×
×

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی
عقب ماندگی۷درصدی ازضریب بیمه ای

  • کد نوشته: 12920
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۰
  • ۰
  • مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی گفت: ضریب پوشش بیمه‌ای در کشور ۴۲ درصد است که این استان ۸۶۳ هزار نفری هفت درصد از میانگین کشوری این شاخص عقب است.
    عقب ماندگی۷درصدی ازضریب بیمه ای
  • تبلیغ هدفمند

     مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی گفت: ضریب پوشش بیمه‌ای در کشور ۴۲ درصد است که این استان ۸۶۳ هزار نفری هفت درصد از میانگین کشوری این شاخص عقب است.

    سیداحمد سیدی، ضریب کنونی پوشش بیمه ای خراسان شمالی را ۳۵ درصد عنوان و بیان کرد: ۱۰۲ هزار و ۷۰۰ نفر از شهروندان این استان بیمه شده اصلی سازمان تامین اجتماعی هستند که شمار آنان با افراد تحت تکفل به ۲۶۱ هزار و ۳۷۸ نفر می رسد.

    وی اظهار داشت: همچنین ۱۷ هزار و ۸۰ نفر از هم استانی ها بازنشسته و مستمری بگیر هستند و با احتساب افراد تحت تکفل به ۴۵ هزار نفر می رسند.

    سیدی افزود: در مجموع ۳۰۶ هزار و ۳۷۸ نفر از جمعیت این استان زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند که در این شاخص از کشور عقب هستیم که باید تلاش کنیم تا به متوسط این شاخص در کشور برسیم.

    عقب ماندگی۷درصدی ازضریب بیمه ای
    عقب ماندگی۷درصدی ازضریب بیمه ای

    مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی گفت: ساختار اشتغال استان در بحث صنعتی نسبت به سایر استان ها ضعیف است، در مجموع پنج صنعت بزرگ در استان وجود دارد و این در حالی است که در سایر استان ها جمعیت زیادی از مردم زیر پوشش بیمه صنایع و همچنین شهرک های صنعتی هستند.

    سیدی افزود: بیشترین آمار بیمه ای استان مربوط به صنعت دامپروری، صنایع دستی، صنعت ساختمان و کارگاه های کوچک است که ضریب اشتغال در استان را تشکیل می دهد اما متاسفانه در سال های اخیر این نوع اشتغال از جمله ساخت و سازها نیز پایدار نبوده است.

    وی اظهار داشت: در خصوص شهرک های صنعتی نیز نسبت به سایر استان ها بسیار ضعیف هستیم.

    در خراسان شمالی، ۳۱۹ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری است که از این تعداد ۲۱۷ واحد فعال، ۳۰ واحد غیر فعال و ۷۲ واحد نیمه فعال است.  

    خراسان شمالی ۱۵ ناحیه و شهرک صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی دارد که ۲۵۷ واحد صنعتی در این نواحی و شهرک ها فعالیت دارند و البته بخشی از این واحدهای صنعتی تعطیل هستند.

    فقر درآمدی مانع اقبال به بیمه

    مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی با بیان اینکه پایین بودن سرانه درآمد خانوار در استان مانع استقبال شهروندان از بیمه شده است، اظهار داشت: متاسفانه این شاخص در استان مانع پوشش بیمه ای مناسب شده است، خانوارها قدرت پرداخت حق بیمه خود را در طرح های خوداختیاری و آزاد ندارند.

    سیدی افزود: حدود ۴۴ درصد جمعیت استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال خراسان شمالی در حوزه کشاورزی است، جمعیت روستایی و عشایری مشمول بیمه تامین اجتماعی نخواهد شد و باید زیر پوشش صندوق بیمه روستایی و عشایری قرار گیرد.

    وی همچنین به فرار بیمه ای در استان اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه فعالیت کارفرمایان زیرپله‌ای نیز در استان در حاشیه شهر زیاد است و علاوه بر آن فرار بیمه ای در مطب های پزشکان، مراکز درمانی و شرکت های خصوصی نیز یکی از معضلات در بحث بیمه است.

    وی بر توسعه بیمه ای زنان سرپرست خانوار و زنان خانه دار استان تاکید کرد و گفت: این امر باید در جامعه فرهنگ سازی شود، تلاش می کنیم تا از ظرفیت خیران در این راستا استفاده کنیم تا بتوانیم بخشی از جمعیت استان را زیر پوشش خدمات بیمه ای ببریم.

    سیدی بر توسعه عدالت اجتماعی در استان تاکید کرد و اظهار داشت: در جوامع پیشرفته، ضریب پوشش بیمه ای جمعیت، شاخص بسیار مهمی است که در ارزیابی ها مورد توجه قرار می گیرد چرا که نشان دهنده توسعه عدالت اجتماعی است.

    ۱۷۹ هزار نفر از جمعیت روستایی، عشایری و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر خراسان شمالی مشمول بیمه اجتماعی هستند که تاکنون حدود ۶۰ هزار نفر از این افراد خود را بیمه اجتماعی کرده اند.

    ۷۰ درصد جمعیت این استان زیر پوشش بیمه سلامت هستند و اکنون ۶۲۰ هزار نفر از از شهروندان بیمه شده اند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *