×
×

تکرارآلودگی نفتی اینباردرسرخون چهارمحال وبختیاری

  • کد نوشته: 17227
  • ۱۳۹۹-۰۹-۲۵
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، خط لوله نفت مارون به اصفهان در منطقه تلمبه‌خانه روستای گندمکار شهرستان اردل دچار شکستگی می‌شود.
    تکرارآلودگی نفتی اینباردرسرخون چهارمحال وبختیاری
  • تبلیغ هدفمند

    لوله انتقال نفت خوزستان به اصفهان از مسیر میانکوه شهرستان اردل چهارمحال و بختیاری برای پنجمین بار در طول دهه‌های اخیر دچار شکستگی شده است.

    تکرارآلودگی نفتی اینباردرسرخون چهارمحال وبختیاری

    تکرارآلودگی نفتی اینباردرسرخون چهارمحال وبختیاری
    تکرارآلودگی نفتی اینباردرسرخون چهارمحال وبختیاری

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین به نقل از ایرنا، خط لوله نفت مارون به اصفهان در منطقه تلمبه‌خانه روستای گندمکار شهرستان اردل دچار شکستگی می‌شود.

    این حادثه منجر به ورود نفت به رودخانه سرخون و اراضی اطراف آن شده است که در پی آن برخی مناطق نیز به سبب پخش گاز ناشی از نفت رها شده، دچار آتش‌سوزی می‎شود که شامگاه یکشنبه با تلاش نیروهای امدادی و آتش‌نشانی از گسترش آتش به شهر سرخون جلوگیری شد.

    قرار گرفتن چهارمحال و بختیاری در مسیر خط انتقال نفت مارون به اصفهان، سال‌هاست که مردم منطقه میانکوه به ویژه شهر سرخون وروستاهای اطراف آن را با مشکلاتی روبرو کرده است.

    بخش میانکوه از بخش‌های شهرستان اردل است که تا شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری ۱۵۰ کیلومتر و تا اردل مرکز شهرستان ۸۰ کیلومتر فاصله دارد.

    پیش از این حادثه چندین بار است که با شکستگی لوله نفت و نشت آن به زمین‌های اطراف و چشمه‌های پرآب منطقه مشکلاتی را در خصوص فعالیت‌های کشاورزی، شیلات و معیشت این منطقه ایجاد کرده است.

    استاندار چهارمحال و بختیاری علت وقوع این حادثه را رانش زمین عنوان کرده است.

    اقبال عباسی در همین خصوص گفت: ظهر روز یکشنبه با رانش کوه در منطقه بین گندمکار و شهر سرخون بخش میانکوه اردل لوله انتقال نفت واقع در این منطقه دچار شکستگی شد.

    وی تصریح کرد: با شکسته شدن لوله توسط سنگ بزرگی که بر اثر رانش کوه رخ می‌دهد، نفت با فشار وارد رودخانه سرخون می‌شود و خسارت قابل توجهی را به بار می‌آورد.

    استاندار چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: با رخ دادن این حادثه روند انتقال نفت از مسیر خوزستان متوقف می‌شود و روز دوشنبه برای ترمیم این لوله و برآورد خسارت‌های احتمالی، ستاد مدیریت بحران استان تشکیل می‌شود.

    عباسی تصریح کرد: آلودگی نفتی ناشی از شکستگی لوله خسارت قابل توجهی بر شیلات، زمین‌های کشاورزی، محیط‌زیست، آب شرب وکشاورزی و باغداری منطقه وارد کرده است که تمامی این خسارت‌ها برآورد و برای جبران به ستاد بحران کشور اعلام می‌شود.

    سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری نیز در خصوص بررسی خسارت‌های وارده بر منطقه گفت: به منظور بررسی همه‌جانبه شکستگی لوله نفت میانکوه و برآورد خسارت‌های ناشی از آن ستاد مدیریت بحران استان نشست فوری برگزار کرده است.

    خسرو کیانی  روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این نشست نمایندگانی از شرکت خطوط لوله نفت و مخابرات ایران منطقه اصفهان نیز حضور دارند.

    وی ادامه داد: در حالی که در برخی دره‌ها و نقاط سخت‌گذر منطقه آتش‌سوزی ناشی از نشت نفت ادامه دارد اما خطر گسترش آن به شهر سرخون وجود ندارد و موضوع تحت کنترل است.

    کیانی با بیان اینکه خسارت‌های ناشی از شکستگی لوله نفت هنوز برآورد نشده است، خاطرنشان کرد: با جمع‌بندی خسارت‌ها و ارزیابی بیشتر این موضوع اطلاع‌رسانی می‌شود.

    در همین رابطه بخشدار مرکزی میانکوه شهرستان اردل خسارت وارده بر منابع آب و خاک این شهرستان را قابل توجه اعلام کرده است و می‌گوید: اگر چه زمین‌های کشاورزی و شیلات منطقه تعطیل است اما آثاری که این منابع نفتی در خاک منطقه برجا می‌گذارد در آینده کشاورزان و دامداران را با مشکل مواجه می‌کند.

    امامداد شهبازی با اشاره به نشت آب در رودخانه سرخون اظهار داشت: با وقوع بارندگی‌هایی که طبق پیش بینی هواشناسی از عصر سه‌شنبه آغاز می‌شود نگرانی و دغدغه گسترش آلودگی نفتی به دیگر مناطق وجود دارد.

    وی خاطر نشان کرد: دغدغه اصلی چگونگی جمع‌آوری ضایعات نفتی در اراضی میانکوه و شهر سرخون است.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز از آغاز روند بررسی برآورد میزان خسارت زیست‌محیطی این حادثه از سوی کارشناسان محیط‌زیست خبر داد.

    شهرام احمدی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه از ساعت‌های اولیه وقوع حادثه کارشناسان زیست‌محیطی استان و همچنین کارشناسان اجرای وزارت نفت در محل حاضر شدند، افزود: اقدامات در خصوص کاهش خسارت‌زیستی محیطی در منطقه انجام شد.

    وی اظهار داشت: در این اقدامات بخشی از نفت جاری شده که در چاله‌های خاکی باقیمانده و قابل پمپ بود، با استفاده از دستگاه‌های مکش ، برداشت و به تلمبه خانه برگشت داده شد.

    احمدی به آماده‌باش ۱۰۰درصدی کاشناسان محیط‌زیست برای پایش و رصد میزان خسارت و برآورد میزان آلودگی اشاره کرد و گفت: برای برآورد خسارت باید میزان نفتی که از این لوله نشت کرده است، اعلام و میزان نفوذ نفت به خاک و تاثیرگذاری آن بر روی مراکز حساس زیست‌محیطی محاسبه و اعلام برآورد خسارت زیست‌محیطی شود.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری افزود: در پی شکستگی این لوله، مقادیر زیادی نفت وارد عرصه محیط‌زیست و رودخانه فصلی گندمکار و نشت آن تا شهر سرخون شد و همچنین با آتش گرفتن نفت‌های تخلیه شده در محیط، در برخی مناطق نیز آتش‌سوزی رخ ‌داد و علاوه بر آلودگی آب و خاک، موجب آلودگی هوا در منطقه نیز شد.

    احمدی با تاکید بر اینکه این حادثه پنجمین حادثه نشت مواد نفتی از طریق این خط لوله در این منطقه است، گفت: در حوادث گذشته محیط‌زیست استان  بر ارائه راهکارهای علمی و کارشناسی از سوی وزارت نفت برای شناسایی مقدار آلودگی و انجام راهکارهای اجرایی و کارشناسی برای رفع آلودگی منابع آب و خاک منطقه و اصلاح، تعمیر، نوسازی خط لوله و انجام تمهیدات حفاظتی به‌منظور حل مشکل و پیشگیری از تکرار آن را خواستار شده بود.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *