×
×

کامران خرم مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان
تکمیل بودن ظرفیت سدآزادسنندج

  • کد نوشته: 11707
  • ۱۳۹۹-۰۷-۲۷
  • ۰
  • کامران خرم مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: در حال حاضر ۵۸ درصد ظرفیت آب مخزن سد آزاد سنندج معادل ۱۷۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب پُر از آب است.
    تکمیل بودن ظرفیت سدآزادسنندج
  • تبلیغ هدفمند

    کامران خرم مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: در حال حاضر ۵۸ درصد ظرفیت آب مخزن سد آزاد سنندج معادل ۱۷۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب پُر از آب است.

    کامران خرم با اشاره به اینکه حجم مخزن سد آزاد در مجموع ۳۰۰ میلیون مترمکعب است، اظهار داشت: با هدف بهبود کیفیت آب شرب سنندج، ۲ مترمکعب آب در ثانیه از این سد به سد قشلاق انتقال داده می‌شود که یکی از اهداف مهم اجرای این طرح، جبران کسری مخزن دریاچه سد قشلاق در مواقع ضروری است.

    وی اضافه کرد: انتقال آب به دشت‌های ممنوعه قروه و دهگلان و تامین آب شرب شهرها و روستاها، بخش صنعت و کشاورزی مسیر انتقال به میزان ۱۹۰ میلیون متر مکعب در سال از مهمترین اهداف احداث این سد بوده است.

    تکمیل بودن ظرفیت سدآزادسنندج
    تکمیل بودن ظرفیت سدآزادسنندج

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: افزایش تولیدات دامی و زراعی،  ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در حین احداث پروژه و افزایش سطح مهارت شاغلان و کارگران بومی و ایجاد اشتغال دائم برای پنج هزار نفر از دیگر اهداف اجرای این طرح بود که تاکنون محقق نشده است.

    خرم احداث نیروگاه آبی کوچک به ظرفیت ۱۰ مگاوات (تولید برق از حقابه زیست محیطی کشاورزی پایاب سد) را از جمله دیگر اهداف ایجاد سد آزاد در سنندج اعلام کرد و افزود: بدلیل مشکلات اعتباری هنوز این طرح‌ها اجرا و به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.

    وی تاکید کرد: احداث نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای به ظرفیت ۵۰۰ مگاوات برای تامین برق در ساعات اوج بار شبکه سراسری و تولید انرژی برق آبی به میزان یک هزار و ۹۵  گیگاوات ساعت در سال از دیگر طرح‌های برنامه‌ریزی شده است که اجرای آنها در سد آزاد انجام خواهد شد.

    سد آزاد در ۴۰ کیلومتری غرب سنندج قرار گرفته و حجم بدنه آن ۵.۸ میلیون مترمکعب و طول تاج ۶۰۰ متر است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *