×
×

رئیس اداره جنگلکاری و پارک ها و ذخیره گاهای جنگلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان
گلستان پیشتاز در تولید نهال

  • کد نوشته: 37647
  • ۱۴۰۲-۰۲-۲۵
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار بازار کسب کار آنلاین علی اصغر نیکویی در حاشیه بازدید خبرنگاران از نهالستان تاویرعلی آباد کتول اظهار کرد:در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، گلستان موظف به تولید 9 میلیون و640 هزار اصله نهال طی یکسال در نهالستانهای دولتی و خصوصی در سطح استان می باشد..
    گلستان پیشتاز در تولید نهال
  • تبلیغ هدفمند

    رئیس اداره جنگلکاری و پارک ها و ذخیره گاهای جنگلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: حال محیط زیست ما خوب نیست و برای این موضوع باید همه دست به دست همه داده و در کنار منابع طبیعی باشند.

    به گزارش خبرنگار بازار کسب کار آنلاین علی اصغر نیکویی در حاشیه بازدید خبرنگاران از نهالستان تاویرعلی آباد کتول اظهار کرد:در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، گلستان موظف به تولید ۹ میلیون و۶۴۰ هزار اصله نهال طی یکسال در نهالستانهای دولتی و خصوصی در سطح استان می باشد.

    نیکویی گفت: در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سطح کشور، ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید و کشت خواهد شد که این میزان طی چهار سال به یک میلیارد اصله نهال میباشد.

    علی نیکویی گفت:طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت یک طرح مکان محور است و تمامی درختان در مکان‌های مطالعه شده کاشته می‌شود و تمامی عرصه‌هایی که جنگل کاری می‌شود باید فرم شناسنامه فنی داشته باشد و بصورت آنلاین در سامانه مربوطه بارگذاری شود.

    رئیس اداره جنگلکاری و پارک ها و ذخیره گاهای جنگلی افزود:طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور از یک سند پشتیبان برخوردار است و این سند توسط دفتر شورای عالی جنگل و با همکاری معاونت امور جنگل تهیه و در اختیار صاحب نظران، اساتید، مدیران و مرکز تحقیقات جنگل‌ها و مراتع قرار گرفت و نظرات تکمیلی آنان اخذ شده است.

    وی در این خصوص ادامه داد و گفت: گلستان در تولید نهال توانست در سطح کشور پیشتاز باشد تا جایی که درخواست از برخی استانهای کشور برای تهیه و کاشت نهال داشتیم.

    وی افزود: این نهال‌ها در نهالستان‌های دولتی قپان شهرستان کلاله، قرق شهرستان گرگان، سوسرا شهرستان آزادشهر و تاویر شهرستان علی آباد تولید می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه نهال های تولیدی در سه بخش مورد استفاده قرار می گیرد، یادآور شد: این نهال‌ها با هدف توسعه، احیا و غنی سازی عرصه‌های جنگلی، توسعه فضای سبز و زراعت چوب کشت می‌شود.

    وی در ادامه گفت: گونه‌های بلوط، داغداغان، افرا، انجیلی و زبان گنجشک به عنوان گونه‌های جنگلی و گونه سنجد تلخ، سرو نقره ای، سرو خمره‌ای و سرو شیراز به عنوان گونه‌های فضای سبز و گونه اکالیپتوس و صنوبر به عنوان گونه‌های زراعت چوب در نظر گرفته شده است.

    وی ادامه داد: خوشبختانه این نهالستان توانایی این را دارد که هر سه بخش احیا و غنی سازی عرصه‌های جنگلی، توسعه فضای سبز و زراعت چوب را تولید کرده و به قیمت دولتی از آنها خریداری شده و در اختیار مردم به صورت رایگان قرار دهیم.

    وی تصریح کرد: تولید نهال ۳۰ درصد اجرای این طرح را شامل می شود و ۷۰ درصد آن به کشت، نگهداری و مراقبت از نهال ها مربوط است.

    در ادامه رئیس اداره منابع طبیعی علی آباد کتول گفت: نمی توان با مردم بومی که ساکن حاشیه جنگل هستند برخورد جدی داشت چرا که قانون بازدارنده‌ای برای این موضوع وجود ندارد.

    فتاح قاسمی اظهار کرد : برای برخورد با متخلفان نیروی کافی نداریم و از سوی به خاطر مشکلات معیشتی و اقتصادی نمی شود برخورد آنچنان بازدارنده ای داشت.

    وی در ادامه افزود: در حال حاضر مدتی است دیگر شاهد قاچاق چوب به صورت هنگفت نیستیم اما نمی توان گفت که این کار صورت نمی گیرد چرا که شاهد نوعی دیگر از قاچاق چوب هستیم که ضربه آن به طبیعت کمتر از قاچاق سازمان یافته چوب نیست.

    رئیس اداره منابع طبیعی علی آبادکتول در این خصوص گفت: در این روش فرد به همراه خانواده خود برای استفاده از طبیعت وارد جنگل شده اما در فرصتی مناسب اقدام به قطع درختان نموده و آن را با خودروی شخصی خود به سادگی و بدون هیچگونه جلب توجهی از طبیعت خارج و در اختیار قاچاقچیان چوب با قیمتی باورنکردنی به فروش می رساند.

    وی در پایان با اشاره به قاچاق قارچ تافل گفت : متاسفانه جمع آوری اینگونه از قارچ ها باعث آسیب جدی به منابع طبیعی شده که در حال حاضر شاهد برداشت آن نه تنها در کل استان گلستان و استانهای مجاور هستیم.

    وی در این ارتباط گفت : بارها شده که افراد متخلف را شناسایی و برایشان تشکیل پرونده داده ایم اما به لحاظ نبود قوانین بازدارنده به راحتی با جریمه‌ای ناچیز آزاد می شوند.

    حال محیط زیست ما خوب نیست
    حال محیط زیست ما خوب نیست
    طرح مردمی کاشت درخت
    حال محیط زیست ما خوب نیست
    نهالستان تاویر

    نویسنده: حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *