×
×

خاموش کردن هرلامپ صرفه‌جویی هزارمگاوات برق

  • کد نوشته: 34261
  • ۱۴۰۰-۰۹-۱۳
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی بازار کسب و کار، یکی از دغدغه‌های اصلی این روزها نگرانی از تامین به موقع سوخت نیروگاه‌ها برای صنعت برق تبدیل شده است، چرا که هر چه بر میزان مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری افزایش یابد، امکان تامین سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها دشوارتر خواهد شد.
    خاموش کردن هرلامپ صرفه‌جویی هزارمگاوات برق
  • تبلیغ هدفمند

    اگر فقط یک لامپ ۴۰ واتی را هر خانواده از ۲۴ میلیون خانواده‌ای که در کشور در حال زندگی هستند در مواقع اوج مصرف (۱۳ تا ۱۶ عصر) در خانه یا محل کار خاموش کند، یک‌هزار مگاوات از پیک بار شبکه برق کشور کاسته می‌شود.

    خاموش کردن هرلامپ صرفه‌جویی هزارمگاوات برق

    به گزارش خبرنگار اقتصادی بازار کسب و کار، یکی از دغدغه‌های اصلی این روزها نگرانی از تامین به موقع سوخت نیروگاه‌ها برای صنعت برق تبدیل شده است، چرا که هر چه بر میزان مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری افزایش یابد، امکان تامین سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها دشوارتر خواهد شد.


    پیشتر مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه ۷۴۸ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روزهای نخستین آذرماه در کشور مصرف شده، از شروع اعمال محدودیت گازرسانی به صنایع و پتروشیمی‌های کشور خبر داد.
    «محمدرضا جولایی» افزود: در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده مقدار مصرف گاز طبیعی در روز اول آذر ماه ۵۲۱ میلیون مترمکعب، و در بخش صنایع عمده ۱۲۹ میلیون مترمکعب و نیروگاه‌ها ۹۸ میلیون متر مکعب بوده است و مقدار گاز تزریق‌شده نیز به شبکه خطوط سراسری هم در این زمان ۸۱۱ میلیون متر مکعب بود.
    طبق آمار اعلامی از سوی شرکت توانیر، ایران ششمین کشور جهان با شدت مصرف انرژی بالا است. این میزان بالا بودن شدت مصرف انرژی در ایران بیانگر ۶۰ درصد مصرف بیشتر انرژی از میانگین جهانی برای تولید کالا و خدمات مشابه است. (شدت انرژی، شاخص کارآیی مصرف انرژی در یک کشور است).
    طی سال‌های گذشته سیاست‌های اشتباه تعرفه‌ای و کاهش قیمت واقعی برق،و از سوی نهادینه شدن عادت ناپسندیده بدمصرفی در جامعه با توجه به کاهش نسبی قیمت برق در مقایسه با قیمت لوازم برقی، مشترکان را به سمت استفاده از لوازم یک‌بار مصرف اما ارزان سوق داده است.
    در چند دهه گذشته استمرار این پدیده ناخوشایند باعث شده که بر شدت میزان مصرف انرژی در ایران بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ (در روندی معکوس با دیگر کشورهای جهان) ۷۵ درصد رشد کند.
    هرچند میزان مصرف انرژی در هیچ یک از کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی، به ازای هر مترمربع در بخش خانگی با وجود آب و هوایی به مراتب سردتر از ایران، از یک‌هزار مگاژول تجاوز نمی‌کند حال آنکه مطابق اطلاعات ترازنامه هیدروکربوری کشور، مصرف سالیانه انرژی بخش خانگی کشور ما به ازای هر مترمربع معادل یک‌هزار و ۶۵۰ مگاژول بوده است. (شاخص مصرف انرژی در بخش خانگی کشور حدود ۴۶۰ کیلووات ساعت در سال به ازای هر متر مربع بوده که برای قیاس با آمار جهانی به مگاژول تبدیل شده است).
    در ضمن از جمله راهکارهای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، بخش فرهنگ مصرف بهینه انرژی و اجرای مقررات بخش انرژی کشور است که برای صیانت از منابع انرژی باید به آن توجه کرد.
    بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، در کشور ۲۴ میلیون خانوار زندگی می‌کنند که اگر هر خانواده ایرانی در زمان پیک روز (ساعت ۱۳ تا ۱۶) در هر کجا که حضور دارند (خانه یا محل کار) دست‌کم یک لامپ ۴۰ واتی را خاموش کنند، یک‌هزار مگاوات از پیک بار شبکه برق کشور کاسته می‌شود؛ اقدامی که به ظاهر پیش پا افتاده اما بسیار تاثیرگذار است.
    یک لامپ ۴۰۰ واتی (با فرض روشن بودن در ۱۲ ساعت شبانه روز) ماهانه ۱۴۴ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند که معادل مصرف یک خانوار با مصرف متوسط است.
    خاموش کردن یک لامپ اضافی روشنایی معابر می‌تواند به معنی یک خانوار برق‌دار بیشتر و ۴۰۰ هزار تومان صرفه‌جویی در مصرف سوخت باشد.
    در شرایطی که صنعت برق با چالش‌های مختلفی مواجه است، تبیین صادقانه شرایط موجود و از این طرف حضور مشترکان در مشارکتی موثر، می‌تواند علاجی واقعی برای رشد لجام‌گسیخته مصرف برق در کشور باشد.
    به گزارش بازار کسب و کار، مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع توانیر گفت:‌ اکنون در کشور بنا به دلایلی درگیر کمبود سوخت از جنس گاز و سوخت مایع هستیم و هرچند احتمال وجود سوخت مایع هست، اما امکان دارد برای تولید برق نقطه تحویل مناسب نباشد، به این معنی که برای انتقال در نقطه مصرف که به طور معمول شمال کشور است، با مشکل روبه‌رو شود.
    «مسعود صادقی» در این خصوص اظهار داشت: بر این اساس شرکت توانیر به عنوان یک استراتژی مهم برنامه صرفه‌جویی در مصرف را در اولویت کار خود قرار داد و در این زمینه طرح‌های زیادی طراحی شد که نیاز به تلاش و همت همگانی دارد، زیرا موضوع کمبود سوخت یک موضوع جهانی بوده و برخی کشورها نیز درگیر این موضوع شده‌اند و از روش‌های مختلف به دنبال صرفه جویی هستند.
    وی بحث صرفه جویی را بحثی ضروری و حیاتی برشمرد و افزود: در بحث صرفه جویی مساله بهینه‌سازی روشنایی معابر از جمله مواردی است که بسیار اثرگذار است.
    صادقی گفت: از گذشته روشنای معابر به گونه‌ای طراحی شده که در برخی نقاط بیش از حد است درحالی که به این میزان روشنایی نیاز نیست و آن را باید اصلاح کرد، زیرا که در این شرایط بین خاموشی منازل و تعدیل روشنایی معابر، انتخاب ما تعدیل روشنایی معابر می‌باشد./

    نویسنده: حمیدرضا محمدیاری

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *