×
×

قیمت برنج قد کشید

  • کد نوشته: 33450
  • ۱۴۰۰-۰۶-۲۱
  • ۰
  • چند وقتی می شود که قصه ممنوعیت واردات برنج به منظور حمایت از کشاورز مطرح شده و در پی این ممنوعیت برنج های خارجی که با ارز دولتی وارد کشور شده بود در کمرگ دپو شد و همین مسئله کمبود برنج در بازار و قد کشیدن قیمت برنج شده است.
    قیمت برنج قد کشید
  • تبلیغ هدفمند

    سرانه مصرف برنج هر ایرانی، ۳۶ تا ۴۰ کیلوگرم در سال است که محاسبه آن نسبت به جمعیت، نیاز سه میلیون و ۵۰۰ هزار تنی این محصول را نشان می‌دهد. طبق آمارهای موجود حدود حدود ۴۰ تا ۵۰درصد از نیاز برنج مصرفی کشور هر‌ساله از طریق واردات تامین می‌شود.

    قیمت برنج قد کشید

    چند وقتی می شود که قصه ممنوعیت واردات برنج به منظور حمایت از کشاورز مطرح شده و در پی این ممنوعیت برنج های خارجی که با ارز دولتی وارد کشور شده بود در کمرگ دپو شد و همین مسئله کمبود برنج در بازار و قد کشیدن قیمت برنج شده است.


    سرانه مصرف برنج هر ایرانی، ۳۶ تا ۴۰ کیلوگرم در سال است که محاسبه آن نسبت به جمعیت، نیاز سه میلیون و ۵۰۰ هزار تنی این محصول را نشان می‌دهد. طبق آمارهای موجود حدود حدود ۴۰ تا ۵۰درصد از نیاز برنج مصرفی کشور هر‌ساله از طریق واردات تامین می‌شود.
    چند هفته قبل برنج را کیلویی ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان خرید و فروش می‌شداما ناگهان بازار برنج فروشان در شوک عمیقی فرو رفتند و قیمت برنج در یک شب به ۴۵ هزار تومان رسید، ۵۰ درصد افزایش قیمت ناگهانی سبب شده تا مردم واقعا ندادند که برای تهیه این محصول چه باید بکنند؟
    دپوی برنج‌های وارداتی و از طرف دیگر خشکسالی و آفت که باعث از بین رفتن بسیاری از شالیزارها شده است، سبب شده تا برنج در بازار با کمبود مواجه شود و قیمت آن افسارگسیخته هر روز بالاتر از روز قبل باشد.
    سود واردات برنج نصیب عده ای خاص می شود
    اویل مرداد ماه قبل از همه گرانی های بازار برنج گفت و گویی داشته ایم با حسن جرجانی عضو انجمن صنایع اتاق بازرگانی وی در خصوص ممنوعیت واردات برنج حرف‌های قابل تاملی زد که شاید شنیدن آن خالی از لطف نباشد.
    عضو انجمن صنایع اتاق بازرگانی گرگان گفت: ممنوعیت واردات برنج هیچ تاثیری بر بازار نخواهد داشت و تنها سود آن نصیب عده ای خاص خواهد شد.
    حسن جرجانی در خصوص ممنوعیت واردات برنج از اول مرداد ماه تا آبان ماه سال جاری، اظهار کرد: از روزهای گذشته ثبت سفارش انجام شده است و هنوز برنج بسیاری در کمرگ وجود دارد که ترخیص نشده است.
    وی با بیان اینکه باید میزان واردات به اندازه نیاز باشد، خاطرنشان کرد: اینکه یک مدت زمان کوتاه این ممنوعیت اعلام شود تنها به ضرر مصرف کننده خواهد بود و این ممنوعیت سبب خواهد شد برنج های وارداتی که در کشور وجود دارد به قیمت بالاتر فروخته شود.
    جرجانی تصریح کرد: این طرح از ساز و کارهای درستی برخوردار نیست و سال‌هاست که اجرا می شود اما هیچ گونه تاثیر مثبتی برای روی خرید و فروش این محصول نداشته است.
    وی ادامه داد: وارد کننده گان برنج کمی بیش از اندازه دو انگشت دست است و عمده آن ها نیز به دست چهار نفر می‌رسد و سود این ممنوعیت را این افراد می‌برند چرا که آنها برنج وارداتی را از قبل با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می‌کنند و با قیمت بالا به فروش می رسانند.
    عضو انجمن صنایع اتاق بازرگانی گرگان گفت: زمانی می تواند این طرح موفق باشد که مصرف واقعی برنج کشور برآورد شود تا بدانیم چه میزان به واردات و چه میزان به تولید داخلی این محصول نیازمند هستیم.
    سفرهای مردم خالی است
    رییس اتحادیه برنج فروشان شهر گرگان نیز از این وضعیت بسیار ناراضی است او معتقد است ممنوعیت واردات برنج سبب گرانی شد و سفره‌های مردم را خالی کرده است.
    تقی سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار بازار کسب و کار اظهارکرد: امسال باتوجه‌به کاهش کشت برنج به دلیل خشکسالی با افزایش قیمت روبه‌رو هستیم؛ از طرفی دولت نیز برای حمایت از کشاورز بحث ممنوعیت برنج را از دو ماه گذشته مطرح کرده است و سبب شده تا برنج‌های خارجی در گمرک دپو شوند.
    وی با بیان اینکه ۴۰ الی ۵۰ درصد برنج در استان وارداتی است و مابقی آن محصول کشاورزان کشور است، افزود: در قیمت‌گذاری برنج برای خرده‌فروشان سود ۱۲ درصد و برای عمده‌فروش‌ها سود سه درصد لحاظ شده است.
    رئیس اتحادیه برنج‌فروشان گرگان با اشاره به اینکه بیشتر بازار رقابت است، خاطرنشان کرد: از زمانی که ممنوعیت واردات اعمال شد کسانی هم که در انبارها برنج خارجی داشته‌اند آن را عرضه نمی‌کنند تا با قیمت بالاتر به فروش برسانند.
    وی افزود: در چند روز گذشته شاهد افزایش قیمت برنج خارجی بوده‌ایم و این روند تا زمانی که ممنوعیت ادامه دارد وجود خواهد داشت.
    برنج داخلی همیشه طرفدارهای خاص خودش را دارد
    سلامت گفت: از طرف دیگر برنج داخلی نیز از عید تاکنون پنج هزارتومان افزایش قیمت داشته؛ شالی حتی در مزارع هم با قیمت بالا خریدوفروش می‌شود.
    وی ادامه داد: پنج ماه ممنوعیت به‌خاطر حمایت از کشاورز داریم، درحالی‌که برنج داخلی طرف‌دارهای خاص خودش را دارد و از قیمت مناسبی برخوردار است، اما برنج خارجی با قیمت کمتر از برنج ایرانی برای خالی نبودن سفره ایرانی‌ها عرضه می‌شود و این ممنوعیت سبب افزایش قیمت در این حوزه شده است.
    رئیس اتحادیه برنج‌فروشان گرگان اظهار کرد: محصول شالی که سال گذشته ۱۰ هزارتومان بوده امروز به ۱۵ هزار تومان رسیده و اکنون برنج کیلویی ۴۰ هزار تومان خواهد رسید.
    وی به قیمت‌گذاری برنج خارجی اشاره کرد و گفت: درگذشته برنج خارجی با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومان وارد می‌شد و برای مصرف‌کننده کیلویی هفت هزار تومان بود اما در حال حاضر واردات برنج با ارز نیمایی انجام می‌شود که از ۲۰ هزار تومان تا ۲۴ هزار تومان به فروش می‌رسد.
    سلامت با بیان اینکه دولت با حمایت خود کمک کند تا مردم بتوانند مواد اولیه از جمله برنج، روغن، گوشت را با قیمت مناسب خریداری کنند، گفت: هزینه گمرک، انبارداری و دیگر هزینه‌ها سرسام‌آور است، از طرف دیگر برنج با ارز نیمایی وارد می‌شود و همه اینها قیمت تمام شده برنج خارجی را افزایش خواهد داد.
    یک لایه کود دور درخت‌ها و گیاهان بریزید.

    کود تبخیر آب را کندتر خواهد کرد و به رشد گیاهان کمک می‌کند. افزودن ۵ تا ۷ سانت کود طبیعی به باغچه توانایی خاک برای حفظ آب خودرا افزایش می‌دهد.

    نویسنده: هنگامه خاندوزی
    منبع: بازار کسب و کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *