×
×

علی اکبر بصیرنیا- فعال گردشگری
گرگان، شهر گردشگری اقوام

  • کد نوشته: 32640
  • ۱۴۰۰-۰۳-۱۱
  • ۰
  • لذا دارا بودن اقوام و عشایر متعدد به شرط مدیریت مناسب و ایجاد امنیت و فرهنگ‌سازی، می‌تواند یک فرصت و ویژگی مثبت برای مقصد گردشگری تلقی شود. تماشای مراسم سنتی، جشن‌ها، آیین‌های سنتی از جمله جذابیت‌های این نوع از گردشگری است و برخی نیز جهت درك بهتر موقعیت خود و یا دنیای معاصر به این گونه سفرها روی می‌آورند.
    گرگان، شهر گردشگری اقوام
  • تبلیغ هدفمند

    گردشگری قومی(Tourism Etnich)، یکی از گونه‌های گردشگری است که به منظور مشاهده سبک زندگی افراد بومی و محلی انجام می‌شود، هدف از این نوع گردشگری شناخت فرهنگ، آداب و رسوم، دین و مذهب، نوع پوشش، زبان یا گویش، روحیات، غذاها و کیفیت اسکان و بسیاری موارد دیگر در مورد اقوام و عشایر مختلف است.

    گرگان، شهر گردشگری اقوام

    لذا دارا بودن اقوام و عشایر متعدد به شرط مدیریت مناسب و ایجاد امنیت و فرهنگ‌سازی، می‌تواند یک فرصت و ویژگی مثبت برای مقصد گردشگری تلقی شود. تماشای مراسم سنتی، جشن‌ها، آیین‌های سنتی از جمله جذابیت‌های این نوع از گردشگری است و برخی نیز جهت درک بهتر موقعیت خود و یا دنیای معاصر به این گونه سفرها روی می‌آورند.

    استان گلستان و به‌ویژه شهر گرگان را به‌حق قطب اقوام خوانده‌اند. این را می‌شود به درستی با سیر در جغرافیای خاص آن درک کرد یا با مراجعه به تاریخ پرفراز و نشیب این سرزمین خواند که چگونه اقوام گوناگونی به آن گام نهاده‌اند و در بخش‌های مختلف آن ساکن شده‌اند و در کنار هم یک کل مسنجم از خرده‌فرهنگ‌های رنگارنگ را شکل داده‌اند که هریک تمایز خاصی با دیگری دارد؛ تمایزی که افزون بر اهمیت فرهنگی و اجتماعی، امروزه از منظر گردشگری نیز از اهمیت فراوان برخوردار است و می‌تواند دریچه جدیدی را رو به این صنعت در حال توسعه بگشاید.
    برگزاری چهارده دوره جشنواره اقوام توسط اداره کل میراث فرهنگی در شهر گرگان این شهر را به عنوان پرچمدار گردشگری قومی در سطح ملی معرفی کرده است. اما این همه راه نیست. بلکه لازم است مدیریت شهری نیز دست به کار شده و در حوزه گردشگری اقوام گام‌های جدی‌تری برداشته و زیرساخت‌های لازم و شرایط و امکانات مورد نیاز را فراهم آورده است.
    برای نمونه، شهر گرگان به یک محل برگزاری رویدادهای فرهنگی با همه امکانات خاص این‌گونه سازه‌ها نیاز دارد. آن روز دیر نیست. اندکی همت و برنامه‌ریزی می‌طلبد.
    شهری که از آن در کشور به عنوان شهر هفت رنگ از هفت اقوام معروف است و در خود مردمانی با گویش‌ها و سنت‌های مختلف از سراسر ایران جای داده است. و همانطور که گفته شد. امروز گرگان را نگارستان ایران می‌خوانند چرا که در آن کل ایران را می‌توان نظاره کرد ایرانی که در هر گوشه و کنارش مملو از تاریخ، فرهنگ و تمدن است آری گرگان را مهد تمدن و تاریخ نیز با وجود جاذبه‌های گردشگری و بومی‌اش می‌شناسند.

    نویسنده: علی اکبر بصیرنیا- فعال گردشگری

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *