×
×

سایه بحران بیکاری بر مناطق سیل‎زده

  • کد نوشته: 395
  • ۱۳۹۸-۰۲-۱۲
  • ۰
  • بر اثر سیلاب 10 هزار شغل در مناطق سیل‎زده متاثر شده و کارگران مناطق سیل‎زده چشم‎انتظار مقرری‎های بیمه بیکاری هستند.
  • تبلیغ هدفمند

    به گزارش خبرنگار هفته‎نامه بازار کسب و کار در گلستان، بالغ بر ۱۵ هزار شغل تحت تاثیر سیل اخیر استان گلستان قرار گرفت و بر اساس گزارش‎های صنعت، معدن و تجارت استان گلستان بین ۳ تا ۵ هزار کارگر بر اثر سیل در استان گلستان بیکار شدند.

    همچنین براثر جاری شدن سیل کارگران بخش کشاورزی نیز متضرر شدند و برخی از کشاورزان  در حاشیه رودخانه‎ها مزارع خود را از دست دادند.

    این سیل منجر به آن شد که ضعیف‎ترین قشر جامعه یعنی کارگران بیش از دیگر اقشار جامعه از سیل زیان ببیند و حال پس از سیل در استان گلستان و گرچه هنوز در بخش‎هایی از آق‎قلا سیلاب وجود دارد کارگران با انباشت مشکلات معیشتی روبه‎رو هستند.

    همچنین خسارت سیل به بخش‎های کشاورزی همچنان ادامه دارد و با از بین رفتن راه‎های بین مزارع و باتلاقی شدن بخشی از مسیرها، کشاورزان نیز نگران وضعیت جمع‎آوری محصولات خود مانند گندم و جو هستند و سایه خطر آتش‎سوزی نیز برسر این مزارع وجود دارد.

    اما در میان این بحران مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار از پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کارگران و بنگاه‌های آسیب دیده بر اثر سیل خبر داد و گفت: برای حمایت از کارگران مزدبگیر فاقد بیمه‌پردازی نیز وزارت کار پیشنهادی را به دولت ارائه خواهد کرد که آنها نیز برای چند ماه از این مقرری بهره‌مند شوند.

    وی  تاکید کرد: برای آن دسته از کارگران مزدبگیر که از سوی کارفرمایان حقوق آنها پرداخت شده و فاقد بیمه پردازی هستند نیز پیشنهادی را با تأیید و امضای وزیر کار به دولت ارائه خواهیم داد تا پس از تصویب در هیأت دولت برای مدت کوتاه چند ماهه مقرری معادل حداقل مزد مصوب شورای عالی کار برای آنها درنظر گرفته شود.

    محمد شریعتمداری،  وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز که در روزهای گذشته برای بازدید از وضعیت شهرک صنعتی آق قلا  وارد استان گلستان شده بود، در خصوص حوزه اشتغال و بیکاری دائم و موقت، در بخش کشاورزی اظهار کرد: بیمه بیکاری به میزان روز‌هایی که بیکار هستند پرداخت می‌شود و کسانی که بیمه آن‌ها دچار مشکلاتی بوده، اعتبار آن از محل بودجه عمومی دولت پرداخت خواهد شد.

     شریعتمداری افزود: یکی از مهمترین سیاست‌های دولت که ابلاغ شد به استانداران سراسر کشور، برآورد خسارت‌های وارده سیل در حوزه مختلف صنعتی، خدماتی و کشاورزی است.

    وی ادامه داد: با توجه به سطح زیر کشتی که به مدت طولانی زیر آب رفته، باعث پوسیدگی نشا محصول شده بود محاسبات اولیه صورت گرفت.

    وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی یادآور شد:  اولین مصوبه در بخش کشاورزی، پرداخت تسهیلات و خسارت به کشاورزان توسط دولت پرداخت شد.

    وی متذکر شد: در این استان ۵۰ درصد از تنخواه مورد نیاز ۱۶۲ میلیارد تومان تامین و در اختیار استان قرار گرفت با محاسبه میزان اراضی که صد در صد تخریب شدند؛

    و امکان بازیافت محصول از آن نیست  با تشخیص نهادهای  محلی شناسایی و در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد که  مقدمات کار فراهم شده و تجمیع آن در جلسه روز گذشته در وزارت کشور صورت گرفته است.

    عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز  در کارگروه اشتغال استان گلستان اظهار کرد: مناطق آسیب دیده از سیل به ویژه در گلستان در کنار حمایت‌ها برای قشر آسیب‎پذیر به اشتغال نیاز دارند.

    وی با اشاره به اینکه مناطق سیل زده پرداخت تسهیلات در مرحله اول تاثیر کمتری دارد، افزود: پیشنهاد دادیم در کنار کمک‌های بلاعوض، بیکار شدگان در مناطق سیل زده

     در مشاغل عمومی در احیاء اراضی، اصلاح راهها، ایجاد سیل بند و لایروبی به کار گرفته شوند.

    معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در این طرح به مدت ۱۰۰ روز بیکارشدگان مناطق سیل زده با حداقل دستمزد در مشاغل عمومی به کار گرفته می‌شوند.

    وی هدف از اجرای این طرح را پیشگیری از مهاجرت از مناطق سیل زده اعلام کرد و گفت: در راستای اجرای این طرح حداقل هزار و حداکثر چهار هزار نفر به کار گرفته می‌شوند.

    منصوری خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح در شرایط حداکثری ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است در شرایطی که برای پرداخت بیمه بیکاری دو هزار نفر ۲۱ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

    مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان نیز در این خصوص اظهار کرد: سیل در استان گلستان از تاریخ ۲۹ اسفندماه آغاز شد و  طی ۳ روز  بارندگی بیش از ۳۰۰ میلیمتر بارش یعنی حدود ۷ ماه بارندگی استان در استان گلستان به وقوع پیوست که طی صد سال اخیر بی‎سابقه بوده است.

    سعید مازندرانی افزود : دست بردن در طبیعت، خانه‎سازی در حریم رودخانه، عامل طبیعی و… از جمله علت های بروز سیل در استان نام برده شده که سه شهر گنبد کاووس، آق قلا و

    گمیشان به شکل جدی و شهر های بندرترکمن، مینودشت و آزادشهر هم تاحدودی درگیر سیل شدند.

    وی تصریح کرد: در این ایام ۱۸ هزار واحد مسکونی آسیب دیده اند که هفت هزار واحد آن نیازمند بازسازی مجدد بوده و همچنین ۱۲۰ واحد صنعتی در شهرک های صنعتی استان دچار آبگرفتگی شدند.

    مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با بیان اینکه در شهرهای گنبدکاووس، آق قلا و گمیشان بیش از ۱۰ هزار قالیباف وجود دارد که دار قالی اکثر آنها دچار خسارت شده است، گفت: بسیاری از این افراد وام‎های خوداشتغالی گرفته‎اند.

    سایه بحران بیکاری بر مناطق سیل‎زده
    سایه بحران بیکاری بر مناطق سیل‎زده

    مازندرانی با اشاره به اینکه طبق برآوردهای انجام شده بیش از ۴ هزار نفر در بحث صنایع دستی آسیب جدی دیدند، از خسارت سیل به ۶ معدن استان خبر داد و اذعان کرد: اکثر معادن استان دچار آبگرفتگی شده اند و۵۰۰ نفر برای دریافت بیمه بیماری معرفی شده اند.

    وی تصریح کرد:بسیاری از مرغداری های استان دچار خسارت شده اند و حدود ۸۰۰ هزار قطعه مرغ از بین رفته است.

    مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان افزود: درآمد استان نصف استان های دیگر بوده وباید به آن توجه شود، در بحث مشاغل خانگی هم باید بودجه‎ای در نظر گرفته شود تا به صاحبان این مشاغل وام پرداخت شود.

    مازندرانی اضافه کرد: نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ نفر برای بیمه بیکاری مراجعه کردند و تاکنون مستمری بیمه بیکاری برای ۴۱۰ نفر کارگر سیل‌زده برقرار شده است.

    وی گفت: در سال ۱۳۹۶ نرخ بیکاری استان ۱۲.۲ درصد بوده و با اقدامات و تلاش‌هایی انجام شده توانستیم در سال ۱۳۹۷ نرخ بیکاری استان ۹.۸ درصد برسانیم.

    مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان تاکید کرد: در سامانه رصد ۲۰ هزار شغل تعهد استان بوده که ۱۴۸ درصد تحقق پیدا کرده است و  امسال نیز تاکنون  ۱۳۳ شغل ثبت شده است. انتهای پیام

    نویسنده: فاطمه رائیجی
    منبع: بازار کسب و کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *