×
×

شتاب بازسازی مناطق زلزله زده

  • کد نوشته: 33455
  • ۱۴۰۰-۰۶-۲۱
  • ۰
  • پیگیری‌ها و رایزنی برای سرعت دادن به کار بازسازی مناطق زلزله زده خراسان شمالی سبب دلگرمی روستاییان در شهرستان گرمه و جاجرم شده و این وضعیت امید را برای ساخت سقف مستحکم واحدهای مسکونی روستاییان زنده کرده است.
    شتاب بازسازی مناطق زلزله زده
  • تبلیغ هدفمند

    پیگیری‌ها و رایزنی برای سرعت دادن به کار بازسازی مناطق زلزله زده خراسان شمالی سبب دلگرمی روستاییان در شهرستان گرمه و جاجرم شده و این وضعیت امید را برای ساخت سقف مستحکم واحدهای مسکونی روستاییان زنده کرده است.


    زمزمه های آمدن فصل سرما که با کندی پرداخت تسهیلات برای بازسازی منازل زلزله‌زدگان همراه بود،اما مسوولان در تلاش هستند تا به این امر شتاب بخشند و مردم مناطق زلزله زده پیش از فصل سرما در خانه‌های مقاوم اسکان یابند.
    در زلزله ۵.۵ ریشتری ۲۷ اردیبهشت ماه امسال، ۱۲۱ واحد مسکونی به طور کامل تخریب شد و در مجموع یکهزار و ۳۰۰ واحد مسکونی در شهرستان های گرمه، جاجرم و مانه و سملقان آسیب دید و پرداخت تسهیلات برای بازسازی این مناطق مصوب شد اما کار پرداخت آن تاکنون به کندی پیش رفته، اما اکنون پرداخت تسهیلات مسکن شتاب گرفته است.
    روستاییان زلزله زده می گویند که توان مالی برای کار بازسازی را ندارند، درآمدشان کفاف ساخت و ساز را نمی دهد، خشکسالی امسال هم بر مشکل اقتصادی و معیشت آنان افزوده است به همین دلایل تا کمک دولت نباشد قادر به انجام کاری نیستند اما بتازگی اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.
    یکی از اهالی روستای شورک شهرستان گرمه در این باره گفت: کار تشکیل پرونده و معرفی به بانک برای دریافت تسهیلات انجام شده است اما تاکنون قراردادی با این متقاضیان منعقد نشده است البته در این زمینه مسوولان قول تسریع در امر ساخت و ساز داده اند.
    رضا محمدی اظهار داشت: مردم خسارت دیده در انتظار دریافت تسهیلات بازسازی هستند، اگر این تسهیلات به موقع به دست نرسد نمی توان واحدهای مسکونی را تا پیش از فصل سرما منازل را ساخت.
    این روستایی خسارت دیده اظهار داشت: بانک‌های شهرستان اعلام کرده اند که تعداد نیروها برای رسیدگی به پرونده ها کم است و از این رو کار انعقاد قراردادها تاکنون کند بوده است و در این زمینه در روزهای اخیر شمار نیروها در این بانک ها افزایش یافته و کارهای بانکی در حال انجام است.
    تاخیر در پرداخت تسهیلات بانکی
    معاون مسکن روستایی و بازسازی اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: روند پرداخت تسهیلات بازسازی به زلزله‌زدگان استان در بانک‌ها تاکنون بسیار کند بوده و این امر سبب گلایه متقاضیان شده است.
    وی افزود: متاسفانه کار انعقاد قرارداد با خسارت دیدگان از زلزله بسیار کند پیش می رفت و در این زمینه خواستار سرعت دادن به این امر بودیم که محقق شد.
    وی خاطرنشان کرد: هر ۴۴ مورد انعقاد قرارداد با بانک ها، مربوط به خسارت دیدگان از زلزله در شهرستان جاجرم است و در شهرستان گرمه هنوز قراردادی با بانک ها منعقد نشده است.
    روحانی با بیان اینکه بانک ها در گرمه وجاجرم اعلام کرده اند که یکی از علت های کندی کار، کمبود نیرو و نیز کمبود شعبه ها در این شهرستان ها است افزود: البته با پیگیری‌های استاندار سه بانک در منطقه زلزله زده استان مستقر شده اند.
    استقرار سه بانک در مناطق زلزله زده
    بر اساس این گزارش، با دستور استاندار خراسان شمالی سه بانک استان در مناطق زلزله زده شهرستان‌های مانه و سملقان، گرمه و جاجرم مستقر شدند تا امور مردم مناطق زلزله زده در دریافت وام تسهیل شود.
    پرداخت تسهیلات برای بازسازی مناطق زلزله زده استان اواخر مردادماه به سه بانک مسکن، کشاورزی و صادرات استان ابلاغ شد.
    معاون مسکن روستایی و بازسازی اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: سقف این تسهیلات یک میلیارد ریال است و از محل طرح ویژه مسکن روستایی پرداخت می شود.
    زلزله‌زده‌ها سیمان رایگان دریافت می‌کنند
    مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی هم از پیگیری برای توزیع سیمان رایگان میان زلزله زدگان خبر داد و گفت: تامین سیمان رایگان برای سرعت دادن به بازسازی مناطق زلزله‌زده استان در حال پیگیری است و در گام نخست هزار تن از این محصول به روستاها حمل شد.
    علی محمدی اظهار داشت: سیمان رایگان اهدایی بنیاد مستضعفان به زلزله زدگان استان در روستاها اختصاص می یابد و این محصول از کلاله استان گلستان به مناطق روستایی زلزله زده حمل شد.
    وی با اشاره به کمبود سیمان در بازار و مشکلات ناشی از آن برای بازسازی مناطق زلزله زده افزود: این وضعیت در بازار سبب شده تا ساخت وساز و بازسازی واحدهای مسکونی با مشکل روبه رو شود و در این زمینه با پیگیری های استاندار و رایزنی با کارخانه سیمان، قرار است سهمی به بازسازی مناطق خسارت دیده اختصاص یابد.
    وی درباره مشکل تاخیر در پرداخت تسهیلات بانکی به زلزله زدگان گفت: یکی از علت های این تاخیر کمبود نیرو عنوان شده است، در این زمینه شعبه های بانکی در مناطق زلزله زده، شمار نیروها را افزایش دادند.
    مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌شمالی با بیان اینکه بانک ها در اجرای برنامه‌ها، یک ماه تاخیر دارند گفت: قرار بود تا ۲۴ مردادماه امسال کار انعقاد قرارداد انجام و یک قسط از تسهیلات آزاد شود اما این امر محقق نشده و کارها کند پیش رفته است.
    کمبود نیرو و تعطیلی ها علت تاخیر در کارهای بانکی
    رییس شورای هماهنگی بانک های خراسان شمالی هم در این زمینه، افزایش تقاضا برای دریافت تسهیلات و پایین بودن تعداد نیرو در بانک ها را از عوامل تاثیرگذار در کند بودن روند رسیدگی به پرونده های متقاضیان تسهیلات بازسازی عنوان کرد و گفت: با وقوع حادثه زلزله، تقاضا برای پرداخت تسهیلات بیشتر شد و حجم کار بالا است اما شمار نیرو در بانک ها کم است.
    علی اصغرهدایتی اظهار داشت: شمار قابل توجهی از کارمندان بانک ها ابتلا به کرونا مبتلا شده اند که عدم حضور آنان سبب خدشه در خدمات رسانی شده است از طرفی تعطیلی روزهای پنجشنبه در مردادماه هم در این زمینه مزید بر علت بوده است.
    وی خاطرنشان کرد: با استقرار بانک ها در مناطق زلزله زده مشکل را مدیریت شده است تا کار پرداخت تسهیلات به خسارت دیدگان از زلزله سرعت گیرد.
    شجاعی افزود: ۱۴۳ واحد تخریب شده در زلزله اخیر شهرستان گرمه و جاجرم، قابل سکونت نیست و باید با اولویت بازسازی و ساخته شود.
    ضرورت افزایش سهمیه مسکن زلزله زدگان
    استاندار خراسان شمالی همچنین در دیدار با سرپرست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، خواستار افزایش تعداد واحدهای مسکونی آسیب دیده استان در زلزله اردیبهشت ماه سالجاری مصوبه هیات دولت برای بازسازی شد.
    شجاعی گفت: تعداد واحدهای مسکونی آسیب دیده استان برای احداث هزار و ۲۴۵ واحد و تعمیر۵۷ واحد است اما در هیات دولت ۷۹۵ واحد احداثی و ۵۲ واحد تعمیری مصوب شده که ۴۵۵ واحد کمتر از برآورد استان است و همچنین تسهیلات و کمک های بلاعوض معیشتی نیز برای آسیب دیدگان از زلزله اختصاص نیافته است.
    وی با اشاره به تصویب و ابلاغ طرح ویژه مسکن روستایی به مبلغ هزار میلیون ریال با دوره بازپرداخت ۲۰ ساله در سالجاری، گفت: تسهیلات بازسازی واحدهای مسکونی روستایی زلزله زده استان ۸۰۰ میلیون ریال با دوره بازپرداخت ۱۵ ساله است که این شرایط از توان آسیب دیدگان زلزله استان خارج است و نیاز به مساعدت بیشتری دارند.
    تصویب تسهیلات بازسازی ۴۵۵ واحد مسکونی باقیمانده، تسهیلات و کمک بلاعوض معیشتی برای واحدهای مسکونی آسیب دیده، افزایش مبلغ تسهیلات بانکی واحدهای بازسازی احداثی استان از ۸۰۰ میلیون ریال به هزار میلیون ریال، افزایش مدت زمان دوره مشارکت ساخت و بازپرداخت به ۲۰ سال و تسریع در روند بازسازی با توجه به شروع فصل سرما از مطالبات استاندار خراسان شمالی از سرپرست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بود.
    خراسان شمالی از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار دارد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل‌ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.
    مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند.
    گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای ۵۵ تا۵۰ کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *