×
×

روایت ایثارگرانه از نجات جان کودک تا رد رشوه توسط پلیس خادم گلستان

  • کد نوشته: 35668
  • ۱۴۰۱-۰۷-۱۷
  • ۰
  • نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از سه سازمان نظامی شامل ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده‌ و وزارت دفاع نیز وظیفه برنامه‌ریزی و پشتیبانی نیروهای نظامی را برعهده دارد.
    روایت ایثارگرانه از نجات جان کودک تا رد رشوه توسط پلیس خادم گلستان
  • تبلیغ هدفمند

    نیروهای مسلح در هر کشور به منظور برقراری نظم و امنیت و همچنین حفظ و حراست از کیان سرزمین‌ها تشکیل می‌شود و دارای بخش‌های مختلف است.

    روایت ایثارگرانه از نجات جان کودک تا رد رشوه توسط پلیس خادم گلستان

    نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از سه سازمان نظامی شامل ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده‌ و وزارت دفاع نیز وظیفه برنامه‌ریزی و پشتیبانی نیروهای نظامی را برعهده دارد.

    نیروهای مسلح ایران بزرگترین سازمان نیروهای مسلح در غرب آسیا و پنجمین نیروی بزرگ جهان در ابعاد مختلف محسوب می‌شود.

    بدون شک هر یکی از سازمان‌های نظامی در ایران وظیفه خاصی در کنار وظیفه عمومی برعهده دارند و در طول ایام سال یک هفته به نام هر یک از این سازمان‌ها نامگذاری شده که در مهر ماه امسال از ۱۳ تا ۱۹ این ماه به نام هفته فراجا نام نهاده شده که در این ایام برنامه‌های مختلفی در سطح کشور برگزار می‌شود.

    البته هر سال با تدابیر اندیشیده شده، یک شعار برای این هفته در نظر گرفته می‌شود که امسال شعار هفته فراجا “پلیس خادم مردم، مردم حامی پلیس” در نظر گرفته شده است.

    نظم و امنیت ایران اسلامی مرهون رشادت و از خودگذشتگی‌های دلیر مردان این سرزمین است که در این عرصه مهم با پایمردی ایستاده‌اند.

    هفته نیروی انتظامی فرصتی است مغتنم تا از تلاش‌های شبانه‌روزی پرسنل این نیرو به عنوان یکی از ارکان مهم تامین امنیت و نظم عمومی در کشور قدردانی شود.

    امروز نیروی انتظامی و کارکنان خدوم آن با بهره­مندی از بصیرت، هوشمندی و تقویت روحیه توکل بر خدا با برنامه‌ریزی و اشراف کامل، امنیت را به عنوان هدیه‌ای گرانبها به محضر مردم عزیز ایران اسلامی تقدیم نموده‌اند.

    اعتماد عمومی به نیروی انتظامی که حاصل عمل به تکالیف قانونی، همراه با رأفت و مهربانی است راه را برای دستیابی این نیرو به “پلیس تراز انقلاب اسلامی” که از مطالبات مهم رهبری معظم انقلاب بوده، هموارتر نموده است.

    پلیس برای دفاع از جان و مال و ناموس مردم سر از پا نشناخته و جان می‌دهد، کارشان برخورد با جرائم و ناهنجاری‌های اجتماعی است و از سوی دیگر آرامش و آسایش مردم مدنظرشان بوده و برقراری نظم و امنیت عمومی و دفاع از مرزهای آبی و خاکی کشور و ارزش‌های انقلابی و اسلامی را وظیفه خود می‌دانند.

    عزمشان جزم است و در کنار ایمان و اعتقاد به پشتوانه مردمی که حامی آنها هستند سربلند و بی‌دغدغه در سایه‌ رهبری مقتدر، هوشمند می‌خواهند در تراز انقلاب اسلامی قدم بردارند.

    پلیس مهربانی با مردم را در دستور کار خود قرار می‌دهد، اما با هنجارشکنان و متخلفان برخورد قاطعانه و قانونی دارد.

    پلیس دارای بخش‌های مختلفی همچون مرزبانی، راهنمایی و رانندگی، مبارزه با موادمخدر، پیشگیری، آگاهی، اطلاعات، امنیت عمومی، فتا و یگان ویژه است که هر یک به فراخور وظایف خود بدون هیچ منت و چشمداشتی، حتی در این روزها که دشمنان قسم‌ خورده این نظام، وحدت و انسجام و یکپارچگی مردم را نشانه رفته‌اند، سبزپوشان و سبزقامتان فراجا در کمال آرامش و خویشتن‌داری و با روحیه‌ای خستگی‌ناپذیر و دلسوزانه در خدمت مردم هستند و با حضور شبانه‌روزی در ناآرامی‌های اخیر اجازه تعدی به آشوبگران را نمی‌دهند.

    اقتدار پلیس خواسته مردم است و مردم در این اغتشاشات و محکوم کردن این حرکات با راهپیمایی و حمایت از فراجا و حتی پخش گل و شیرینی و شربت نشان دادند که حامی فراجا هستند.

    پلیس حامی ملت، دولت و مظلومان است، پلیس سپری مقاوم جلوی ظالمان، نامردان، دزدان . اغتشاشگران و … بوده و اگر فراجا، سپاه پاسداران، ارتش و بسیجیان زیر سایه و فرماندهی ولی امر رهبر معظم انقلاب نباشند مملکت به منجلاب تبدیل خواهد شد.

    قدر این آرامش و این زندگی را باید دانست، دشمنان منتظر فرصت از جهل و نادانی وطن‌فروشان هستند، که ایران را تبدیل به مستعمره خویش کنند، دشمن اصلی ما مردم ایران، (رژیم صهیونیستی، انگلیس، آمریکا) هستند که فقط از حقوق بشر حرف می‌زنند، اما خواستار جنگ داخلی و کشته شدن جوانان هستند تا بتوانند ایران را ویران و معادن را به یغما ببرند.

    کاش فقط یک لحظه حال خود و خونواده‌هایشان را درک می‌کردیم، روزگارشان پر از حسرت کنار خانواده است، نه عید دارند نه تعطیلات، نه گرما و سرما برایشان مفهمومی دارد، تنها بخاطر آرامش جامعه وارد این میدان شدند، بسیاری از آنها جان دادند تا آرامش و دلگرمی برایمان بماند.

    پایه و اساس ماموریت پلیس، ارتباط مستمر و نزدیک با مردم برای خدمت‌رسانی است که دستیابی به چنین رابطه‌ای منجر به موفقیت روز افزون ماموریت‌های پلیس و تامین مطلوب نظم و امنیت عمومی خواهد شد.

    مقابله با بی‌نظمی اجتماعی نیازمند مشارکت و همدلی همه اقشار جامعه است و اگر ارتباط و تعامل و همگرایی ۲ سویه مردم و پلیس تقویت شود به مرحله پیشگیری تعاملی یا مشارکتی که امروز موثرترین نوع پیشگیری است دست خواهیم یافت.

    تعامل مردم با پلیس، پیشران تامین نظم و امنیت عمومی است و باید از هفته فراجا به عنوان فرصتی مناسب برای دستیابی به هدف غایی پلیس در پیشگیری از وقوع جرم بهره برد و در واقع این هفته، ظرفیتی است که می‌توان با همراهی سرمایه‌های اجتماعی پلیس با محوریت مردم به اهداف متعالی پلیس در ترسیم جامعه بدون جرم، امنیت پایدار و تامین امنیت، آسایش و آرامش عمومی روحی دوباره بخشید.

    فراجا در کشور حدود ۱۳ هزار و در گلستان ۳۰۹ شهید تقدیم این نظام و انقلاب کرده و این تنها بخشی از خدمت سبزپوشان و سبزقامتان به جامعه است و آنان حتی پا را از وظایف خود فراتر گذاشته و به نوعی اقدامات ارزشمند دیگر همچون نجات جان کودک از آتش، نجات جان مردم از سیل و سیلاب و غیره انجام می‌دهند و حتی در مبارزه با اراذل و اوباش و هنجارشکنان و متخلفان هیچ چشمداشتی و نداشته و با توجه به مشکلات اقتصادی که شاید داشته باشند، از گرفتن رشوه و قبول وعده و قول‌های پوشالی سر باز زده و با آن افراد و گروه‌ها مقتدرانه و قانونی برخورد می‌کنند.

    این هفته فرصتی دست داد تا به سراغ تعدادی از فرزندان و خادمین این سرزمین در لباس نیروی انتظامی برویم و چند کلامی با آنان به گفت و گو بنشینیم و مروری بر دوران حضورشان در فراجا گلستان داشته باشیم.

    رد رشوه متخلف عزم و اراده‌ام را راسخ‌تر در برابر متخلفان کرده است

    خبری از بندرترکمن رسید که یکی از پرسنل کلانتری این شهرستان در حین دستگیری یکی از افرادی که شرب خمر کرده، رشوه کلان فرد متخلف را رد کرده، به سراغ این افسر کادر که جوانی ۲۲ ساله بود رفتیم و گفت و گویی با او انجام دادیم.

    گروهبان یکم «میکائیل گلعلی‌پور» نامش بود که ابتدا در خصوص علت حضور در نیروهای مسلح و انتظامی گفت: به علت داشتن علاقه خدمت به مردم، حضور در نیروی انتظامی را یک فرصت دانستم تا بتوانم به ملت و جامعه خود به نوعی کمک کنم.

    وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: البته یکی از برادرهایم نیز از پرسنل فراجا در یکی از استان‌های کشور است و این نیز میزان علاقه من برای حضور در این لباس خدمتگزاری به مردم را بیشتر کرد.

    وی بیان کرد: هر چند در ابتدای کار برای جذب و استخدام و همچنین دوره آموزش اولیه، سختی و مشکلات زیادی کشیدم، اما به علت علاقه شدیدم، هیچگاه از پای ننشستم تا بتوانیم به هدفم که خدمت به مردم بود برسم.

    وی تصریح کرد: از آنجایی که فراجا بیشتر با مردم در ارتباط است و خدمت به مردم در  این سازمان نظامی بیشتر لمس می‌شود و مستقیم با مردم سر و کار دارد، این سازمان را از بین سایر سازمان‌های نیروهای مسلح انتخاب کردم.

    گروهبان یکم گلعلی‌پور گفت: کسی که با علاقه وارد این کار می‌شود، دنبال زود تمام شدن دوران کار و بازنشستگی نیست و دوست دارد تا پای جان در خدمت مردم باشد و به علت همین علاقه، سختی‌هایی همچون نداشتن تعطیلی، روز و شب و غیره را به جان می‌خرد.

    این افسر فراجا در خصوص رد کردن رشوه یکی از متهمین در حین دستگیری گفت: چند وقت پیش با یکی از پرسنل وظیفه در شیفت شب مشغول گشت‌زنی در سطح حوزه استحفاظی کلانتری محل خدمت بودم که به سرنشینان یک دستگاه تاکسی درون شهری به علت حرکات نامتعارف مشکوک شدیم.

    وی ادامه داد: پس از قرار گرفتن در کنار تاکسی (از سمت راننده)، درخواست کردیم که راننده خودرو را متوقف و اقدامات خود را برای بررسی بیشتر انجام دادیم.

    وی افزود: راننده تاکسی هیچ نسبتی با ۲ سرنشین دیگر (مسافر) نداشت و به سراغ سرنشین جلو رفتم که متوجه شدم به علت مصرف زیاد مشروبات الکی و شرب خمر، تعادل فکری و روحی ندارد و از آنجایی که بیشتر این افراد در چنین شرایطی ممکن است ناهنجاری‌های دیگر ایجاد کنند اقدام به دستگیری سرنشین جلو و همراهش دیگرش که در صندلی عقب نشسته بود، کردیم.

    گلعلی‌پور اضافه کرد: از ۲ متهم خواستم که از خودرو بدون هیچ حرکت اضافی پیاده شوند و پس از پیاده شدن آنها، به سمت‌شان رفتم و دستبند قانون را بر دستان آنان زدم که در این هنگام در کف دستم احساس سنگینی کردم.

    این افسر فراجا گفت: با نگاهی به کف دستم، مشاهده کردم مبلغ زیادی وجه نقد از سوی سرنشین جلو تاکسی گذاشته شده که به سختی سر ۲ راهی قرار گرفتم.

    وی بیان کرد: وجه پیشنهادی را در صندلی جلو انداختم و کارم را ادامه دادم و سپس با سوارکردن متهمان در خودرو کلانتری و هدایت آنها به مقر، کارم را ادامه دادم.

    وی در خصوص ای که چرا پیشنهاد رشوه را رد کرده در حالی که می‌توانست شرایط زندگی‌اش عوض شود، گفت: از دوران بچگی پدرم چنین لقمه‌هایی سر سفره خانواده نیاورده و عادت به خوردن چنین پول‌هایی نداریم.

    گلعلی‌پور خاطرنشان کرد: من برای رسیدن به این لباس زحمت‌های زیادی را تحمل کردم و حاضر نیستم به راحتی آنچه را که به سختی به دست آوردم به راحتی از دست بدهم و همین دلیل، متهمین را پس از هدایت به کلانتری و تنظیم صورتجلسه به همراه وجه پیشنهادی رشوه، با هماهنگی قضایی به بازداشتگاه هدایت و سپس برای رسیدگی بیشتر به مقامات قضایی تحویل دادم.

    این افسر فراجا گفت: حس خوبی دارم که توانستم جواب نان و نمکی که پدر و مادر به من دادند را با این کار (رد رشوه) دهم و وجدان راحتی داشته باشم.

    وی همچنین با اشاره به اینکه ما در کنار وظایف ذاتی و سازمانی، وظایف انسانی داریم که یک نمونه آن نجات جان اعضای یک خانواده از آتش‌سوزی بود، یادآور شد: ساعت سه بامداد یکی از ایام اخیر، در حین گشت‌زنی در حوزه استحفاظی متوجه بلند شدن دود آتش از یک منزلی شدیم که با به صدا در آوردن آژیر و همچنین تماس با آتش‌نشانی، اهالی منزل را از وجود آتش خبردار کردم و از آنان خواستم تا خود را به بیرون از ساختمان برسانند و به فاصله کوتاهی از تماس با ۱۲۵، پرسنل آتش‌نشانی خود را رسانده و آتش را مهار و خاموش کردند.

    گلعلی‌پور افزود: خوشحالم که در آن حادثه نیز از دماغ کسی خون نیامد و خسارت مالی اندکی به ساختمان وارد شد.

    نجات جان کودک نجات جان فرزندان خودم است/ پیمان بستم تا پای جان در برقرای نظم، امنیت و آرامش مردم از خدمتی فروگذار نباشم

    یکی از پرسنل یگان ویژه فراجا در گرگان گفت: ما خادمین مردم هستیم و هدف ما جز خدمت‌رسانی به مردم چیز دیگری نیست و این نه تنها هدف ما، بلکه رویکرد فراجا است که در این مسیر ایجاد آرامش، پیشگیری و جلوگیری از وقوع جرم در همه ساعات را وظیفه خود می‌دانیم، زیرا مردم ولی نعمت ما هستند و ما نیز مردم را از خود و در واقع خواهران و برادران خود می‌دانیم.

    ستوان سوم احمد پارسا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: هر چند پرسنل فراجا عزم و اخلاص زیاد در کار دارند، اما معتقدیم هر کاری که می‌کنیم، برای اعضای خانواده خود است و ما مردم ایران، عضو یک خانواده هستیم و اجازه دخالت به غریبه‌ها را نخواهیم داد.

    وی بیان کرد: به علت علاقه در ایجاد امنیت و موثر واقع شدن، احساس کردم که می‌توانم با حضور در نیروی انتظامی به این آرزو و علاقه‌ام برسم و امروز بسیار خوشحالم که افتخار کنم، لباس سربازی امام زمان (عج) را بر تن دارم.

    وی خاطرنشان کرد: از بچگی آرامش را دوست داشتم و همیشه تلاش کردم این آرامش را هم برای خانواده‌ام ایجاد کنم و چون معتقدم مردم ایران اعضای یک خانواده هستند، پس تلاش دارم تا برای آنان نیز این آرامش و آسایش را فراهم سازم.

    این افسر یگان ویژه فراجا در گرگان گفت: به اتفاق همکارانم همیشه سعی و تلاش داشتیم که پلیسی خدمتگزار برای مردم در تراز انقلاب اسلامی باشیم تا امام زمان (ع) و فرمانده کل قوا و ملت ایران از ما راضی باشند.

    ستوان پارسا افزود: از سال ۱۳۸۶ که وارد فراجا شدم، پیمان بستم تا پای جان در برقرای نظم، امنیت، آرامش و آسایش مردم از خدمتی فروگذار نباشم و برایم فرقی نمی‌کند که خدمت در این عرصه در داخل شهر باشد یا در یگان مرزی و دورترین نقطه کشور که همکاران برای حفاظت و حراست از کیان جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند و آرزو دارم تا جان ناقابل خود را هم همچون همرزمانم تقدیم جامعه کنم.

    وی ادامه داد: پلیس هیچگاه تعطیلی و  استراحت ندارد و حتی در حوادث و بلایای طبیعی و گاها غیرطبیعی که این روزها افراد خود فروخته و فریب خورده داخلی در زمین دشمن بازی می‌کنند، حضور دارد، بطوری که پرسنل و همکارانم که در استراحت هستند در این مواقع با پوشیدن لیاس رزم و عزم و اراده والا و بالا وارد میدان عمل می‌شوند.

    وی یادآور شد: بارها مشاهده کردم که بسیاری از همکارانم با وضو وارد محل خدمت می‌شوند که این یک پشتوانه فکری و اعتقادی قوی و تقوا در درونشان است و تاکید دارم که من و همکارانم با این اعتقاد و توکل به خدا و ائمه هیچگاه از مجرمین نمی‌ترسیم و ماموریت خود را تا پای جان انجام می‌دهیم و فراجا با تقدیم شهدایش این اعتقاد و ایمان و تفکر را ثابت کرده است.

    افسر یگان ویژه فراجا گرگان گفت: ایجاد امنیت پشتکار مهم و قوی می‌خواهد و در این مسیر نیاز است که ماموریت‌ها و وظایف محوله را به درستی انجام دهیم و سختی‌ها را با جان و دل بخریم تا حس خدمت‌رسانی به مردم را در خود تقویت کنیم.

    اینکه احساس رضایت و لبخند بر چهره مردم پس از مراجعه به پلیس به وجود می‌آید، بهترین پاداش برای ما محسوب می‌شود

    ستوان پارسا افزود: فراجا سرلوحه کارش ایجاد امنیت است و در واقع این مساله، آن را به عنوان ویترین نیروهای مسلح مبدل کرده و هر جا سر برگردانیم و نگاهی بیاندازیم، همکاران ما حضور دارند که همگی هدفشان ایجاد امنیت صد در صد مردم است.

    وی بیان کرد: البته معتقدیم مردم ما لیاقت‌شان بیشتر از این خدمات ماست و ما در حد توان برای ایجاد رضایتمندی کار می‌کنیم.

    وی تصریح کرد: اینکه احساس رضایت و لبخند بر چهره مردم پس از مراجعه به پلیس به وجود می‌آید، بهترین پاداش و مزد برای ما محسوب می‌شود و ما نیز انتظار داریم تا مردم کنار ما باشند، زیرا ما نیز تا پای جان کنارشان هستیم و توقع داریم به فرزندانشان در فراجا اعتماد کنند تا آنان بتوانند به راحتی امنیت را برایشان ایجاد کنند.

    پارسا ادامه داد: مردم یقین داشته باشند، پرسنل فراجا از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند و به غیر از برقراری امنیت در کارهای دیگر همچون نجات جان مردم از آتش، حضور در سیل آق‌قلا، ریزش معدن زمستان یورت آزادشهر به عنوان کارهای خدماتی در جامعه حضور دارند.

    افسر یگان ویژه فراجا گرگان به بیان خاطره نجات جان کودکی از داخل چادر مسافرتی پرداخت و گفت: در سیزدهمین روز از فروردین ماه سال جاری در حالی که خانواده‌ها در روز طبیعت مشغول تفریح بودن، به اتفاق همکارانم در حال گشت‌زنی در مسیر ناهارخوران گرگان بودیم که متوجه برخواستن دود از داخل یک چادر مسافرتی شدم.

    وی افزود: البته آتش هنوز به چادر به صورت کامل نرسیده بود که خود را به چادر رساندم و با صدا زدن اهالی داخل چادر برای نجات جانشان، متوجه شدم کسی در داخل آن نیست و احتمال آتش گرفتن چادر به صورت کامل وجود دارد که با رعایت تمامی موارد وارد چادر شدم.

    وی یادآور شد: پس از وارد شدن به داخل چادر متوجه شدم کودکی سه ساله داخل چادر دراز کشیده و با سر و صدای من تازه از خواب بیدار و بهت زده به آتش می‌نگرد که در یک لحظه تصمیم به نجات جان کودک گرفتم.

    پارسا تصریح کرد: ابتدا کودک را به بیرون رساندم و در جای امن قرار دادم و سپس پیک‌نیک را به بیرون انتقال دادم و دوست داشتم کسی متوجه این اقدام نشود که پس از برطرف شدن خطر خانواده کودک رسیدند و حیرت زده و مات و مبهوت مانده و برای نجات جان کودکشان به شیوه‌های مختلف نه تنها از من بلکه از پرسنل فراجا قدردانی می‌کردند.

    افسر یگان ویژه فراجا گرگان افزود: البته این اندک کار ماست و اگر غیر این بود باید شک کرد و من نجات جان آن کودک را نجات جان فرزندان خود می‌دانم و امروز به خود می‌بالم که در این لباس مقدس مشغول انجام وظیفه هستم.

    آری این است غیرت و تعصب مردان ایرانی که در برقراری نظم و امنیت و حفظ و حراست از کیان سرزمینشان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند و حتی در برابر رشوه دست رد به سینه مجرمان زده و در بخش دیگر در کنار وظایف ذاتی و تخصصی خود در حیطه سازمانی، کارهای خدماتی مختلفی انجام می‌دهند تا مردم به راحتی زندگی و در کمال آرامش و آسایش باشند.

    فراجا همچون سایر سازمان‌های نیروهای مسلح اجازه نخواهد داد تا تعرضی به کشور شود و دست در دست مردم ایران و سایر همرزمانشان نقشه‌های شوم دشمنان را نقش بر آب می‌کنند.

    نویسنده: مجید میهن دوست
    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *