هزار و ۷۰۹ نفر در قالب چهار هزار و ۲۳۶ خانوار عشایری کوچرو هستند و هفت ماه از سال (مهر لغایت فروردین ماه) را در هشت شهرستان استان بوشهر حضور دارند و مابقی سال را در استان‌های ییلاقی از جمله فارس، اصفهان و چهار محال و بختیاری می‌گذرانند.

    شغل اصلی عشایر به غیر از صنایع دستی زنبورداری و دامداری است که در زمان حاضر ۴۵۰ هزار واحد دامی معادل ۴۵ درصد دام سبک استان و ۱.۹ درصد کل دام عشایری کشور در اختیار عشایر استان بوشهر است و سالانه ۶هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۱۳ هزار تن انواع محصولات لبنی، ۳۰ هزار مترمربع انواع صنایع دستی، ۸۰ هزار تن تولیدات زراعی و باغی و ۵۲۰تن عسل تولید می‌کنند.

    ارزش کل تولیدات سالانه عشایر استان بوشهر ۷۶۰ میلیار تومان است. 

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *