×
×

گرانی‌ها امان مردم را بریده است

  • کد نوشته: 33740
  • ۱۴۰۰-۰۷-۱۸
  • ۰
  • گرانی و تورم امان مردم را بریده است و با روی کار آمدن دولت سیزدهم با همه تلاش های که در حال انجام است اما متاسفانه شیب صعودی قیمت ها همانند گذشته ادامه دارد و مردم تمام امیدشان به دولت سیزدهم است و منتظرن ببینند که دولت چه زمانی می تواند کنترل قیمت را در دست بگیرد.
    گرانی‌ها امان مردم را بریده است
  • تبلیغ هدفمند

    گرانی و تورم امان مردم را بریده است و با روی کار آمدن دولت سیزدهم با همه تلاش های که در حال انجام است اما متاسفانه شیب صعودی قیمت ها همانند گذشته ادامه دارد و مردم تمام امیدشان به دولت سیزدهم است و منتظرن ببینند که دولت چه زمانی می تواند کنترل قیمت را در دست بگیرد.


    روند جهش تورمی که در دولت دوم حسن روحانی شروع شد، هنوز دست از سر کشور برنداشته است. نرخ تورم کل کشور در شهریور ماه ١۴٠٠ به ۴۵,٨ درصد رسید که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ۴۵.۵ درصد برای دهک ششم و تا ۴٩.۴ درصد برای دهک دهم نوسان دارد.
    محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ۶١.٣ درصد برای دهک دوم تا ۵٧.۵ درصد برای دهک دهم بوده است.
    اعداد و ارقام رسمی، خبر از جهش‌ها و نزول‌های قیمتی در جامعه می‌دهد، تورمی که به بیان ساده‌تر همان گرانی در اقلام و همچنین خدمات در یک جامعه است.
    طبق گزارش اخیر بانک مرکزی، در شهریور ماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۱ میلیون و ۷۰۳ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۴ و ۳۰.۵ درصد افزایش یافته است. علاوه‌بر این، بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در شهریور امسال نشان‌دهنده رشدی معادل ۴۲.۸ و ۴۵.۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته است. وضعیت تورمی در اقلام غذایی هم کاملا مشهود است. به عنوان نمونه، یک شانه تخم مرغ تا ۶۰ هزار تومان هم رسیده است و همین وضعیت برای بسیاری دیگر از مواد مصرفی مردم وجود دارد.
    کارشناسان اقتصادی در تشریح نوسانات نرخ تورمی، معتقدند طی سه دولت اخیر تورم سه قله بزرگ را فتح کرده و در سراشیبی افتاده و حال دوباره طی سه ماه تابستان ۱۴۰۰ مسیر رشد و صعود قله سوم را در پیش گرفته است. این میراث کار را برای دولت سیزدهم بسیار دشوار نموده است.
    قصه پرغصه گرانی ها در کجا به پایان خواهد رسید؟
    اما این قصه پر غصه تورم تا کی ادامه خواهد داشت؟ گرانی امان مردم را بریده است و زندگی برایشان دشوارتر از همیشه شده است.
    رحیم عسگری یک کارگر با داشتن دو فرزند و با حقوق ماهیانه سه میلیون تومان می گوید؟ انتظار داشتیم که با آمدن دولت سیزدهم یک پنجره امید به سوی مردم گشوده شود و کمی شاهد کنترل قیمت ها باشیم اما متاسفانه افزایش قیمت ها همچنان ادامه دارد.
    وی ادامه داد: توان خرید مردم به سفر رسیده است من یک کارگرم با کار شبانه روزی در ماه سه میلیون درآمد دارم و متاسفانه نمی توانم حداقل های زندگی ام را تامین کنم واقعا دولت باید برنامه ای برای درآمد ها و معیشت کارگرها داشته باشد.
    عابدین میرحاجی که ۱۷ سال به عنوان یک پلیس در جامعه خدمت کرده است ماهانه نزدیک به هفت میلیون حقوق دارد او نیز می گوید: در چند سال اخیر هر چند حقوق ها افزایش داشته است اما تورم چندین برابر بوده است.
    گرانی و تورم چنان سرسام آور است که ما این روزها به حداقل ها بسنده می کنیم تا بتوانیم با این حقوق حداقلی تا آخر ماه دوام بیاوریم.
    عاطفه میقانی که یک کارگاه خیاطی دارد نیز در این خصوص بسیار گلایه مند است او به امید بسیار و تلاش های فراوان موفق شده این کارگاه را ایجاد کند و سه نفر را در کنار خود به طور مستفیم و ۵ نفر را به صورت غیر مستقیم مشغول کار کند.
    او نیز می گوید: با کار شبانه روزی خودم و دخترم در این کارگاه متاسفانه هنور نمی توانم از پس نیازهای زندگی بربیایم و با افزایش قیمت ها شاهد رکود بازار و نبود کار برای کارگاه هستیم.
    توروم، تحریم و کرونا همه تاثیر مستقیمی بر بازار کار ما دارند و نبود سفارش و یا برش جدید سبب می شود من و کسانی که اکثرا زنان خانوار هستند بیکار می شویم و گاهی اوقات درآمدهای ما در یک هفته یا دو هفته به صفر می رسد.
    دور تازه هماهنگی دستگاههای دولتی و انقلابی
    اما واقعا برنامه رییس جمهور برای کنترل قیمت ها چیست و ما چه زمانی شاهد رفع این بحران در جامعه خواهیم بود.
    در نشست ستاد اقتصادی دولت در شهریور ماه،‌ مهمترین مسائل اقتصادی کشور از جمله راهکارهای نظارت و تضمین سلامت زنجیره تامین، توزیع و مصرف کالاهای اساسی در دستور کار قرار گرفت.
    رئیس جمهور در این جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت را مامور کرد گزارش کاملی از زنجیره تامین، توزیع تا مصرف کالاهای اساسی و راهکارهای نظارت دقیق و شفاف و تضمین سلامت این زنجیره تهیه و به ستاد هماهنگی اقتصادی ارائه کند.
    رئیسی بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت همکاری اتحادیه‌های صنفی، بسیج اصناف و تشکل‌های بازار برای نظارت دقیق‌تر بر زنجیره تولید، توزیع و مصرف تاکید کرد.
    رئیسی همچنین استفاده از دیدگاه‌های نخبگان و صاحب‌نظران اقتصادی کشور در چارچوب جلسات و نشست‌های کارگروه‌های زیرمجموعه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را در امر نظارت ضروری و راهگشا دانست.
    مردم چشم امیدشان به دولت است و همچنان منتظرند تا ببینند برنامه های اقتصادی و معیشتی دولت سیزدهم چه زمانی شروع خواهد شد آیا این دولت موفق به کنترل قیمت ها خواهد شد و یا این قصه پر غصه همچنان تداوم خواهد داشت؟!!!

    نویسنده: هنگامه خاندوزی
    منبع: بازار کسب و کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *