×
×

نماینده مجلس عنوان کرد
به جای عرضه ارز۴۲۰۰تومانی مستقیم از مصرف‌کنندگان حمایت شود

  • کد نوشته: 33911
  • ۱۴۰۰-۰۸-۲۴
  • ۰
  • این لایحه با توجه به حمایت از معیشت اقشار آسیب پذیر در جهت افزایش بی رویه قیمت کالاهای اساسی که به دلیل رشد بهای جهانی و تغییرات اقلیمی و با هدف تامین کافی کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و به کمک پرداخت یارانه تهیه شده است.
    به جای عرضه ارز۴۲۰۰تومانی مستقیم از مصرف‌کنندگان حمایت شود
  • تبلیغ هدفمند

    نماینده مردم خمینی‌شهر در راستای ساماندهی ارز ۴۲۰۰ تومانی با حمایت از لایحه تامین مطمئن کالاهای اساسی، گفت: در صورتیکه حمایت از مصرف‌کنندگان به صورت مستقیم صورت گیرد قطعاً نتیجه بهتری حاصل می‌شود.

    به جای عرضه ارز۴۲۰۰تومانی مستقیم از مصرف‌کنندگان حمایت شود

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین؛ «محمدتقی نقدعلی»  روز دوشنبه در خصوص لایحه تامین مطمئن کالاهای اساسی، اظهار داشت: روز گذشته دو فوریت این لایحه به مجلس آمد که به عقیده بنده به دلیل اینکه معیشت دارای اهمیت ویژه‌ای است، لازم بود در ابتدا کار دو فوریت آن مصوب شود و بعد در ارتباط با جزئیات آن گفت و گو کنیم.

    عضو کمیسیون کشاورزی افزود: نمایندگان مجلس دیروز در رای‌گیری اعلام کردند که دو فوریت این طرح لزومی ندارد و مسیر آنچه دولت به دنبال آن است در لایحه بودجه مشخص شده و نیازی به لایحه نیست و در نتیجه این لایحه رای نیاورد.

    نقدعلی در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارائه لایحه تامین مطمئن کالاهای اساسی، گفت: همه کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند ارز ۴۲۰۰ تومانی فسادزاست اما حذف آن موجب سکته بازار می‌شود و در این مقطع حذف آن موجب تورم می‌شود.

    وی ادامه داد: از سوی دیگر شاهد هستیم که وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب کاهش قیمت‌ها نمی‌شود، بنابراین وجود یا حذف ارز ترجیحی تاثیری ندارد و سود آن نصیب دلال می‌شود.

    نماینده مجلس تاکید کرد: به جای حمایت از ارز ترجیحی و واردکننده، باید این یارانه را به مصرف‌کننده بدهیم.

    وی تصریح کرد: اگر به صورت مستقیم از مصرف‌کننده حمایت می‌کردیم نتیجه بهتری حاصل می‌شد.

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین ، لایحه « حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در جهت تامین معیشت و تامین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دائمی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی »  با قید دو فوریت به مجلس تقدیم شد.

    این لایحه با توجه به حمایت از معیشت اقشار آسیب پذیر در جهت افزایش بی رویه قیمت کالاهای اساسی که به دلیل رشد بهای جهانی و تغییرات اقلیمی و با هدف تامین کافی کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و به کمک پرداخت یارانه تهیه شده است.

    در این لایحه آمده است که سقف اعتبار واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی که در بودجه هشت میلیارد دلار تعیین شده است را به مبلغ ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار افزایش دهد.

    در این ماده توضیح داده شده هدف از این افزایش برای جبران آثار منفی ناشی از افزایش قیمت جهانی نهاده‌های دامی و کشاورزی وارداتی و بروز خشکسالی امسال و اطمینان از تامین کافی کالاهای اساسی و نهاده‌های دائمی، دارو و تجهیزات پزشکی است.

    همچنین در ماده دیگر لایحه مذکور به دولت اجازه داده شده در صورت تغییر نرخ ارز نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی از محل درآمدهای حاصل از تغییر نرخ کالاهایی که با ارز ترجیحی تامین می‌شود، ۲۷۰ هزار ریال به حساب سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها واریز شود تا صرف پرداخت یارانه به افراد مشمول شود و چنانچه کافی نبود مابه‌التفاوت را تا سقف ۲۷۰ هزار میلیارد ریال از محل تبصره ۱۴ قانون بودجه تامین شود.

    رییس سازمان برنامه و بودجه دیروز در زمان بررسی فوریت این لایحه در صحن مجلس گفت: اجازه دهید میزان یارانه با توجه به اثربخش نبودن آن را به سمت پرداخت مستقیم ببریم.  با توجه به این که امروز کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت می‌کنند از لبنیات تا مرغ و تخم مرغ از مهر سال گذشته تا مهر امسال بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشته است یعنی اینکه اثربخشی این خیلی در زندگی مردم دیده نمی‌شود و به تدریج کمرنگ‌تر می‌شود.

    مسعود میرکاظمی اضافه کرد: با توجه به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی همچنان برای نهاده‌های دامی، گندم و دارو پرداخت می‌شود، از مجلس اجازه می‌خواهیم برای دارو و تجهیزات مصرفی بهداشتی و گندم، این ارز همچنان تخصیص داده شود اما میزان یارانه‌ نهاده‌های دامی به حساب حمایت از محرومان واریز شود. یعنی مجلس به ما اجازه دهد برای چهار دهک میزان بیشتری از یارانه را پرداخت کنیم.

    وی ادامه داد: پیشنهاد ما این بوده برای امسال به ما اجازه داده شود مابه‌التفاوتی صرفه جویی ارز ۴۲۰۰ تومانر را به طور مستقیم به مردم پرداخت کنیم.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *