×
×

استاندار بوشهر:
عملکردمثبت دامپزشکی در رصدوکنترل بیماری‌ها

  • کد نوشته: 10700
  • ۱۳۹۹-۰۷-۱۶
  • ۰
  • استاندار بوشهر گفت: گزارش‌های ارسالی نشان می‌دهد در ۱۰ سال گذشته مجموعه دامپزشکی استان در رصد و کنترل بیماری‌ها موفق عمل کرده است.
    عملکردمثبت دامپزشکی در رصدوکنترل بیماری‌ها
  • تبلیغ هدفمند

     استاندار بوشهر گفت: گزارش‌های ارسالی نشان می‌دهد در ۱۰ سال گذشته مجموعه دامپزشکی استان در رصد و کنترل بیماری‌ها موفق عمل کرده است.

    عبدالکریم گرواند روز سه شنبه در نشستی به مناسبت ۱۴ مهر روز دامپزشکی افزود: مجموعه فعالیت‌های بهداشتی، کنترلی و پیشگیرانه دامپزشکی در راستای سالم سازی و امنیت غذایی جامعه بوده و سخت گیری‌هایی که در این زمینه اعمال می‌شود در راستای رونق و تداوم تولید و تامین سلامت سفره غذایی مردم بوده و ضرورت دارد این مهم با جدیت تداوم یابد.

    وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و همکاری و تعامل مناسبی که بخش دولتی و خصوصی در دامپزشکی ایجاد کرده می‌تواند ضامن تولید بیشتر و با کیفیت‌تر باشد.

    عملکردمثبت دامپزشکی در رصدوکنترل بیماری‌ها
    عملکردمثبت دامپزشکی در رصدوکنترل بیماری‌ها

    گرواند با اشاره به پتاسیل بالای استان در بخش آبزی پروری گفت: در بحث پرورش و همچنین مدیریت بیماری‌های آبزیان دستگاه‌های مرتبط از جمله دامپزشکی، شیلات و جهادکشاورزی باید بیش از پیش خود را از لحاظ علمی و ابزاری تقویت کنند و در این زمینه رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه ای در مزارع پرورش میگو و به خصوص فیلترگذاری ها با دقت تحت نظارت قرار گیرد.

    استاندار بوشهر در این نشست پیشنهاد داد دامپزشکی و شیلات در خصوص تولید لارو میگو در داخل استان بررسی‌های لازم را انجام دهند.

    مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: تقویت زیرساخت‌ها و اعمال کنترل‌های لازم بهداشتی و افزایش سطح ایمنی در استخرهای پرورش میگو باعث شد امروز حتی اگر واحدی به ویروسی آلوده شود کار پرورش در مابقی سایت‌های پرورش ادامه یابد و به تولید برسند.

    مرتضی بحرانی افزود: اعمال شرایط و ضوابط قرنطینه‌ای در ورود و خروج سایت‌های پرورش میگو ، بهبود وضعیت GMP، ضد عفونی سایت‌ها، اصلاح و بهبود سیستم فیلتراسیون استخرهای پرورش، پایش ارزیابی آب مراکز تکثیر از جمله اقدام‌های اداره کل دامپزشکی استان بوشهر برای ایمن سازی استخرهای پرورش میگواست.

    وی ادامه داد: انجام اقدام‌های پیشگیرانه و کنترلی توسط این اداره کل و همکاری پرورش دهندگان و تکثیر کنندگان میگوی استان بوشهر باعث شد با وجود هجوم بیماری لکه سفید در سال‌های ۹۴ و ۹۸ اما تولید میگوی پرورشی براساس برنامه پیش بینی شده انجام و خسارت غیر قابل جبرانی به فعالان این صنعت وارد نشود.

    بحرانی اضافه کرد: همچنین  ارتقای ساختار بهداشتی مراکز تکثیر در هفت سال گذشته باعث شد بیشتر مراکز تکثیر در استان بوشهر به سمت کوپه بندی که شرایط ویژه‌ای برای مراکز ایجاد می‌کند گرایش پیدا کنند تا بتوانند بچه میگو را حتی اگر در اطراف آن مرکز ویروس وجود داشته باشد سالم و عاری از بیماری به بیشتر مناطق کشور که در این بخش فعالیت می‌کنند، ارسال کنند.

    بحرانی یادآورشد: علاوه براین در این مدت ۱۳۵ هزار تن میگو با صدور گواهی دامپزشکی از استان بوشهر به خارج ومصارف داخلی صادر شده‌است.

    مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر در ارتباط با کنترل بیماری‌های دامی در این استان گفت: با توسعه اقدام‌های پیشگیرانه و واکسیناسیون کانون‌های بیماری از ۱۲ کانون در سال ۹۳ هم اینک به ۲ کانون کاهش یافته است و این محدودیت به معنی کنترل بیماری است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *