×
×

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی
آغاز برداشت طلای سرخ

  • کد نوشته: 11712
  • ۱۳۹۹-۰۷-۲۷
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین پیش بینی می شود همزمان با آغاز برداشت از 4300هکتار کشتزار طلای سرخ 21 تن محصول طلای سرخ برداشت شود محمدعلی شریکیان مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در این ارتباط گفت: خراسان شمالی از لحاظ زیر کشت این محصول دارای رتبه سوم در بین استانهای تولید کننده این محصول در سطح کشور است.
    آغاز برداشت طلای سرخ
  • تبلیغ هدفمند

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین پیش بینی می شود همزمان با آغاز برداشت از ۴۳۰۰هکتار کشتزار طلای سرخ ۲۱ تن محصول طلای سرخ برداشت شود محمدعلی شریکیان مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در این ارتباط گفت: خراسان شمالی از لحاظ زیر کشت این محصول دارای رتبه سوم در بین استانهای تولید کننده این محصول در سطح کشور است.

    شریکیان افزود: پیش بینی می شود در سال جاری شاهد افزایش ۱۰ درصدی این محصول پر مخاطب نسبت به مدت مشابه سال قبل باشیم.

    وی یادآور شد : میانگین عملکرد تولید زعفران حدود ۲ برابر میانگین کشوری با ۶.۲ کیلوگرم در هر هکتار خواهد بود.

    شریکیان با اشاره به اینکه زعفران گیاهی است کم توقع چرا که برای آبیاری آن نیاز به آب زیادی نبوده و زمان آن در فصلی است که سایر محصولات کشاورزی نیز به آب نیاز ندارند و یا حداقل کشور و استان با مشکل کم آبی مواجه نیست و این عملکرد این محصول موجب پربازده و اقتصادی بودن آن شده است.

    وی ضمن اشاره به اینکه ۹۰ درصد این محصول در ایران کشت شده و این موجب شده که ۸۹ درصد تولید این محصول اختصاص به ایران یابد.

    وی در ادامه گفت: خراسان شمالی بعد از خراسان رضوی و جنوبی دارای رتبه سوم تولید این محصول در کشور است. که فاروج نسبت به ۸ شهرستان دارای زیر کشت این محصول رتبه اول تولید استان را به خود اختصاص داده است.

    شریکیان ضمن اشاره به شرایط مناسب اقلیمی، سازگاری، نیاز آبی کم، عملکرد و درآمد اقتصادی مناسب گفت: از ویژگی های این محصول ارتقای دانش فنی زعفران کاران و سهولت نگهداری آن از عوامل مهم توسعه این محصول صادراتی در استان است.

    وی ضمن اشاره به تولید اشتغال این محصول صادراتی گفت: کشت و تولید زعفران با توجه به ایجاد اشتغال یک شغل به طور مستقیم در مراحل کاشت ، داشت، برداشت و فرآوری در هر یک هکتار زعفران حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ شغل به صورت غیرمستقیم و فصلی نیز ایجاد می کند.

    مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ارزش اقتصادی تولید زعفران ۱۷ درصد ارزش کل تولیدات باغی معادل هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال می باشد.

    آغاز برداشت طلای سرخ
    آغاز برداشت طلای سرخ

    وی از جمله مزایای کشت این محصول صاداراتی و پرطرفدار داخلی را امکان حذف و جایگزینی باغ های با مصرف آب زیاد با زعفران، سهولت در کشت مکانیزه و ارزش اقتصادی فراوان، سهولت در نگهداری محصول، وجود  پنج واحد فرآوری و بسته بندی زعفران با ظرفیت سالانه ۳.۴تن و امکان صادرات آن دانست.

    شریکیان ضمن اشاره به نظارت و مشاوره کارشناسان در مراحل کاشت، داشت و برداشت و انتقال دانش فنی به بهره برداران گفت: اجرای طرح توسعه زنجیره ای ارزش زعفران، توزیع نهاده های کشاورزی، تامین ادوات الگویی کشت از جمله حمایت های سازمان جهاد کشاورزی به تولید کنندگان این محصول می باشد.

    وی از جمله مشکلات و موانع سد راه تولید کنندگان این مصول را کمبود ماشین آلات برداشت مکانیزه، ضعف دانش فنی در محیط تولید، احتمال طغیان آفات و بیماری های خاص با توجه به سرعت توسعه کشت، نابسامانی بازار و عدم وجود برنامه های صادراتی مشخص، صادرات فله ای و نبود فرآوری محصول زعفران دانست.

    سطح هفت هزار هکتاری زیر کشت گیاهان دارویی در این استان که شامل کشت زعفران، گل محمدی ، زیره سبز، نعناع فلفلی، آلوورا، گل گاوزبان، موسیر، آویشن، سیاه دانه، بادرنجبویه و به‌لیمو است که مورد توجه کشاورزان منطقه می باشد.

    در سال زراعی گذشته با خریداری حمایتی که توسط سازمان تعاون روستایی استان صورت گرفت، ۷۶۱ کیلوگرم زعفران به ارزش ۷۴ میلیارد ریال از ۱۵۸ زعفران کار استان خریداری شده بود.

    استان خراسان شمالی با ۳۴۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی حدود ۴۷ هزار هکتار باغ و مابقی زراعت برخوردار است.

    نویسنده: حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *