×
×

سیستان بلوچستان در مدارتوسعه

  • کد نوشته: 12655
  • ۱۳۹۹-۰۸-۰۸
  • ۰
  • شبکه ملی اطلاعات به عنوان شبکه‌ای چند بعدی در استان سیستان و بلوچستان که در سال‌های اخیر توجه همه مسوولان بر حذف پسوند نامانوس محرومیت از آن جدی شده ظرفیتی بی بدیل در ایجاد زیر ساخت‌های ارتباطی تبادل اطلاعات و توسعه این استان است.
    سیستان بلوچستان در مدارتوسعه
  • تبلیغ هدفمند

    شبکه ملی اطلاعات به عنوان شبکه‌ای چند بعدی در استان سیستان و بلوچستان که در سال‌های اخیر توجه همه مسوولان بر حذف پسوند نامانوس محرومیت از آن جدی شده ظرفیتی بی بدیل در ایجاد زیر ساخت‌های ارتباطی تبادل اطلاعات و توسعه این استان است.

    پارادایم قدرت هر کشوری در جهان کشاکش‌ها بی شک فراهم شدن زمینه‌های اصیل ارتباطاتی در آن کشور است،  انسان در زندگی اجتماعی و فردی و در کنش با دیگر انسان‌ها نیاز شدیدی به ارتباط و قرار گرفتن در یک نظام شبکه‌ای دارد و تنها از این طریق است که نیازهای فردی و اجتماعی خود را برآورده می‏‌کند.

    از زمینه‌های اصلی شکل گیری ارتباطات گسترده  ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات است، در واقع ارتباطات یکی از حوزه‌هایی است که بر بستر شبکه ملی اطلاعات می‌تواند به ارائه خدمات منتهی شود.

    هر چند توسعه در سیستان و بلوچستان در یک عقب ماندگی تاریخی مسیر کندی را تا چند سال پیش طی کرده بود اما در سیاست‌های جدید دولت با توجه ویژه به این استان حرکت‌ها از جهش خوبی برخوردار شد یکی از مهم‌ترین این گام‌ها شبکه ملی اطلاعات است شبکه‌ای که در این استان بستر ارتباطی و زمینه تزریق  اطلاعات را به بخش‌های مختلف فراهم و چرخ‌های توسعه این منطقه را به گردش در می‌آورد.

    سیستان بلوچستان در مدارتوسعه
    سیستان بلوچستان در مدارتوسعه

    سیستان و بلوچستان را روستاها و شهرهای گوناگونی تشکیل می‌دهد اما جمعیت بالای روستاهایش ما را بر آن داشت تا ببینیم توسعه شبکه ملی اطلاعات در نخستین گام‌های خود در این استان محروم کشورمان در بخش زیر ساخت‌های ارتباطاتی در روستاها چه فعالیت‌هایی داشته است.

    شبکه ملی اطلاعات به دنبال چیست

    شبکه ملی اطلاعات مفهومی گسترده است زیرا بر بستر علمی نوین حرکت می‌کند که هر روز در جهت تکامل قدم بر می‌دارد  اما به صورت کلی می‌توان گفت  این شبکه متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی، مراکز داده‌ی توسعه یافته داخلی دولتی و غیردولتی و همچنین زیرساخت‌های نرم‌افزاری است که در سراسر کشور گسترده شده است.

     اهداف این شبکه وسیع گوناگون است که در یک نمای کلی می توان آن‌ها  را بومی‌­سازی فناوری­‌های سخت­‌افزاری و نرم­‌افزاری با تکیه بر نرم‌­افزارهای متن ­باز و توسعه معماری باز، بالا بردن جایگاه ایران در رتبه‌بندی توسعه ارتباطات، افزایش درصد نفوذ اینترنت درکشور مطابق با استانداردهای جهانی، بهبود وضعیت شاخص‌های آمادگی الکترونیکی، ایجاد زمینه‌های لازم برای توسعه علمی کشور، ایجاد زمینه‌های نوین شغلی و اقتصادی و افزایش تولید ناخالص ملی، ارتقاء شاخص‌های امنیتی، پایین آوردن ریسک ضربه پذیری و مقابله با تحریم‌های احتمالی، ایجاد امنیت و مصون ماندن اطلاعات از حملات اینترنتی، برطرف کردن نیازهای کشور درحوزه‌های کسب و کار الکترونیکی، سلامت الکترونیک و آموزش الکترونیک برشمرد.

    بعد از بیان اهداف به صورت کلی بر ما روشن می شود که  شبکه ملی اطلاعات  چیست و به دنبال چه اهدافی در ساختار کشورمان است اما سوال اصلی اینجاست برای توسعه این شبکه در سیستان و بلوچستان و به ویژه در روستاهای آن چه گام‌هایی برداشته شده است؟

    ماموریت شبکه ملی اطلاعات در  توسعه روستای سیستان و بلوچستان

    از آنجایی که تحقق عدالت اجتماعی، یکی از مهم‌ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی است، از همان ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی، تلاش‌های  فراوانی در راستای محرومیت‌زدایی از روستاها صورت گرفت.

    یکی  از این تلاش‌ها اجرای طرح‌های توسعه روستایی است که در این زمینه مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات سیستان و بلوچستان در گفت‌و گو با  خبرنگار ایرنا با اشاره به توسعه روستایی و اقدامات انجام شده در این مسیر گفت: یکسری منابع برای توسعه‌روستایی تعریف شده و در چند حوزه هزینه می‌شود.

    نیک‌محمد بلوچ‌زهی افزود: اتصال به شبکه ملی اطلاعات و توسعه خدمات خرده بانکداری مانند نصب ۵۶ دستگاه ATM در یکسال اخیر از جمله اقداماتی است که در راستای توسعه روستایی در سیستان و بلوچستان انجام شده است.

    وی اظهار داشت: سال گذشته  ۱۰ درصد بودجه توسعه روستایی وزارت ارتباطات در سیستان و بلوچستان هزینه شده است که بیشترین درصد از کل مبلغ برای این استان بوده است.

    صرف این میزان از بودجه کشور به توسعه روستایی آن هم در سیستان و بلوچستان ضمن نشان دادن اهمیت این موضوع  نویددهنده اتفاقات خوبی است.

    توسعه روستایی از شبکه ملی اطلاعات جدا نیست در واقع مهم‌ترین بعد این توسعه در صورتی محقق می‌شود که شبکه ملی اطلاعات به صورت سراسری در روستاها گسترده شود.

    در ادامه به مهم‌ترین بعد توسعه روستایی که شبکه ملی اطلاعات است بیشتر پرداخته و مزیت این طرح را برای روستاهای این استان باز می‌کنیم.

    مزایای توسعه شبکه ملی اطلاعات در روستاهای سیستان و بلوچستان

    از عوامل  مهم مهاجرت عدم توسعه یافتگی متوازن مناطق مختلف است اگر روستایی به نسبت شهرنشین از امکانات و زیر ساختهای مناسب برای زندگی برخوردار نباشد به طبع  مهاجرت خواهد کرد حال تصور کنیم که در سیستان و بلوچستان با این اضافه بار حاشیه نشینی در شهرهایی مانند زاهدان این داستان به واقعیت تبدیل شود.

    از موضوع دور نمی‌شویم و در مورد مهاجرت صحبت نمی‌کنیم بلکه این موضوع را بررسی می‌کنیم که برای جلوگیری از این اتفاق یکی از هزاران راه حل اندیشیده شده اتصال به شبکه ملی اطلاعات است با اتصال روستاها به این شبکه و یکی از ابعاد آن اینترنت نسل سه و چهار، امکاناتی از جمله استفاده از شبکه شاد برای آموزش دانش‌آموزان، برخورداری از خدمات آموزش مجازی، انجام فعالیت‌های بانکی و دریافت وام و سهام عدالت و یارانه اتفاق می‌افتد در این شرایط دیگر نیازی به حضور فیزیکی برای انجام این کارها نیست.

    براساس برنامه ششم توسعه تامین زیرساخت‌های ارتباطی روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته برای ارائه چهار خدمت اصلی آموزش،کشاورزی، سلامت و خدمات بانکی از وظایف وزارت ارتباطات بوده و این وزارت خانه شبکه ملی اطلاعات رابه عنوان  بستر جامع تمام خدمات چهار گانه پیش گرفته است.

    مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات سیستان و بلوچستان با اشاره به راهبردهای برنامه ششم توسعه در بحث اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات گفت:  آن چه که در برنامه ششم هست و برای وزارت ارتباطات قید شده اتصال  ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات است.

     با تاکید بر برنامه ششم توسعه و لزوم محقق شدن اهداف آن باید دید در سیستان و بلوچستان تاکنون چند روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند؟

    مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان در بخش دیگر از این گفت وگو بیان کرد: کل روستاهای بالای ۲۰ خانوار در این استان  سه هزار و ۴۴۲ روستا است و از این میزان حدود ۲ هزارو ۲۰ روستای این منطقه به شبکه ملی ارتباطات متصل شدند  و  تا ۲ ماه دیگر و پایان برنامه ششم به پوشش سراسری روستاها خواهیم رسید.

    مدارس هوشمند در روستاهای سیستان و بلوچستان رکن مهم شبکه ملی اطلاعات

    از آنجا که آموزش رکن اصلی در توسعه پایدار هر کشور است آموزش الکترونیکی، امروز از جدی‌ترین، مؤثرترین و مطمئن‌ترین روش‌ها و توسعه آموزش‌های فردی و سازمانی است که با استفاده از آن دانش‌آموزان می‌آموزند چگونه در جامعه اطلاعاتی، دیتا تولید کرده و چگونه آن را مصرف کنند. ایجاد مدارس هوشمند در همین راستا یکی از الزامات جوامع است.

    مدارس هوشمند سیستان و بلوچستان نیز زمانی محقق می‌شود که شبکه ملی اطلاعات بتواند پوشش مناسبی در این استان داشته باشد.

    به نظرتان اگر به طور مثال اینترنت از اجزای شبکه ملی اطلاعات در  سیستان و بلوچستان و روستاهایش نباشد مدارس هوشمند به واقعیت تبدیل می‌شود؟

    مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات سیستان و بلوچستان در رابطه با مدارس هوشمند و نقشی که توسعه شبکه ملی اطلاعات در اجرایی شدن آن دارد اظهار داشت: شبکه ملی یک بستر ارتباطی است  و در این بستر ارتباطی باید سرویس تعریف کنیم که یکی از سرویس‌ها آموزش است.

    وی ادامه داد: در راستای هوشمند سازی مدارس  تا کنون ۲هزار و ۹۰۰ مدرسه را در حوزه روستایی و یکهزارو ۳۰۰ مدرسه در حوزه شهری به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند که این فرایند در حوزه روستایی هنوز ادامه دارد.

    زندگی بهتر در گرو شبکه ملی اطلاعات

    جهان طی چند سال گذشته قدم به دنیای جدیدی گذاشته کشورهای جهان خصوصا آن ها که توسعه یافته‌اند با تقویت زیر ساخت‌های اطلاعاتی و فناوری‌های نوین گوی سبقت اطلاعاتی را از سایر کشورها می‌ربایند

    اهمیت و ضرورت شبکه های ارتباطاتی  همچون شبکه ملی اطلاعات به اندازه‌ای است که در عصر حاضر، داشتن مزیت نسبی منابع و ذخایرطبیعی( که خاص کشورهای در حال توسعه است) ارزش خود را در برابر مزیت رقابتی ناشی از توسعه شبکه‌های ملی اطلاعات  و  فنآوری ( که خاص کشورهای توسعه یافته است) از دست داده است. از این رو، سرمایه‌گذاری دراین بخش ضمن ارزش افزوده بالایی که به دنبال خواهد داشت، در بهبود فرایندها نقش به‌سزایی بازی می‌کند.

    امروزه کشورها به دنبال سعادت، رفاه و زندگی بهتر برای مردم خود و توسعه فراگیر هسـتند. در این راه،  به کارگیری هرچـه بـیشتـر فنآوری اطلاعات و ارتباطات را کلید اصلی نیل به چنین توسعه‌ای می‌دانند،کشورمان ایران هم باید در این مسیر رقابتی جایگاه خود را پیدا کند بنابراین وقتی از  توسعه شبکه ملی اطلاعات حرف میزنیم در واقع صحبت از توسعه و گسترش در تمامی ابعاد زندگی بشر اعم از خانواده، جامعه، اقتصاد، فرهنگ، تجارت، سیاست، ارتباطات، روابط بین‌الملل و … است.

    اگر در گذشته ثروت کشورها را منابع‌شان مشخص می‌ساخت هم اینک کشوری ثروتمند است که حتی مناطق دور افتاده‌اش از زیر ساخت‌های مناسب ارتباطاتی برخوردار باشد و این مهم جز با توسعه شبکه ملی اطلاعات در محروم‌ترین استان کشورمان محقق نمی‌شود.

     سیستان و بلوچستان گام‌های موفقی در توسعه شبکه ملی اطلاعات برداشته هر چند تحریم‌ها دردی کوچک بر تامین تجهیزات لازم برای این بستر ارتباطی تحمیل کرده است اما همت دولت و مردمان این دیار نشان می‌دهد که این استان به زودی پرچمدار توسعه سراسری این شبکه در کشور خواهد شد و همچون سایر ابعاد ضروری توسعه، شبکه ملی اطلاعات را همزمان جلو خواهد برد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *