در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان، پایانه مرزی اینچه برون قرار دارد. این پایانه که تنها مرز رسمی زمینی ایران با ترکمنستان در استان گلستان است، از اهمیت اقتصادی و سیاسی بالایی برخوردار بوده و نقشی کلیدی در کریدور شمال-جنوب و جاده ابریشم ایفا میکند.
به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار آنلاین، اینچه برون دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه و مسیر ترانزیتی مهمی برای صادرات و واردات و عبورکالا به حساب میآید بطوریکه روزانه حدود ۹۵ کامیون از این مرز تردد میکنند و حجم قابل توجهی از کالاهای ترانزیتی را جابجا میکنند.
رئیس اداره ترانزیت بین المللی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان درباره این موضوع می گوید: آمارهای سال ۱۴۰۲ نشان دهنده رشدی چشمگیر در ترانزیت از اینچه برون است.
قوچاقی افزود: در ۱۰ ماهه این سال، شاهد افزایش ۴۰ درصدی در تردد ناوگان باری و ۶۴ درصدی در تناژ کالای عبورداده شده بودهایم. این رشد جهشی، نشان دهنده ظرفیتهای بالقوه این مرز برای تبدیل شدن به یک ظرفیت بینالمللی برای عبور و تراتزیت محمولات بینالمللی در منطقه است.
به گفته وی، با وجود این رونق، چالشهایی نیز در این مسیر وجود دارد. نبود راه مناسب جادهای برای عبور و ترانزیت محمولات و تردد ناوکان بینالمللی بعذ لز عبور از درواز اینچه برون و برای رسیدن به مرزهای قزاق از این گذرگاه و سیر جاده ای و همچنین عدم توجه جدی به دریافت مبالغ غیررسمی از رانندگان بین المللی در مرزو مسیرهای عبوری تعریفی در قلمرو کشورهای همسایه از جمله این چالشها هستند.
قوچاقی،همچنین، به صرفه نبودن حمل مستقیم محمولات صادراتی توسط ناوگان ایرانی، به دلیل عدم رقابتپذیری با ناوگان خارجی خاص با ناوگان کشور همسایه ترکمنستانی بعنوان موانع موجود دیگر در این مرز نام می برد.
وی ادامه می دهد: برای رفع این چالشها، راهکارهای مختلفی ارائه شده است که توسعه زیرساختها،از جمله ساخت راه ترانزیتی ۲۳۰ کیلومتری اویا بهسازی آن با رسیدن به حداقل استانداری جاده ای برای بهره برداری کاربران ناوگان جاده ای ایرانی و خارجی در کشور همسایه شمالی از اینچه برون تا مرزتمربابا قزاق وهمچنین تجهیز گمرک به سامانههای نوین و بهبود جادههای دسترسی از جمله این راهکارها عنوان داشت .
قوچاقی می افزاید:علاوه بر این، کاهش بروکراسی اداری، سادهسازی تشریفات گمرکی و ایجاد هماهنگی بین دستگاههای مختلف میتواند به تسهیل ترانزیت از این مرز کمک کند.
رفع موانع بانکی و ارزی، تسهیل نقل و انتقال پول و ایجاد ساز و کارهای مناسب برای تبادلات ارزی نیز از جمله ضروریات رونق ترانزیت در این مرز است که با اتخاذ این تدابیر، میتوان شاهد افزایش سهم ایران در ترانزیت منطقه و رونق اقتصادی در این بخش بود.
دیدگاهتان را بنویسید