×
×

رییس سازمان برنامه و بودجه:
زمان برداشت مبلغ کمک معیشتی به‌محض آغاز طرح خواهد بود

  • کد نوشته: 35055
  • ۱۴۰۱-۰۲-۲۱
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب و کار، «سید مسعود میرکاظمی» در مورد پرداخت یارانه جدید و مبنای دهک بندی افراد جامعه در برنامه گفت‌وگو ویژه خبری شبکه یک سیما اظهار داشت: دهک‌های درآمدی براساس قانون می‌بایست تعیین و طبق آن سهم المیزان حمایت دولت انجام شود. میزان مصرف دهک‌ها  در بحث انرژی متفاوت بوده و دهک‌های درآمد بالا  چند برابر دهک‌های پایین مصرف می‌کنند.
    زمان برداشت مبلغ کمک معیشتی به‌محض آغاز طرح خواهد بود
  • تبلیغ هدفمند

    رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه یارانه معیشتی در آینده نزدیک قابل‌برداشت خواهد بود، گفت: در زمان تحویل دولت ذخایر راهبردی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد کمتر از حداقل میزان موردنیاز بود، که با اقدامات دولت ذخایر راهبردی مورد نیاز تامین شد.

    زمان برداشت مبلغ کمک معیشتی به‌محض آغاز طرح خواهد بود

    به گزارش بازار کسب و کار، «سید مسعود میرکاظمی» در مورد پرداخت یارانه جدید و مبنای دهک بندی افراد جامعه در برنامه گفت‌وگو ویژه خبری شبکه یک سیما اظهار داشت: دهک‌های درآمدی براساس قانون می‌بایست تعیین و طبق آن سهم المیزان حمایت دولت انجام شود. میزان مصرف دهک‌ها  در بحث انرژی متفاوت بوده و دهک‌های درآمد بالا  چند برابر دهک‌های پایین مصرف می‌کنند.

    وی افزود: دهک‌های کم درآمد جامعه قاعدتاً باید تحت حمایت بیشتری نسبت به دهک‌های بالای قرار بگیرند تا که عدالت در جامعه برقرار شود. بر این اساس پالایش لازم را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را انجام داده و دهک‌های مختلف را مشخص کند که پایگاه اطلاعات ایرانیان، اطلاعات کامل از وضعیت درآمدی افراد دارد.

    رئیس سازمان برنامه و بودجهدر ادامه گفت: اطلاعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار گرفته و این سازمان بر اساس مصوبات ستاد مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، پرداخت‌ها را انجام داده است.

    وی تاکید کرد: پرداخت یارانه‌ها که روز گذشته انجام شد بر اساس تحلیل‌ها و محاسبات انجام‌شده، البته ممکن است خطا هم وجود داشته باشد. افرادی که از یارانه جامانده‌اند می‌توانند به پایگاه سازمان هدفمندسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند که اگر مشمول شوند، مابه‌ التفاوت دو ماه برایشان واریز می‌شود، اما اگر افرادی مشمول نباشد، توضیح داده خواهد شد که مشمول یارانه نیستند.

    چه زمانی یارانه قابل‌برداشت است؟

    میرکاظمی ادامه داد: یارانه واریز شده برای دو ماه و برای کالاهای اساسی به‌جز دارو و نان است. به‌محض اینکه اجرای طرح آغاز شود، مبلغ کمک معیشتی قابل‌برداشت خواهد بود و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند، زیرا هنوز کالای ۴۲۰۰ در جامعه توزیع می‌شود و باید قیمت‌گذاری‌ها صورت بگیرد و زیرساخت‌های لازم فراهم شود تا درنهایت اطمینان خاطر ایجاد شود و مردم بدانند که دولت به فکر است و حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد.

    معاون رییس جمهور تاکید کرد: یارانه پرداختی برای اطمینان خاطر افراد جامعه است و افراد به‌صورت ماهانه می‌توانند از مبالغ واریزی استفاده کنند.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: کمک معیشتی واریزی دولت درواقع تجمیع یارانه‌های قبل (یارانه‌ها ماهانه و معیشتی) است، البته در بند «ب» تبصره ۱۴ باید پالایش انجام شود و افراد جدیدی که مستحق دریافت یارانه هستند، ثبت‌نام شوند.

    وی ادامه داد: البته یارانه معیشتی روز ۱۰ اردیبهشت‌ماه پرداخت شد و مبلغ واریزی علاوه بر آن است، اما از ماه‌های بعد فقط یک‌بار یارانه کمک معیشتی به‌صورت تجمیعی پرداخت می‌شود تا خانواده‌ها منابع را خودشان مدیریت کنند؛ همچنین قسط وام یک‌میلیون تومانی کرونایی نیز از یارانه کمک معیشتی کسر شده است.

    قیمت جهانی کالاها دچار به‌هم‌ریختگی شده است

    میرکاظمی با اشاره به اینکه در سطح جهانی قیمت کالاهای اساسی دچار به‌هم‌ریختگی شده است، اضافه کرد: کشورها به شکل‌های مختلف از مردمشان حمایت می‌کنند تا کمترین هزینه به مردم تحمیل شود.

    وی تصریح کرد: در کشور ما هم با واریز کمک معیشتی هم توزیع به‌صورت عادلانه و حمایتی انجام‌ می‌شود. امروز امنیت غذایی در جهان به خطر افتاده است و از سال ۱۳۹۹ به بعد شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی و مواد غذایی هستیم که در اواخر سال ۱۴۰۰ با جنگ روسیه و اوکراین این موضوع تشدید شد.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه گزارشی از افزایش شدید قیمت برخی اقلام در بازار جهانی داد و گفت: هر تن جو در سال ۹۹ برابر ۲۷۰ دلار بود که در شهریور سال گذشته به ۳۵۰ دلار و فروردین امسال به ۵۶۰ دلار رسید؛ همچنین ذرت ۲۲۰ دلار بود که در شهریور سال گذشته به ۳۹۹ دلار و فروردین امسال ۵۱۶ دلار افزایش یافت.

    معاون رییس جمهور افزود: قیمت جهانی گندم هم در سال ۹۹ برابر ۲۱۰ دلار بود که در شهریور سال گذشته به ۳۸۰ دلار و فروردین‌ماه به ۵۶۰ دلار رسید و روغن خام هم ۷۴۱ دلار بود که شهریور سال گذشته به ۱۲۸۰ دلار و فروردین‌ماه به ۲ هزار و ۳۶ دلار رسیده است.

    میرکاظمی بیان کرد: از طرفی همه کشورها برای خرید کالاهای اساسی هجوم آوردند و حتی کشورهای صادرکننده به بازرگانان خود اجازه صادرات نمی‌دهند. تقاضای جهانی برای مواد غذایی تحریک شده است.

    وی تصریح کرد: جنگ اوکراین و روسیه قابل‌توجه است، زیرا اوکراین بخش قابل‌توجهی از جو، ذرت، گندم و دانه‌های روغنی را تولید و صادر می‌شود و احتمال دارد روند کنونی تا سه سال آینده ادامه داشته باشد. تمام این موارد بر بازار تاثیر دارد.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت قبل در مورد ذخایر کالاهای اساسی به‌گونه‌ای عمل کرده بود که ذخایر کشور ۳۰ تا ۷۰ درصد کمتر از حداقل میزان موردنیاز بود و ۸ میلیارد دلار کالاهای اساسی را نیز خرج کرده بود، اما وقتی دولت سیزدهم روی کارآمد ذخایر کالاهای اساسی را تامین کرد.

    چگونه با کالابرگ الکترونیکی خرید کنیم؟

    وی در مورد کالابرگ الکترونیکی نیز بیان کرد: با کارت بانکی که مردم در اختیار دارند، کالابرگ الکترونیکی اجرا می‌شود و نیاز به کارت جدید نیست. ماهانه کارت بانکی سرپرستان خانوار شارژ می‌شود و مردم می‌توانند کالاهای مشخص را به قیمتِ شهریور ۱۴۰۰ بخرند. دستگاه‌های کارت‌خوان مخصوصی در فروشگاه‌ها نصب می‌شود، مردم می‌توانند کالاهای اساسی را خریداری کرده و در هنگام خرید نوع کالای خریداری‌شده در دستگاه انتخاب کنند تا یارانه آن محاسبه شود.

    عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: وقتی اختلاف قیمت وجود دارد، تقاضا برای یک محصول بیشتر خواهد شد. با این طرح دولت ارز را به تجار، واردکنندگان، کارخانه‌های روغن با همان نرخ نیمایی می‌دهد، یعنی ریال را در بازار جمع می‌کند، بنابراین بخشی از پایه پولی بهبود پیدا می‌کند.

    رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: اگر روش قبلی تداوم داشت، باید ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دادیم و اگر بانک مرکزی ارز نداشت، باید در بازار خرید می‌کرد، اما با این طرح می‌توان پایه پولی را اصلاح کرد. با این روش که یارانه را در آخر زنجیره به خود مردم می‌دهیم، اثربخشی بیشتری خواهد داشت.

    وی گفت: تا قبل از اینکه کالابرگ الکترونیکی برای مردم طراحی شود، یارانه معیشتی به‌حساب مردم واریز شده است اما بعد از آن با کالابرگ الکترونیکی و راه‌اندازی سامانه مربوطه، مردم می‌توانند کالاهای اساسی مانند مرغ، تخم‌مرغ و یا روغن خریداری کنند. این تکلیفی است که قانون بودجه برای دولت در نظر گرفته است.

    میرکاظمی اضافه کرد: در حال حاضر اگر یارانه کمک معیشتی آزاد شود، مردم می‌توانند با آن کالاهای دیگر هم خرید کنند، اما وقتی یارانه از طریق کالابرگ الکترونیکی اختصاص پیدا کند، محدود به خرید اقلام مشخص خواهند بود.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: دولت به فکر حمایت از مردم است و زیرساخت‌های اجرای این طرح به‌سرعت آماده می‌شود. ممکن است تولیدکننده علاقه به عرضه کالا نداشته باشد که به دلیل اختلاف قیمت کنونی است، اما وقتی یارانه‌ها اصلاح شود، رقابت در تولید شکل خواهد گرفت.

    وی در مورد اینکه آیا یارانه معیشتی به تزریق نقدینگی منجر می‌شود، پاسخ داد: از شهریور ماه سال گذشته تاکنون قیمت کالاهای اساسی ۶۰ تا ۸۰ درصد افزایش یافته و این روند در دنیا هم بوده است. دولت می‌خواهد اثر این افزایش را کاهش دهد و از طرفی این موضوع تورم را مدیریت می‌کند. باید با تورم مقابله کرد تا قدرت خرید مردم بالا برود.

    میرکاظمی گفت: بانک مرکزی در دولت قبل ارز به قیمت آزاد خریداری می‌کرد و آن را به قیمت ۴۲۰۰ تومانی می‌فروخت که باعث ایجاد خلق پول می‌شد، اما امروز دولت ارز آزاد خریداری نمی‌کند که آن را به قیمت کمتر بفروشد، بلکه ارز به نرخ نیمایی در بازار عرضه می‌کند که مردم می‌توانند ارز موردنظر خود را خریداری کنند و یا تولیدکننده می‌تواند نهاده دامی وارد کند.

    رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: بنابراین رانتی در کار نخواهد بود یا این‌گونه نیست که دولت جو و ذرت ارزان بیاورد و مرغدار هم تولید نکند یا گندم ارزان به آسیابان بدهد و تبدیل به نان نشود.

    وی اظهار داشت: دولت با نظارت کلان از ظرفیت کارخانه‌ها کمال استفاده را می‌کند. در حال حاضر کشورهای شمال ایران گندم مازاد دارند و ما کارخانه مازاد آرد داریم، اما به دلیل تفاوت قیمت و قاچاق آرد آن را نمی‌آورند. زمانی که دولت ارز نیمایی بدهد می‌تواند با آن ریال را از بازار جمع کند و پایه پولی را بهبود می‌بخشد و ظرفیت کارخانه‌های آرد تکمیل و اشتغال ایجاد می‌شود، بنابراین می‌خواهیم یارانه‌ را به حلقه آخر زنجیره بدهیم.

    میرکاظمی با بیان اینکه روغن از تنی ۷۰۰ دلار به ۲۳۰۰ دلار رسیده است، عنوان کرد: اگر دولت حمایت نکند، مردم چگونه می‌توانند آن را خریداری کنند، البته برخی اقتصاددانان می‌گویند که اگر به مردم پول نقد بدهید تقاضای افزایش می‌یابد درحالی‌که دولت در سال‌های قبل با دلار ۴۲۰۰ تومانی پول بازار را جمع می‌کرد الآن با دلار نیمایی ۲۴ هزار تومانی آن را جمع‌آوری می‌کند.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: کل منابع ارزی دولت از سامانه نیما تأمین می‌شود و ما چیزی به نام ارز ۴۲۰۰ تومانی دیگر نداریم.

    وی گفت: از سال ۹۷ طبق گزارش مرکز آمار ایران بر اساس شاخص تورم مصرف‌کننده قیمت کالاهای اساسی ۴ تا ۵ برابر افزایش یافته و وقتی قیمت روغن بالا رفته فقط مربوط به مواد اولیه نیست بلکه مزد کارگر هم ۵۷ درصد افزایش یافته است، البته در تولید نان سهم آرد از هزینه تمام‌شده خیلی پایین‌تر است که به‌مرور اصلاح می‌شود.

    قیمت نان تغییر نمی‌کند

    میرکاظمی با بیان اینکه قیمت نان تغییر نمی‌کند و نانوایی‌ها تا اطلاع ثانوی به همان شکل قبل کار خواهند کرد، تصریح کرد: الآن برای سه دهک کم درآمدی ماهانه ۴۰۰ هزار تومان و برای ۶ دهک پردرآمد ۳۰۰ هزار تومان یارانه معیشتی واریز شده و هنوز برای دارو و نان همه دهک‌ها مساوی هستند و اگر کسی بیمار شود در بیمارستان بیمه حمایت می‌کند. دارو و نان مانند گذشته حمایتی است.

    معاون رییس جمهور با اعلام اینکه هنوز در مورد نان اتفاقی نیفتاده است و تا اطلاع ثانوی آرد به همان قیمت حمایتی توزیع خواهد شد، ادامه داد: یارانه معیشتی برای جبران اثر افزایش قیمت کالاهای اساسی پرداخت شده است. کارخانه روغن اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گرفت، امروز ارز نیمایی دریافت می‌کند که روغن به خارج کشور قاچاق و خارج از شبکه توزیع نشود.

    وی با تاکید بر اینکه در بخش مواد غذایی ظرفیت مازاد در کشور وجود دارد که به خاطر تفاوت قیمت تکمیل نمی‌شد، اظهار کرد: شبکه حمل‌ونقل آرد هر سال با افزایش هزینه مواجه می‌شود و کامیونداران خواستار اصلاح قیمت حمل‌ونقل هستند، چون قطعات یدکی گران می‌شود و دولت همه این موارد را پوشش می‌دهد تا فشاری به مردم وارد نشود.

    میرکاظمی اظهار کرد: دولت در روزهای آینده اطلاع‌رسانی می‌کند که چه زمانی یارانه‌ها قابل‌برداشت است و وقتی سامانه کالابرگ آماده شد، یارانه به کالاها اختصاص می‌یابد و به‌هیچ‌وجه حمایت دولت از مردم قطع نمی‌شود. از ماه اول اجرای طرح بخش اول برای یک ماه قابل‌برداشت خواهد بود و از ماه دوم بخش دوم قابل‌ برداشت می‌شود.

    هدف دولت حمایت از مردم و گذر از بحران غذایی است

    رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد این سوال که آیا دولت از اجرای طرح درآمد کسب می‌کند، پاسخ داد: به هیچ‌وجه این‌گونه نیست دولت در سال‌های قبل ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی می‌داد؛ امروز با افزایش قیمت‌ها باید بیش از ۲۰ میلیارد دلار باید بدهد.

    میرکاظمی افزود: همچنین منابع تبصره ۱۴ قانون بودجه که مربوط به هدفمندی یارانه‌ها است از محل درآمدهای آن برای جبران معیشت مردم استفاده می‌شود و به هیچ‌وجه این درآمد صرف تأمین کسری بودجه دولت نمی‌شود. اگر دولت حمایت نکند ۴ تا ۵ دهک دچار مشکل اساسی می‌شوند. هدف ما حمایت از مردم و گذر از بحران غذایی است.

    وی گفت: با ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ تولیدکننده‌ای قدرت رقابت پیدا نمی‌کند، اما وقت ارز نیمایی شود، فعالان اقتصادی دنبال تولید و رقابت می‌روند. اگر اصلاح یارانه دارو و نان هم اضافه شود، چند میلیارد دلار اضافه خواهد شد و دو برابر سال‌های قبل باید از دهک‌ها حمایت کنیم.

    فقر از بین خواهد رفت

    رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در مورد مواد غذایی دهک‌های بالای درآمدی ۲-۳ برابر دهک‌های پایین مصرف می‌کنند، بیان کرد: در مورد گوشت، روغن، مرغ و تخم‌مرغ نیز این‌گونه است البته در مورد انرژی وضعیت شدیدتر است و فاصله مصرف دهک‌های پردرآمدی ده‌ها بالابر دهک‌های کم درآمدی است.

    میرکاظمی خاطرنشان کرد: ضریب جینی در هشت سال گذشته با وجود تخصیص ارز ترجیحی و پرداخت یارانه مستقیم به ۴ دهم واحد رسید و اضافه شد، یعنی فاصله طبقاتی در جامعه بیشتر شد که باید این ضریب را به ۳۵ صدم واحد برسانیم. با این اقدام فقر کامل از بین خواهد رفت.

    وی افزود: در تولید مرغ و تخم‌مرغ بیشترین نهاده وارداتی مصرف و در مورد توزیع گوشت قرمز و لبنیات کمتر استفاده می‌شود. در مورد روغن خوراکی و گندم ارز یارانه‌ای تخصیص پیدا می‌کند. در این مرحله دارو و گندم مانند گذشته یارانه می‌گیرد و در آینده بیمه‌ها تجهیز و لیست داروهای تحت پوشش بیمه بیشتر خواهد شد.

    در آینده نزدیک یارانه معیشتی قابل‌برداشت و طرح اجرا می‌شود

    رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: عادلانه شدن قیمت ارز هم باعث جلوگیری خواهد شد و هم ظرفیت بلااستفاده کارخانه‌ها تکمیل می‌شود.

    وی با بیان اینکه مسئولیت طرح اصلاح یارانه با معاون اول رییس جمهور است و برخی روزها دو جلسه برگزار می‌شود، گفت: در آینده نزدیک یارانه معیشتی قابل‌برداشت و طرح اجرا می‌شود. در مورد سوخت هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده و تکلیف قانونی هم نداریم.

    میرکاظمی با تاکید بر اینکه اگر طرح به‌خوبی اجرا شود به نفع مردم خواهد بود گفت: ارز کشور دارایی مردم است که اگر کالایی یارانه دار قاچاق شود، از جیب مردم می‌رود.

    نفع حداقل ۶ دهک درآمدی از اصلاح سیاست ارز ترجیحی

    میرکاظمی در مورد افزایش هزینه زندگی مردم گفت: اجرای طرح اصلاح سیاست ارز ترجیحی حداقل به نفع ۶ دهک مردم خواهد بود، البته یکی یا دو دهک آخر به دلیل مصرف سرانه بالا پرداخت بیشتری از جیب خود داشته باشند. در مورد انرژی هم بی‌عدالتی وجود دارد و این دهک‌ها چند برابر دهک‌های کم‌درآمد مصرف می‌کنند.

    وی تاکید کرد: اجرای اصلاح سیاست ارز ترجیحی قطعاً به اجرای عدالت در توزیع و اصلاح ساختار اقتصادی کشور کمک می‌کند و از سوی دیگر ضریب جینی اصلاح خواهد شد.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *