تا حالا شده کسی از شما قدردانی کند؟ چه احساسی داشتید؟ حتماً بعد از قدردانی کردن از شما، احساس شگرفی به شما دست داده است و دیدتان نسبت به طرف مقابلتان چند برابر بهتر شده است. چرا قدردانی آنقدر در ارتباطات فردی و اجتماعی تاثیرگذار است؟
قدرشناسی و ارتباط موثر
قدرشناسی به عنوان یکی از مباحث مهم و کاربردیِ اخلاق اجتماعی و ارتباطات، مهارتیاست که میتوان همیشه آن را آموخت و با تمرین و ممارست علاوه بر بهبود روابط فردی به ایجاد اعتماد در روابط اجتماعی کمککرد،چراکهافراد قدرشناس برای ابراز قدردانی خود رفتار سودمند اجتماعی را ابراز میکنند و با گذشت زمان این رفتارهای سودمند اجتماعی میتوانند باعث افزایش و ارتقای روابط اجتماعی شوند.
در حقیقت قدرشناسی، یک ارزش است که میتوان با تقویت آن، همدلی و همبستگی را در جامعه گسترش و اجتماعی پویا را شاهد بود. فرض کنید برای انجام کاری اداری به کارمند مربوطه مراجعه کردید و پس از انجام کارتان، بدون هیچ توجه و تشکری از محل خارج میشوید، فکر میکنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ کافی است یک لحظه خودتان را به جای آن کارمند تصور کنید.
مسلما شما دلسرد خواهید شد و سعی میکنید در رفتار و برخورد خود تجدید نظر کنید. شاید به همین دلیل است که مردم یک جامعه با انسانهای قدرشناس ارتباط خوبی برقرار کرده و راحتتر به آنها اعتماد میکنند چون به نوعی قدرشناسی به آنان حس عدالت و حق شناس بودن میدهد و آنان را در کارشان با انگیزهتر میسازد.
از حضرت علی(ع) روایت است که فرمود: «بر عهده کسی است که به او انعام و احسانی شده، اینکه به خوبی و به نحو شایسته، بر نعمت دهنده نیکی کند و نعمت و احسان او را جبران نماید و اگر از جبران عملی ناتوان بود با ستایشی شایسته و ثنای نیک برخورد کند، اگر از ستایش زبانی هم ناتوان بود حداقل نعمت را بشناسد و به نعمتدهنده محبت داشته باشد». پس ضروری است به خاطر داشته باشیم که در برخوردهای اجتماعی، یکی از عوامل محبت آفرین و تحکیم بخش روابط، داشتن حالت و روحیه سپاسگزاری و قدرشناسی نسبت به مردم است.
طبق تحقیقات صورت گرفته، انسانهای قدردان و سپاسگزار راضیتر، خوشبختتر و اجتماعیتر از افرادی هستند که با دقت تمامی جهات منفی زندگی را موشکافی میکنند اما جهات مثبت را نادیده میانگارند. شادی، امید، خوشبینی، همدلی، خیرخواهی، افزایش انگیزش اجتماعی و کاهش استرس از تاثیرات جالب و مثبت قدرشناسی بر روی افراد یک جامعه است.
آلن و بارباراپیز در کتاب «لطفاً متفاوت باشید» چهار کلید طلایی برای قدرشناسی را بدین صورت نام بردهاند:
۱) تشکر خود را واضح و آشکار بیان کنید: هرگاه در برابر کاری که فرد برای شما انجام داده است حس قدردانی داشتید، حتماً به زبان بیاورید تا هم قدرشناسی خود را ثابت کرده و هم دیگران را به تکرار این محبت در آینده تشویق کنید.
۲) به طرف مقابل نگاه کنید و در صورت امکان ارتباط لمسی داشته باشید: برقراری ارتباط چشمی و در کنار آن لمس کردن بازوی طرف مقابل در صورت امکان، قدرت تاثیرگذاری قدرشناسی را افزایش داده و صداقت ما را نشان خواهد داد.
۳) از نام طرف مقابل استفاده کنید: قدردانی خود را با گفتن نام فرد شخصی کنید تا تاثیر بیشتری داشته باشد. افراد از اینکه نامشان را به زبان آورید بسیار خوشحال میشوند و به گفته دیل کارنگی افراد به اسم خود افتخار میکنند. بنابراین با شنیدن نام خود خیلی خوشحال شده و ارتباط خوبی برقرار خواهند کرد.
۴) یک یادداشت تشکر برای طرف مقابل ارسال کنید و یا به صورت تلفنی و یا ارسال یک پیامک، از او تشکر کنید.
در پایان، نکته دیگری که در موضوع قدرشناسی بسیار مهم میباشد، این است که عادت سپاسگزاری و قدرشناسی را ملکه ذهن خود کرده و همیشه به دنبال فرصتی برای ابراز سپاس و قدردانی باشید. با تمرین این ویژگی نه تنها موفق به برقراری روابطی موثر، زیبا و بادوام خواهید شد بلکه میتوانید ویژگی مثبت اندیشی را در وجود خود تقویت کرده و همیشه و همواره به دنبال کشف مواهب و نعمتها و زیباییهای زندگی باشید.
دیدگاهتان را بنویسید