×
×

رییس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری
تبدیل محوطه ریوی به پایگاه میراث

  • کد نوشته: 12999
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۱
  • ۰
  • رییس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: محوطه تاریخی ریوی در مانه و سملقان از ویژگی‌های خوبی برای شناخت تاریخی شمال شرق کشور برخوردار است که قابلیت تبدیل‌شدن به پایگاه میراث فرهنگی را دارد.
    تبدیل محوطه ریوی به پایگاه میراث
  • تبلیغ هدفمند

    رییس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: محوطه تاریخی ریوی در مانه و سملقان از ویژگی‌های خوبی برای شناخت تاریخی شمال شرق کشور برخوردار است که قابلیت تبدیل‌شدن به پایگاه میراث فرهنگی را دارد.

    به گزارش روز یکشنبه بازار کسب کار آنلاین به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، دکتر روح‌الله شیرازی با حضور در محوطه تاریخی ریوی و بازدید از فعالیت‌های باستان‌شناسی در این سایت، اظهار داشت: با تبدیل‌شدن این سایت به پایگاه میراث فرهنگی، می‌توان در آینده برای پتانسیل منطقه، برنامه‌ریزی‌های خوبی را داشته باشیم.

    وی با بیان اینکه سایت ریوی می‌تواند مرکز مطالعات باستان‌شناسی و معماری شرق کشور شود، تصریح کرد: این محوطه نقشی کلیدی در ارائه اطلاعات تاریخی در باره عصر مفرغ، آهن و همچنین دوره‌های ماد و هخامنشی دارد.

    تبدیل محوطه ریوی به پایگاه میراث
    تبدیل محوطه ریوی به پایگاه میراث

    شیرازی با تاکید بر ادامه فعالیت‌های گسترده در محوطه تاریخی ریوی، افزود: باید شرایط و بستر مطالعات هدفمند به‌منظور گردآوری اطلاعات شفافی از باستان‌شناسی شمال شرق کشور فراهم شود.

    بازدید از تپه تاریخی معصوم زاده بجنورد و فعالیت‌های باستان‌شناسی در محوطه ویران شهر فاروج از دیگر برنامه‌های سفر رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور به خراسان شمالی بود.

    بتازگی بقایای دژ تاریخی مربوط به دوره هخامنشی در این محوطه تاریخی کشف شده است.

    هفتمین فصل کاوش در محوطه باستانی ریوی پارسال به پایان رسید اما مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از ادامه و تکمیل مطالعات باستان شناسی تا پنج فصل دیگر در این محدوده خبر داده است.

    حبیب یزدان پناه پیشتر گفته بود: کاوش های ریوی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و موسسه باستان شناسی آلمان از سال ۱۳۹۱ آغاز شده و با توجه به اهمیت علمی و گردشگری این اثر تاریخی، برنامه منظمی با عنوان «پروژه باستان شناسی ریوی» برای کاوش و پژوهش در این محوطه تاریخی تدوین شد.   

    محوطه تاریخی ریوی در پنج کیلومتری غرب شهر آشخانه، مرکز شهرستان مانه و سملقان و در نزدیکی روستای نجف و قره مصلی واقع شده است. این اثر تاریخی در سال ۱۳۴۶ با شماره ۷۲۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در سال ۱۳۹۱ فصل اول کاوش باستان شناسی این اثر آغاز شده است.

    این محوطه با وسعتی حدود ۱۱۰ هکتار، در واقع بقایای یک شهر دوران هخامنشی است که وی‌ژگی های باستان شناسی منحصر به فردی را داراست.

    شهرستان مانه و سملقان در ۴۵ کیلومتری غرب بجنورد واقع شده است و تپه ریوی در پنج کیلومتری غرب آشخانه در اطراف روستای نجف شهرستان مانه و سملقان قرار دارد.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *