×
×

رییس سازمان جهادکشاورزی یزد
خسارت۳هزارمیلیاردریالی سیل به کشاورزان یزدی

  • کد نوشته: 17466
  • ۱۳۹۹-۰۹-۲۷
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین سید جمال سجادی پور روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده بخش های کشاورزی و دامداری شهرستان ابرکوه از فعالان این بخش ها خواست در موعد مقرر نسبت به بیمه محصولات اقدام تا بتوانند از فواید صنعت بیمه در مواقع بروز بحران و خسارت استفاده کنند.
    خسارت۳هزارمیلیاردریالی سیل به کشاورزان یزدی
  • تبلیغ هدفمند

    رییس سازمان جهادکشاورزی یزد در خصوص جزئیات این خبر گفت: بر اساس برآوردهای اولیه میزان خسارت سیلاب هفته گذشته به تعدادی از زیرساخت های حوزه کشاورزی و دامداری در برخی مناطق استان سه هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال است.

    خسارت۳هزارمیلیاردریالی سیل به کشاورزان یزدی

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین سید جمال سجادی پور روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده بخش های کشاورزی و دامداری شهرستان ابرکوه از فعالان این بخش ها خواست در موعد مقرر نسبت به بیمه محصولات اقدام تا بتوانند از فواید صنعت بیمه در مواقع بروز بحران و خسارت استفاده کنند.

    وی، با بیان اینکه عمده خسارت مربوط به بخش های زراعی و دامداری است، خاطرنشان کرد: در بخش زراعی ۱۰۶ میلیارد ریال، باغی ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال ، ۸۷۰ میلیارد ریال هم خسارت به قنات ها، و ۱۵۸ میلیارد ریال زیان هم مربوط به جاده های بین مزارع  است.

    بیشترین زیان سیل مربوط به ابرکوه، تفت و مهریز است

    سجادی پور ادامه داد: همچنین به گلخانه داران ۲ میلیارد ریال ، دامداران ۱۲۰ میلیارد ریال و پرورش دهندگان صنعت  زنبور عسل استان ۵۰۰ میلیون ریال زیان وارد شد و میزان خسارت به جاده های بین مزارع و ایل راه ها ۱۵۸ میلیارد ریال ، تخریب  اماکن دامی و تلف شدن دام های سنگین و سبک هم ۱۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال برآورد شد.

     وی با تاکید بر اینکه ابرکوه یکی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی و دامی در میان ۱۰ شهرستان یزد است ، تصریح کرد: خسارت این شهرستان در حوزه کشاورزی و دامداری هزار و ۹۷۰ ملیارد ریال است که  کارشناسان آن را برآورد کردند.

    سجادی پور با اشاره به تداوم کم آبی و خشکسالی ۲۵ ساله در استان و به تبع آن ابرکوه و کاهش آب سفره های زیرزمینی تاکید کرد که این امر باعث پیدایش فروچاله هایی در برخی مناطق کشاورزی ابرکوه شد و این پدیده برای کشاورزان  هشداری است و  در این مورد بهره برداران بایستی همچنان اجرای آبیاری نوین را در مزارع و باغ ها  برای برداشت آب مدیریت کنند.  

    وی با بیان اینکه بعداز ابرکوه ، کشاورزان شهرستان های تفت و مهریز بیشترین خسارت سیلاب را متحمل شدند، یادآور شد: بیش از هزار میلیارد ریال خسارت به تفت و ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت هم به کشاورزان مهریز وارد شد.

    در حالیکه متوسط بارندگی سالانه یزد ۱۱۰ میلیمتر است  در بارندگی روز ۱۶ آذر ماه جاری ۶۶ میلیمتر در تنگچنار مهریز و  ۵۵ میلیمتر در ابرکوه ثبت شد.

    بیش از نیمی خسارت سیل  یزد مربوط به حوزه کشاورزی و دامداری است

    مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد هم  دوشنبه هفته جاری در گفت و گو با ایرنا ،بابیان اینکه  بر اساس برآوردهای اولیه میزان خسارت ناشی از سیلاب هفته گذشته در برخی از مناطق استان بیش از هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است ، تصریح کرد: از این میزان خسارت بیش از نیمی از آن مربوط به حوزه کشاورزی و دامداری است.

    محمدحسین امامی ، با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر ادامه بارندگی ها در روزهای آینده ، خاطرنشان کرد: بهره برداران باید بیش از پیش نسبت به بیمه محصولات و اقدامات پیشگیری در انتقال دام های خود به مکان های مطمئن  توجه کنند.

    مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه هم یکشنبه هفته جاری به خبرنگار ایرنا گفته بود که در پی جاری شدن سیلاب هفته گذشته، حدود ۲ هزار میلیارد ریال به بخش‌های مختلف کشاورزی و دامداری شهرستان خسارت وارد شد.

    مهدی غیب الهی افزود: این میزان خسارت بیشتر مربوط به آبگرفتگی برخی چاه های کشاورزی ، قنات ها، آسیب به جاده های روستایی و عشایری و محصولات باغی، زراعی و گلخانه ای و اماکن دامی و تلف شدن ۵۰۰ راس دام است.

    از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد ، ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زراعی و  ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار ( ۷۱ درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

    بخش عمده درآمد کشاورزان یزد مربوط به باغبانی است که از ۷۱ درصد اراضی قابل کشت به محصولات باغی که عمدتا پسته، انار، زردآلو ، زعفران، گیاهان دارویی و دیگر محصولات است، به دست می آید.

    ۵۹۰ هزار تن محصول زراعی، ۲۵۳ هزار تن محصول باغی، ۵۳۳ هزار تن محصول گلخانه ای و ۳۹۲ هزار تن  محصولات دامی حاصل تلاش حدود حدود ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ کشاورز، دامدار و بهره بردار در تولید محصولات کشاورزی ، باغی ، گلخانه ای و دامی استان است.

    مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *