×
×

ترانه خوانی پرندگان سردسیری سیبری در خلیج گرگان

  • کد نوشته: 9099
  • ۱۳۹۹-۰۷-۰۱
  • ۰
  • فرود هزاران قطعه انواع پرنده آبزی و کنار آبزی در خلیج گرگان همزمان با روزهای آخر تابستان و اولین روز پاییز نشان می‌دهد که سفره پرنعمت این زیستگاه‌ آبی رو به ممات علاوه بر جوامع انسانی پیرامونی، تا آخرین لحظات برای حیات وحش و پرندگان گسترده است.
    ترانه خوانی پرندگان سردسیری سیبری در خلیج گرگان
  • تبلیغ هدفمند

     فرود هزاران قطعه انواع پرنده آبزی و کنار آبزی در خلیج گرگان همزمان با روزهای آخر تابستان و اولین روز پاییز نشان می‌دهد که سفره پرنعمت این زیستگاه‌ آبی رو به ممات علاوه بر جوامع انسانی پیرامونی، تا آخرین لحظات برای حیات وحش و پرندگان گسترده است.

    همه ساله با سرد شدن هوا در شمال سیبری، طیف گسترده ای از پرندگان مهاجر برای در امان ماندن از یخبندان مناطق سردسیر به سوی مناطق معتدل‌تر نظیر ایران مهاجرت می کنند که یکی از سرزمین های امن برای این پرندگان، زیستگاه‌های آبی شمال ایران نظیر میانکاله و خلیج گرگان است.

    هر چند پرندگان مهاجر از حضور سال گذشته خود در خلیج گرگان خاطرات خوشی ندارند و تلف شدن حدود ۳۰ هزار قطعه  انواع پرنده به دلیل بیماری بوتولیسم، خاطره تلخی در ذهن علاقه مندان به طبیعت و حیات وحش ثبت کرده اما ویژگی‌های منحصر بفرد خلیج گرگان از جمله سهولت در دستیابی به تغذیه و امنیت نسبی سبب شده تا بار دیگر این مهمانان پاییزی در خلیج گرگان و سواحل بندرترکمن و بندرگز فرود بیایند.

    خلیج گرگان با وجود اینکه درگیر پسروی شدید آب و خشکیدن است و روز به روز از مساحت این پهنه آبی کاسته می شود اما هیچ گاه سفر پرنعمتش را از جانداران و گیاهان دریغ نکرده است.

    مشاهدات روزهای اخیر خبرنگار ایرنا از سواحل بندرگز حاکی از حضور انواع پرندگان مهاجر در خلیج گرگان است.

    رییس اداره حیات وحش محیط زیست گلستان با تایید این خبر به ایرنا گفت: نخستین گروه پرندگان مهاجر زمستان‌گذران از چند روز قبل وارد آب‌بندان‌ و تالاب‌ها بویژه در خلیج گرگان شدند.

    محمود شکیبا افزود : پایش میدانی محیط بانان نشان می دهد که کلونی چندصد تایی از انواع پرندگان مهاجر زمستان گذران با جمعیت حدود ۲ هزار قطعه در سواحل بندرگز و بندرترکمن فرود آمدند تا فصل سرما را مهمان طبیعت غنی گلستان باشند.

    وی از خوتکا، حواصیل، آبچلیک، اردک کله سبز و کاکوتی به عنوان مهم ترین گروه پرندگان زمستان گذران یاد کرد که پس از سفری طولانی چند هزار کیلومتری از سیبری خود را به گلستان رساندند.

    شکیبا از اهالی روستاهای همجوار تالاب‌های بندرگز و بندرترکمن خواست در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت‌طلب برای شکار گونه‌های با ارزش جانوری، مراتب را به اداره محیط زیست و محیط‌بانان این اداره اطلاع دهند.

    حضور پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی و زمستان‌گذرانی ده‌ها گونه پرنده کمیاب در پهنه آبی پیرامون جزیره آشوراده و خلیج گرگان، فرصت اجرای تورهای پرنده‌نگری را به‌عنوان یک صنعت سبز و پردرآمد در این استان مهیا کرده است.

    ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی حتی در دنیا است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

    استان گلستان به سبب دارا بودن مجموعه تالاب های آلماگل، آلاگل، آجی‌گل، اینچه، دانشمند، بی‌بی‌شیروان و تالاب ساحلی گمیشان، همه ساله میزبان صدها هزار انواع پرنده آبزی است.

    خلیج گرگان از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بوده و در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد.

    آلودگی در سواحل خزر و خلیج گرگان ناشی از ورود پساب کشاورزی، کود و سم و پساب روستایی و رشد روز افزون جلبک ها و بوی تعفن خلیج گرگان از جمله دغدغه های فراروی این پهنه آبی است.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *