×
×

جلوی انحراف و احتکار گرفته‌خواهد‌‌شد

  • کد نوشته: 33315
  • ۱۴۰۰-۰۵-۳۱
  • ۰
  •  مرغ گوشتی در کنار محصولاتی همچون تخم‌مرغ و گوشت قرمز از مواد مهم غذایی و در ارتباط مستقیم با امنیت غذایی است که شاخصی مهم در توسعه پایدار نیز محسوب می‌شود
    جلوی انحراف و احتکار گرفته‌خواهد‌‌شد
  • تبلیغ هدفمند

    سال‌های گذشته متأسفانه به دلیل نبود نظارت کافی در خصوص توزیع اقلام اساسی همچون گوشت مرغ، روغن، شکر و دیگر موارد شاهد ایجاد صف‌های طولانی مردم برای تهیه این اقلام بوده‌ایم.

    جلوی انحراف و احتکار گرفته‌خواهد‌‌شد

    این صف‌های طولانی علاوه بر اینکه باعث دغدغه‌های برای مردم می‌شد، عده‌ای سودجو نیز از این فرصت استفاده کرده و با احتکار و فروش آن با سود بیشتر بر مشکلات جامعه دوچندان اضافه می‌کردند.

    طرح رصد هوشمند توزیع گوشت مرغ که به صورت پایلوت از ماه‌های گذشته شروع شده است کمک خواهد کرد که بسیاری از مشکلات در نظام توزیع مرتفع شود.

    در این طرح که در حال حاضر تنها برای توزیع گوشت مرغ در سراسر کشور انجام می‌شود، محموله‌هایی که از کشتارگاه به مقصد خرده‌فروشی و عمده‌فروشی و قطعه‌بندی‌ها و رستوران‌ها صادر می‌شود باید با زیرساخت پست بارکد نصب کنند و این بارکد در مقصد بازخوانی و توسط تحویل‌گیرنده دریافت شود.

    در خصوص اجرای این طرح گفت‌وگوی داشته‌ایم با مدیرکل شرکت پست گلستان تا از اهمیت اجرای این طرح و اینکه تا چه اندازه می‌تواند موفق باشد باخبر شویم.

     رصد هوشمند اقلام اساسی مانع احتکار و قاچاق خواهد شد

    مدیرکل شرکت پست گلستان گفت: باتوجه‌به مشکلاتی که در بحث توزیع مرغ و اقلام اساسی در کشور وجود داشت ارسال گوشت مرغ از مبدأ که همان کشتارگاه است تا مقصد که رسیدن به دست خرده‌فروشان است به صورت محموله پستی رصد می‌شود.

    مهرداد جلالی اظهار کرد: باتوجه‌به زیرساخت‌های شرکت پست با برگزاری جلساتی به این نتیجه رسیدند که از ظرفیت‌های این شرکت و آمار و اطلاعات نرم‌افزاری استفاده کنند تا بتوانند جابه‌جایی و میزان نحوه توزیع کالاهای اساسی ثبت و رفع شود تا پایش همه‌جانبه و نرم‌افزاری داشته باشند.

    وی با اشاره به اینکه شرکت پست متولی اصلی اطلاعات مکانی کشور است، خاطرنشان کرد: باتوجه‌به سامانه رهگیری محصولات پستی زمان میزان ارسال‌کننده و آدرس قیمت و همه مشخصات وجود دارد صنعت و معدن تجارت تصمیم گرفت از این ظرفیت دیتایی استفاده کنند.

    جلالی افزود: این مسئله به صورت پایلوت از دو ماه گذشته در کشور با رصد هوشمند گوشت مرغ شروع شد و در استان گلستان که در رده استان‌های دوم بودیم این کار انجام شد و نصب اپلیکیشن و توجیه کشتارگاه و رانندگان حمل گوشت مرغ نحوه آمارگیری و پایش اطلاعات و دیگر همکاری‌ها انجام شده است.

    ·         اداره پست توزیع گوشت مرغ را انجام نمی‌دهد

    وی با تاکید بر اینکه توزیع و ارسال گوشت مرغ و دیگر کالاهای اساسی را پست انجام نمی‌دهند؛ یادآور شد: در این همکاری تنها از نرم‌افزار و اطلاعات دیتایی اداره پست استفاده می‌شود با برنامه‌های که وجود دارد ورود اطلاعات در سامانه انجام می‌شود ارسال و توزیع مرغ در سراسر کشور رصد و پایش می‌شود

    مدیرکل شرکت پست گلستان با تاکید بر اینکه اداره پست با زیرساخت‌هایی خود به صنعت و معدن برای توزیع کالاهای اساسی کمک می‌کند، گفت: توزیع کالاهای اساسی در حال حاضر در کشور باتوجه‌به نظام توزیع مشکل دارد و ممکن است قاچاق یا احتکار شود با این اطلاعات نرم‌افزاری که در اداره پست وجود دارد می‌توان به نتایج خیلی خوبی رسید.

    جلالی بیان کرد: درگذشته پایش توزیع اقلام اساسی با سختی‌های همراه بود ولی الان با این امکان وقتی محموله صادر می‌شود همه مشخصات کامل از وزن و مقصد و ارسال‌کننده وجود دارد

    وی با بیان اینکه با اصلاح نظام توزیع در کشور، دیگر شاهد قاچاق کالا نخواهیم بود، خاطرنشان کرد: این نظام جابه‌جایی برای هر نوع کالا از جمله در حوزه فولاد، پتروشیمی، و دیگر محصولات می‌تواند استفاده شود و با وارد شدن فناوری و حوزه نرم‌افزاری تا حدودی می‌توانیم جلوی برخی مشکلات گرفته شده است

    وی ادامه داد: با این طرح نواقص نظام توزیع و جابه‌جایی اقلام اساسی تا ۹۹ درصد قابل رصد است و اگر درکل کالاهای اساسی اجرایی شود نظام توزیع دقیقی در سطح کشور وجود خواهد داشت.

    ·         کشتارگاه‌ها مکلف هستند که در سامانه جامع تجارت اطلاعاتشان را ثبت کنند

    معاون بازرگانی صنعت، معدن تجارت نیز در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار کسب‌وکار پارس گفت: در این طرح گوشت مرغ از مبدأ که کشتارگاه است تا مقصد که می‌تواند داخل استان و یا خارج استان باشد توسط کسی که بارنامه به نام آن صادر شده است تأییدیه می‌دهد که بار در مقصد خودش تخلیه شده است

    حسن‌زاده اظهار کرد: مبدأ که کشتارگاه است تا مقصد که هر جای کشور این بار که تحویل داده می‌شود دقیقاً باید همان مقدار کالای که تحویل گرفته شده تحویل داده شود تا جلوی انحراف جابه‌جایی بار گرفته شود

    وی افزود: به‌عنوان مثال اگر ۵ تن، یک کامیون بار دارد برای یک فروشگاه این مقدار باید در همان فروشگاه تخلیه شود، و با همان میزان تحویل‌گیرنده شود تا مشکلی در نظام توزیع گوشت مرغ پیش نیاید.

    حسن‌زاده خاطرنشان کرد: تمامی کشتارگاه‌ها مکلف هستند که در سامانه جامع تجارت اطلاعاتشان را روزانه ثبت کنند برای رصد واقعی جریان توزیع کالا و خدماتی که ارائه می‌شود و اداره پست نیز در سامانه پستی خود همین طرح رصد را انجام می‌دهد.

    وی با بیان اینکه کسانی که در سامانه جامع تجارت اطلاعات خود را ثبت نکنند با آنها نیز برخورد قانونی خواهد شد، ادامه داد: اگر امکان‌پذیری اجرای طرح و رصد ثبت اطلاعات تولید و فروش گوشت مرغ از مبدأ کشتارگاه تا محل عرضه در سامانه جامع تجارت مشخص و شفاف‌سازی شود و جلوی انحرافات احتمالی گرفته شود.

    معاون بازرگانی صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به اینکه امیدواریم این طرح به‌خوبی انجام شود، تصریح کرد: برای اجرای موفق این طرح باید کشتارگاه‌ها و رانندگان حمل گوشت مرغ که عوامل مؤثری هستند همکاری لازم را داشته باشند و تاییده تحویل توسط گیرندگان داده شود.

    نویسنده: هنگامه خاندوزی
    منبع: بازار کسب و کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *