×
×

توجه به امنیت‌شغلی درخواست فعالان‌رسانه از وزیرارشاد

  • کد نوشته: 33349
  • ۱۴۰۰-۰۶-۰۶
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار ، رسانه‌ها و مطبوعات به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین منابع‌ اطلاع‌رسانی جامعه همواره از تاثیرگذاری بسیاری برخوردار بوده و هستند. در واقع تلاش اصلی اهالی رسانه و مطبوعات در درجه اول بازتاب اخبار، نیازها و مشکلات مردم، کمبودهای جامعه و بعد به کارگیری راه‌حل‌ها و راهکارها برای حل این مشکلات است. البته این بخش هم مانند سایر بخش‌های تاثیرگذار و تصمیم‌گیرنده کشور در دولت‌های مختلف دچار تغییر و تحولات می‌شود.
    توجه به امنیت‌شغلی درخواست فعالان‌رسانه از وزیرارشاد
  • تبلیغ هدفمند

    اهمیت رسانه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای به اندازه‌ای است که می‌تواند سطح تفکر، نگرش و حتی سلیقه افراد را هم مورد تغییر قرار دهد. از این جهت توجه به آن در دولت‌های مختلف ضروری و قابل اهمیت بوده و توجه به دغدغه‌های اساسی این قشر بویژه امنیت شغلی، از خواسته‌های فعالان این صنف است.

    توجه به امنیت‌شغلی درخواست فعالان‌رسانه از وزیرارشاد

    توجه به امنیت‌شغلی درخواست فعالان‌رسانه از وزیرارشاد
    توجه به امنیت‌شغلی درخواست فعالان‌رسانه از وزیرارشاد

    به گزارش بازار کسب کار ، رسانه‌ها و مطبوعات به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین منابع‌ اطلاع‌رسانی جامعه همواره از تاثیرگذاری بسیاری برخوردار بوده و هستند. در واقع تلاش اصلی اهالی رسانه و مطبوعات در درجه اول بازتاب اخبار، نیازها و مشکلات مردم، کمبودهای جامعه و بعد به کارگیری راه‌حل‌ها و راهکارها برای حل این مشکلات است. البته این بخش هم مانند سایر بخش‌های تاثیرگذار و تصمیم‌گیرنده کشور در دولت‌های مختلف دچار تغییر و تحولات می‌شود.

    با روی کارآمدن دولت سیزدهم، محمدمهدی اسماعیلی گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهوری به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد و توانست رای اعتماد مجلس را کسب کند.

    شخصی که در برنامه‌های اعلام شده‌اش به حوزه مطبوعات و رسانه هم توجه داشته تا جایی که رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور برنامه‌های اسماعیلی را در حوزه رسانه‌ها، مثبت و توسعه‌ای ارزیابی کرد.
    به گفته ساسان شیخی، «اسماعیلی نگاه مثبتی نسبت به تشکل صنفی خانه مطبوعات به عنوان یگانه تشکل حوزه رسانه وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و معتقد است این تشکل می‌تواند در بسیاری از امور حوزه رسانه، نقش آفرین باشد.»

    اما به راستی وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بیشتر به چه بعدی از رسانه‌ها توجه داشته باشد و کدام یک از خلاءها و چالش‌های موجود در حوزه رسانه، مطبوعات و اهالی  رسانه را باید در اولویت قرار دهد؟ در این‌باره با محمد کریمی سردبیر خبرگزاری تسنیم گفت‌وگو کردیم.

    ضرورت توجه به امنیت شغلی اصحاب رسانه
    کریمی درباره برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه رسانه و مطبوعات و توجه این وزارتخانه به ابعاد و خلاءهایی که در این حوزه وجود دارد، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: جابجایی و تغییر مسئولیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توقعات و بارقه‌هایی از امید را در اصحاب رسانه و اهل قلم ایجاد می‌کند. برخورداری از امنیت شغلی، نخستین نیاز و دغدغه اصحاب رسانه است. متاسفانه در دولت‌ها و مسئولیت‌های وزیران سابق نسبت به تامین امنیت شغلی خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه آنطور که باید و شاید توجه نشده است.
    وی افزود: تلاش‌هایی در مجلس گذشته با همکاری دولت وقت، مبنی بر تدوین و تنظیم نظام اخلاقی یا اساس‌نامه اخلاقی کار رسانه‌ای صورت گرفت، اما متاسفانه به سر منزل مقصود نرسید.

    به گفته او، در درجه نخست باید به اصحاب رسانه توجه کرد و به آنها امیدواری داد. البته جمعیت کمی نیستند و در این روزها و ماه‌های سخت کرونایی نمی‌توان از مجاهدت‌ها و ایثارگری‌های آنها در تلاش برای انتقال امیدآفرینی، پیام‌های امیدبخش، اخبار دل‌گرم کننده و در عین حال اطلاع‌رسانی و هشدارها نسبت به مقابله با کرونا، چشم‌پوشی کرد. اولین نیاز و دغدغه، تامین امنیت شغلی خبرنگاران و اصحاب رسانه است.

    حضور افسران دانش‌آموخته در میدان جنگ رسانه
    وی ادامه داد: دومین ضرورتی که باید در فضای رسانه‌ای آن هم مشخصا رسانه‌های تراز انقلاب اسلامی لحاظ شود، ارتقاء سطح تخصص و دانش و بینش افراد رسانه‌ای است. این نکته در دولت‌ها و وزارت‌های گذشته تقریبا مورد بی‌مهری قرار گرفت.
    کریمی افزود: ایجاد و راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی تخصصی برای افزایش دانش حرفه‌ای، تخصص و تجربه خبرنگاران و اصحاب رسانه که در حال حاضر در یک جنگ رسانه‌ای با نظام سلطه هستیم، یک ضرورت واجب و مضاعف محسوب می‌شود. بنابراین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به این نیاز هم توجه کند.

    کریمی با بیان اینکه سومین دغدغه ضرورت سامان‌دهی به فضای مجازی و مشخصا کارکرد رسانه‌ای در فضای مجازی است، افزود: این سامان‌دهی نیازمند نظام‌نامه و اساس‌نامه‌ای است که بر طبق آن، خبرنگاران و اصحاب رسانه چگونه در فضای مجازی در حوزه توئیت، تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی بتوانند اطلاع‌رسانی و نقش‌آفرینی کنند. در مجموع اصحاب رسانه این نگاه و امید را دارند که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یک نگاه خاص‌تر و ویژه‌ای‌تری به فضای رسانه‌ای کشور داشته باشد.

    به اعتقاد او، میدان کنونی، میدان جنگ رسانه‌ای است و بر این اساس به حضور افسران دانش‌آموخته، باتجربه و کارآمد در این حوزه نیاز دارد. این افسران، نیازمندِ تامین نیازهای پشتیبانی برای حضور در یک میدان هستند که در این میان، گسترش و بسط امنیت شغلی و فراهم کردن بخشی از نیازها و نیازمندی آنها باید صورت گیرد. نکته آخر اینکه تقریبا همه صنوف در نظام جمهوری اسلامی ایران دارای اتحادیه یا کانون‌های مشخصی هستند.

    چرایی تجمیع انجمن‌ها در یک کانون
    این فعال رسانه‌ای در ادامه درباره کانون‌ها گفت: به اعتقاد من، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید یک طرح و برنامه نسبت به تجمیع کانون‌ها داشته باشد. همه این کانون‌ها با هدف ارائه خدمات به خبرنگاران طراحی شده‌اند. برای مثال در حال حاضر انجمن‌هایی مانند انجمن روزنامه‌نگاران زن، انجمن خبرنگاران ایران، انجمن روزنامه‌نگاران تهران و … وجود دارد. پیشنهاد من این است همه این انجمن‌ها در یک کانونی به طور کامل تجمیع شوند و گسترده خدماتشان به همه اصحاب رسانه در تهران و سراسر کشور انجام شود. چون این پراکندگی‌ها باعث سهم‌بندی‌ها می‌شود و در این سهم‌بندی‌ها متاسفانه آنچه که حق اهالی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران است، تامین نمی‌شود.

    آسیب‌شناسی کارکردهای خانه مطبوعات
    کریمی درباره نگاه جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به تشکل‌ صنفی خانه مطبوعات بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخصا با ایجاد و گسترش فعالیت خانه مطبوعات می‌تواند در شناسایی، کشف استعداد و پرورش و تربیت استعدادهای آینده انسانی کشور نقش موثری داشته باشد. خانه مطبوعات برای تقویت و توسعه فضای رسانه‌ای در سراسر کشور یک  وظیفه مشخصی دارد.
    وی ادامه داد: متاسفانه خانه مطبوعات به خوبی به ماموریت‌هایش عمل نکرده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید یک بازخوانی نسبت به علل تعویق خانه‌های مطبوعات و نسبت به وظایف آنها داشته باشد.
    به اعتقاد من در گام دوم انقلاب، نیازمند این هستیم که کارکردهای خانه‌های مطبوعات را آسیب‌شناسی کنیم و با هدف تامین نیازهای اولیه اصحاب رسانه و بعد تامین نیازها و دغدغه‌مندی‌های افکار عمومی گام برداریم.  

    منبع: ایرناپلاس

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *