×
×

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان
با استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی توسعه کشاورزی گلستان محقق می‌شود

  • کد نوشته: 35028
  • ۱۴۰۱-۰۲-۱۸
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار محمد برزعلی در جمع خبرنگاران گلستان اظهار داشت: یکی از راه‌های اجرای نقشه علمی توجه و بهره گیری از ظرفیت مشارکت بخش خصوصی تقویت بخش کشاورزی استان به شمار می رود که در سال جاری تحقق این بخش با جدیت دنبال خواهد شد.
    با استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی توسعه کشاورزی گلستان محقق می‌شود
  • تبلیغ هدفمند

    سرویس کشاورزی – حمیدرضا محمدیاری

    رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: می‌توان به رشد و توسعه کشاورزی منطقه استفاده از ظرفیت مشارکتی بخش خصوصی از جمله اتاق بازرگانی، صنایع، معادن استان کمک کرده و در نهایت آن را ایجاد به اشتغال و افزایش درآمد بهره‌برداران منجر کرد.

    با استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی توسعه کشاورزی گلستان محقق می‌شود

    به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار محمد برزعلی در جمع خبرنگاران گلستان اظهار داشت: یکی از راه‌های اجرای نقشه علمی توجه و بهره گیری از ظرفیت مشارکت بخش خصوصی تقویت بخش کشاورزی استان به شمار می رود که در سال جاری تحقق این بخش با جدیت دنبال خواهد شد.

    وی در ادامه گفت: برای تقویت همکاری بین سازمان جهادکشاورزی و اتاق بازرگانی گلستان به توانمندسازی تولید محصولات کشاورزی، ایجاد زیرساخت‌های صنایع غذایی و تبدیلی و رونق صادرات توجه ویژه می‌شود.
    برزعلی، سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی هوشمند و استفاده از فناوری با لحاظ تغییر اقلیم در دنیا و منطقه و توسعه الگوی کشت با محوریت منابع آبی و براساس کشاورزی قراردادی و تبیین آن میان بهره برداران منطقه در تولید گندم، پنبه، برنج در اراضی دارای نسق و کلزا، به روزرسانی ادوات کشاورزی مطابق برنامه توسعه همه جانبه، افزایش حمایت بیمه‌ای محصولات کشاورزی، افزایش صنایع غذایی و تبدیلی، گسترش و ترویج فناوری‌های مرتبط با کم آبی و خشکسالی در منطقه، افزایش استفاده از تسهیلات بانکی، افزایش محصولات گواهی شده و ارگانیک، استفاده از شرکت دانش‌بنیان در افزایش تولید و بهره وری، توسعه زراعت چوب، توجه و استفاده بیشتر از ظرفیت دانش آموختگان کشاورزی و تداوم پیگیری خرید تضمینی محصولات کشاورزی متناسب با شرایط بازار را از جمله برنامه های راهبردی کوتاه، میان و بلند مدت جهادکشاورزی گلستان برشمرد.
    گلستان ۶۵۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۳۳ هزار هکتار باغ، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار واحد دامی، ۹۷۰ واحد مرغداری، ۸۵ هکتار گلخانه فعال، ۴۵۲هزار هکتار عرصه جنگلی و ۸۶۲ هزار عرصه مرتعی دارد که از این ظرفیت در تولید دانه‌های روغنی، مرغ، توتون و خاویار رتبه اول، پنبه، گندم و خرمالو رتبه دوم، شلتوک (برنج)، پیله‌تر ابریشم، میگو، ماهیان خاویاری، جو و زتیون استفاده می‌شود.
    زراعت چغندر قند می‌تواند تضمین اصلاح خاک شور باشد
    معاون بهبود تولید گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: نتیجه مطالعه محققان کشاورزی زراعت پاییزه چغندر قند در استان بوده و یکی از مزایای خوب آن تضمین اصلاح خاک شور است.
    محمدرضا عباسی ادامه داد: عده‌ای زراعت پاییزه چغندر قند در استان را با کشت بهاره این محصول در خراسان و با نیاز آبی ۱۵ تا ۱۷ هزار متر مکعبی اشتباه گرفته‌اند در صورتی که عمده نیاز آبیاری این محصول از باران پاییزه و زمستانه تامین می شود
    وی گفت: حداقل در ۱۰ هزار هکتار از اراضی گلستان همه ساله می توان زراعت پاییزه چغندر قند انجام داد و این زراعت ظرفیتی برای ایجاد فرصت های شغلی، تناوب زراعی با سایر محصولات از جمله گندم و جو، پایداری تولید و تامین علوفه دام و اصلاح خاک شور است.
    وی ادامه داد: سال زراعی قبل در اراضی اختصاص یافته به زراعت چغندر قند در شهرستان بندرترکمن، بدون نیاز به آبیاری و تامین آب موردنیاز از بارش ها، از هر هکتار ۵۰ تن محصول برداشت شد.
    هدفگذاری ۵۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آبیاری تحت فشار قرار خواهند گرفت
    مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی گلستان در این گفتگو گفت: تا افق ۱۴۰۴ در استان تجهیز ۵۲ هزار هکتار به آبیاری تحت فشار هدفگذاری شده است.
    سید محسن کیاالحسینی افزود: برای سرمایه گذاری در این حوزه به بهره‌برداران علاقمند به ازای هر هکتار علاوه بر کمک بلاعوض دولت، برای هر هکتار اجرای طرح آبیاری کم فشار هزار و ۱۵۰ میلیون ریال، آبیاری کلاسیک ۳۰۰ میلیون ریال، ماشین های آبیاری ۳۵۰ میلیون ریال، آبیاری قطره ای ۴۰۰ میلیون ریال بر اساس تورم سال ۱۴۰۰ تسهیلات بانکی ارایه می شود.
    وی گفت: به سامانه آبیاری نوین تاکنون ۸۰ هزار هکتار از اراضی زراعی گلستان مجهز و در حال بهره برداری است که ۲۵ درصد از ۲۷۰ هزار هکتار اراضی نیازمند اجرای طرح مزبور استان را تشکیل می دهد.
    کیاالحسینی در ادامه افزود: در سطح ۱۲ هزار هکتار اجرای طرح آبیاری تحت فشار در دست اجرا بوده و در صورت تامین اعتبار موردنیاز به میزان سه هزار میلیارد ریال امسال بهره‌برداری می شود.
    تغییرات اقلیمی چند سال اخیر و شدت خشکسالی و کمبود منابع آبی، بهره گیری از آبیاری سنتی در بخش وسیعی از اراضی آبی و تناسب نداشتن آن با راندمان تولید در واحد سطح و تحمیل هزینه‌های سنگین بر دوش بهره‌برداران، ضرورت تسریع در گسترش اجرای آبیاری نوین را با حذف کامل آبیاری سنتی به عنوان یکی از نیازهای اساسی کشاورزی گلستان و رفع مشکل کم آبی این بخش و تولید ثروت برای ساکنان منطقه، دوچندان می کند.
    از محل منابع سطحی سهم آب بخش کشاورزی در گلستان ۹۵۰ میلیون متر مکعب و آب زیرزمینی یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب است که علاوه بر این برای آبزی پروری ۱۰۰ میلیون متر مکعب از محل منابع سطحی در اختیار بهره برداران توسط شرکت آب منطقه ای استان قرار داده می شود.
    ۲۱۴ هزار بهره بردار بخش کشاورزی گلستان در سال زراعی گذشته چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی معادل پنج درصد تولیدات کشاورزی کشور را تولید و روانه بازار مصرف کردند.
    اقتصاد اصلی استان گلستان با ۲ میلیون جمعیت بر پایه کشاورزی استوار است.

    نویسنده: حمیدرضا محمدیاری

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *