×
×

کشت‌غرقابی‌شالی در گلستان حمایت نمی‌شود

  • کد نوشته: 53586
  • ۱۴۰۳-۰۴-۳۱
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار آنلاین ؛ علی رغم همه هشدارهای کارشناسان جهاد کشاورزی و قوانینی که قانونگذار برای ممنوعیت کشت شالی در گلستان وضع کرده‌، همه ساله بخش وسیعی از اراضی گلستان زیر کشت شالی می‌روند...
    کشت‌غرقابی‌شالی در گلستان حمایت نمی‌شود
  • تبلیغ هدفمند

    اقتصاد اصلی گلستان با جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت بر پایه کشاورزی استوار بوده و با فعالیت کشاورزی در ۶۶۷ هزار هکتار زمین استان اعم از زراعی و باغی، و سالانه بیش از چهار میلیون تن محصول زراعی تولید می شود. بیشتر از ۱۰ سال استان گلستان با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند.

    به گزارش خبرنگار بازار کسب و کار آنلاین ؛ علی رغم همه هشدارهای کارشناسان جهاد کشاورزی و قوانینی که قانونگذار برای ممنوعیت کشت شالی در گلستان وضع کرده‌، همه ساله بخش وسیعی از اراضی گلستان زیر کشت شالی می‌روند.

    یکی از دلایل مهمی که تا امروز مسئولان نتوانسته‌اند در کاهش کشت برنج در گلستان توفیقی حاصل کنند، نبود محصول جایگزین است که بتواند با برنج رقابت کرده و معیشت کشاورز را تأمین کند.

    از بین محصولات کشاورزی شالی آب بیشتری مصرف می کند، تادوهفته قبل از برداشت این محصول کشاورزی به طور مکرر آب مصرف می کند که این موضوع تقریباً ۳ تا ۴ ماه طول می‌کشد.

    سطح آب چاه‌های استان در این سال‌های اخیر کم آبی با کشت شالی آن هم به شیوه غرقابی پایین و پایین‌تر رفته است.

    یک کشاورزی مدعی است که ۵۰ سال شالی می کارد و حتی در سال‌هایی که آب نداشتیم این محصول در منطقه کشت می شد اما به دلیل وجود چاه های عمیق در استان از کشت شالی به روش غرقابی حمایت نمی شود.

    به گفته این کشاورز، در سال جاری از کشت شالی استقبال خوبی نشده و برخی از کشاورزان به کشت سایر محصولات کشاورزی مانند لوبیا روی آورده اند. کشت شالی در گلستان ممنوع است مگر شیوه کشت را عوض کنند.

    هادی جرجانی از کشاورزان پیشرو در کشت خشک کاری شالی است، که می گوید امسال شالی را  به چند روش کشت کردیم.

    جرجانی روش های کشت شالی را اینگونه توضیح داد: روش آبیاری با پیپ، آبیاری کلاسیک و کشت در سینی در این کشت بذر را روی سینی ریختیم و بدون خاک ورزی و گل خرابی با آبیاری بارانی آبیاری می‌کنیم .

    وی افزود: هزینه‌های کشت شالی به شیوه خشک کاری قابل مقایسه با روش غرقابی نیست .

    کشاورز دیگر می‌ گوید در کشت مستقیم برنج مصرف بذر نصف کشت غرقابی بوده و همچنین هزینه‌های کود و سم ۲۰ تا ۳۰ درصد پایین‌تر از کشت مرسوم است. به گفته این کشاورز، از کشت شالی به روش خشک کاری حمایت‌های همه جانبه می‌شود.

    مهندس سبلان علی محمدزاده کارشناس ارشد مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی گلستان می‌گوید روش خشک کاری روشی است که ما بذر را مستقیماً در زمین به صورت مرسوم آماده می‌کنیم به روش حفاظتی با حفظ بقایات در سطح برای کاشت های غیر شالی مثل گندم وسویا .

    به اعتقاد کارشناسان، کاسته شدن از زحمت کشاورز نسبت به روش تهیه خزانه، کاهش ۴۰ درصدی هزینه‌ها، یکنواختی در سبز شدن مزرعه، امکان استفاده از ماشین آلات کشاورزی در کاشت و برداشت، جلوگیری از هدر رفت کود مصرفی و کاهش ترکیبات سمی و آفات، کاهش نیاز به انرژی و اجرای آسان مدیریت مزرعه، استفاده بهتر از نهاده‌ها به دلیل عمق کشت مناسب و تراکم یکنواخت و کاهش ۴۰ درصدی میزان مصرف آب، کاهش آلودگی خاک و آب، کم شدن آفت و کاهش مصرف بذر در واحد سطح از جمله مزایای استفاده از روش خشکه کاری برنج است. در سال گذشته تنها در ۵۰۰ هکتار از اراضی گلستان شالی به روش خشکه‌کاری کشت شده است.

    هادی جرجانی کشاورز موفق گلستانی  موفق شده برنج را به روش خشکه کاری بدون مصرف آب زیاد کشت کند.

    جرجانی گفت: بیش از هفت سال است که تجربه کشت شالی خشکه کاری دارد و بین ۵۰ تا ۶۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب دارد.

    وی اظهار کرد: خشکه کاری سایر هزینه‌های کشت برنج مثل کاشت، داشت، برداشت و حتی مصرف سموم و نهاده را کاهش می‌دهد و بسیار مقرون به صرفه است. کشاورز گلستانی تاکیدکرد: مسئولان به جای ممنوعیت کشت برنج باید روش خشکه کاری را ترویج کنند تا هم معیشت کشاورز تأمین شود و هم منابع آب کشور در خشکسالی بی دلیل هدر نرود.

    معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: کشت شالی به شیوه خشکه‌کاری و یا کاشت محصولات کم آب‌بر، بهترین جایگزین شالیکاری سنتی و غرقابی استان گلستان است که به سبب خشکسالی‌ چند سال اخیر و محدودیت منابع آبی استان باید مورد توجه و استفاده کشاورزان قرار بگیرد.

    علی اکبر مهقانی افزود: کمبود منابع آبی گلستان بر کسی پوشیده نیست و برای گذر این این شرایط همه بهره‌برداران منابع آبی بالاخص بخش کشاورزی استان باید نسبت به مدیریت مصرف و کشت محصولات با نیاز آبی کمتر اقدام نمایند.

    وی اظهارکرد: درصورتی که کشت غرقابی شالی در گلستان محدود به اراضی نسقی و خشکه کاری شود و یا در این اراضی پنبه، سویا، آفتابگردان، کنجد، ماش، سورگوم و ارزن کاشته شود، کمک بزرگی به مدیریت مصرف منابع آبی در این استان خواهد شد.

    نویسنده: نرگس حسین زاده
    منبع: بازار کسب کار آنلاین

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *