×
×

نفس طلای سفید به شماره افتاد

  • کد نوشته: 33304
  • ۱۴۰۰-۰۵-۳۱
  • ۰
  • امسال وضعیت کشاورزان اطراف سد وشمگیر وخیم‌تر از گذشته بوده این در حالی است که حدود ۳ هزار هکتار از مزارع پنبه کشاورزان به دلیل خشکسالی و نبود اب در حال نابودی می‌باشد.
    نفس طلای سفید به شماره افتاد
  • تبلیغ هدفمند

    مشکل کشاورزان سد وشمگیر مربوط به یکی دوسال اخیر نمی‌باشد آنها حدود یک دهه است با مشکل کم آبی مواجه هستند که با وجود پیگیری‌های بسیار آنان از مسئولان برای رفع مشکلاتشان در حوزه آبی چیزی جز سکوت یا ارائه چند راهکار بدون برنامه برای عملی کردن آن بوده است.

    نفس طلای سفید به شماره افتاد

    امسال وضعیت کشاورزان اطراف سد وشمگیر وخیم‌تر از گذشته بوده این در حالی است که حدود ۳ هزار هکتار از مزارع پنبه کشاورزان به دلیل خشکسالی و نبود اب در حال نابودی می‌باشد.

    به دلیل کاهش بارندگی و تداوم خشکسالی بیش از ۸۰ درصد منابع آبی سدهای استان از بین رفته و این امر به شدت به معیشت و اقتصاد ساکنان و بهره‌برداران اراضی اطراف سد تاثیر گذار گذاشته.در واقع بخش سد وشمگیر شهرستان آق قلا سال‌های طولانی است که کشاورزان در اطراف سد اکثر اراضی خود را به کشت پنبه اختصاص داده اند و یکی از مناطق مناسب برای کشت پنبه محسوب می‌شود و عواملی مانند خشکسالی،کاهش بارندگی، عدم لایروبی سد،نبود مدیریت صحیح آب و چندین و چند مشکل دیگر باعث شده تا کشاورزان در این منطقه چندان رونقی نداشته باشند و وضعیت آنان حادتر از گذشته و در حال نابودی می‌باشد.

    کشاورزان سد وشمگیر معتقدند که مشکلات مردم این منطقه هیچ اهمیتی برای مسئولان ندارد چراکه حدود یک دهه می‌شود که وضعیت سدشان مناسب نیست و از طرفی بیشتر کانالهای سد پر از خاک و گل شده و نیاز به لایروبی دارد با وجود بیان مشکلات خود و منطقه‌شان مسئولان هیچ اقدامی برای رفع مشکل آنها انجام نداده‌اند.

    دکتر هادی حق شناس استاندار گلستان در این خصوص اظهار داشت: تعمیر سریع پمپ‌های سد و پرورش ماهی از جمله اقداماتی است که می‌توانند در این حوزه به مردم کمک کنند که طبق روال کمک مسئولان تنها در حد چند راهکار که هیچ وقت عملی نخواهد شد باقی مانده است.

    رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان جهادکشاورزی استان اظهار داشت: که سطح کشت پنبه نسبت به دهه گذشته کاهش به سزایی داشته است ولی اتفاقاتی که رخ داد مثل مسائل بازرگانی و تولید بذر،طی دو سه سال اخیر باعث شده تا سطح کشت دو سه برابر افزایش یابد.

    علی موسی خوانی بیان کرد: امسال سدهای استان به خصوص سد و شمگیر باکمبود شدید آب مواجه شده‌اند که به ناچار در فصل بهار آب سدها به محصولات پاییزه اختصاص یافته است که حتی برای کشت پنبه آب کافی وجود نداشته اما کشاورزان به دلیل اینکه برنامه‌ریزی برای زمین‌های خود داشتند با اندک آب موجود کشت پنبه را انجام دادند و به امید آن بودند که وضعیت بارندگی بهتر و آب سدها افزایش یابد.

    وی افزود: باتوجه به اینکه بارندگی های اخیر در استان برنامه‌ریزی شده بود که در اختیار کشاورزان قرار گیرد تا آنان بتوانند آبیاری مزارع خودرا انجام دهند متاسفانه حجم آب بقدری کم بود که در این سد ذخیره آب کافی انجام نشد و مشکلات جدی برای کشاورزان ایجاد کرده است.

    وی گفت:در زمستان،فروردین و اردیبهشت سالجاری باراندگی چندانی در استان نداشتیم و از طرفی محصولات پاییزه کشاورزان در خطر نابودی قرار گرفته لذا تصمیم بر آن شد محصولاتی که روی زمین است نجات پیدا کند و به همین دلیل برای بار اول تمام آب سد به محصول پاییزه گندم در منطقه اختصاص یافت و اعلام کردند آب کافی برای کشت پنبه وجود ندارد.

    مشکل کشاورزان سد وشمگیر مربوط به یکی دوسال اخیر نمی‌باشد آنها حدود یک دهه است با مشکل کم آبی مواجه هستند که با وجود پیگیری‌های بسیار آنان از مسئولان برای رفع مشکلاتشان در حوزه آبی چیزی جز سکوت یا ارائه چند راهکار بدون برنامه برای عملی کردن آن بوده است.

    دو عامل باعث به وجود آمدن بحران کم آبی برای کشت محصولات آب بر می تواند باشد.

    ۱_ عدم توجه کشاورز به هشدارهای کمبود آب و کشت محصولات آب بر

    ۲_ عدم ارائه مشاوره و انتقال داده‌های مناسب سازمان جهاد کشاورزی برای آموزش و کشت مناسب به کشاورز برای چنین مواقعی

    که این دوعامل می تواند با یک تصمیم گیری درست از سوی مسئولین مربوطه به کشاورزان و مجاب کردن آنها برای جایگزینی کشت های مناسب و کم آب بر که در چنین مواقعی می‌تواند مانع از ایجاد ضرر و زیان به تولید کننده و هدر رفت منابع آبی که در چنین شرایطی متاسفانه کشاورزان ما بر اساس گزارشات شرکت آب منطقه‌ای استان از آب‌های زیرزمینی می‌باشد که ظاهرا این برداشت ها در سال جاری آبی باعث اعلام هشدارهای مکرر نسبت به فرو رفت زمین و بحران خطر کم آبی گردیده است بحرانی که شاید مختص به دیروز و امروز نیست بلکه مختص به سال‌های دور است که می بایست مسئولین آن موقع پاسخگوی عدم توجه به این موضوع باشند لذا لازم است سازمان جهاد کشاورزی با ارائه راهکارهای مناسب و استفاده از کارشناسان مجرب و کار آزموده و ارائه و ترویج آموزش‌های لازم به کشاورزان موجب بهره بری و تولید کشاورزی و منابع آبی استان شوند.

    نویسنده: زینب خلیلی
    منبع: بازار کسب و کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *