×
×

آغازکوچ پائیزه عشایرخراسان شمالی

  • کد نوشته: 13428
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۶
  • ۰
  • گلستان هر ساله با سرد شدن هوا در برخی نقاط کشور، میزبان عشایر کوچنده از استان‌های خراسان شمالی، رضوی و تا حدودی سمنان برای قشلاق و زمستان گذرانی است که ورود عشایر و دام‌هایشان از امروز ۱۵ آبان به مراتع سه شهرستان مراوه‌تپه، گنبدکاووس و کلاله واقع در شرق استان آغاز شد.
    آغازکوچ پائیزه عشایرخراسان شمالی
  • تبلیغ هدفمند

    گلستان هر ساله با سرد شدن هوا در برخی نقاط کشور، میزبان عشایر کوچنده از استان‌های خراسان شمالی، رضوی و تا حدودی سمنان برای قشلاق و زمستان گذرانی است که ورود عشایر و دام‌هایشان از امروز ۱۵ آبان به مراتع سه شهرستان مراوه‌تپه، گنبدکاووس و کلاله واقع در شرق استان آغاز شد.

    مدیرکل امور عشایری گلستان،شروع کوچ پاییزه عشایر غیربومی به این استان را از اول آذر دانست اما اظهار داشت: امسال باتوجه به درخواست عشایر مبنی بر ورود زودتر از موعد برای مرمت خانه‌ها، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اجازه ورود را از ۱۵ آبان به آنان داد.

    رضا علیپوری افزود: تیم‌های مرکز بهداشت گنبدکاووس، مراوه‌تپه و کلاله به همراه کارشناسان دامپزشکی با استقرار در مبادی ورودی عشایر کوچنده به گلستان بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگیری از شیوع بیماری کرونا نظارت کامل دارند و نیروهای مرزبانی و انتظامی هم امنیت عشایر را هنگام کوچ تامین می‌کنند.  

    به گفته وی، جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ از عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر بومی ترکمن استان تشکیل می‌دهند که قلمرو زیستی آنان در مجموع ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع سه شهرستان گنبدکاووس، مراوه‌تپه و کلاله است.

    آغازکوچ پائیزه عشایرخراسان شمالی
    آغازکوچ پائیزه عشایرخراسان شمالی

    مدیرکل امور عشایری گلستان اعلام کرد: طبق سرشمای ثبتی مبنایی عشایر کوچنده کشور، جمعیت خانوارهای عشایری استان از سه هزار و ۵۳۰ خانوار با ۲۱ هزار نفر جمعیت به چهار هزار و ۱۲۲ خانوار با بیش از ۲۳ هزار نفر جمعیت رسید که هزار و ۸۸۸ خانوار آن عشایر بومی ترکمن و ۲ هزار و ۲۳۵ خانوار هم از عشایر استان‌های خراسان رضوی، شمالی و سمنان هستند.  

    وی ادامه داد: امسال عشایر کوچنده با ۴۵۰ هزار راس دام، کوچ قشلاقی خود را از استان‌های همجوار به مراتع گلستان آغاز کردند و طبق روال هر ساله تا پایان فروردین سال آینده در این استان حضور دارند.

    مدیرکل امور عشایری گلستان از صدور کارت تردد ویژه عشایر و نیز صدور شناسنامه برای دام‌های آنها به منظور جلوگیری از قاچاق دام خبر داد و افزود: تاکنون ۵۰ درصد خانوارهای عشایری این استان موفق به دریافت کارت تردد شدند.  

    علیپوری اضافه کرد: ۶۹ درصد از جمعیت عشایر کوچنده و بومی گلستان در مراتع شهرستان مراوه‌تپه، ۲۵ درصد در گنبدکاووس و ۶ درصد در کلاله حضور داشته و قشلاق می‌کنند.  

    وی مرمت ایلراه‌ها، آماده سازی ۱۰ تانکر برای توزیع آب میان عشایر و ذخیره‌سازی چهار هزار تن علوفه را از مهمترین اقدامات اجرایی برای استقبال از عشایر کوچنده به گلستان ذکر کرد و گفت: طبق برنامه ریزی تا پایان سال ۲۵ هزار تن علوفه میان عشایر توزیع می‌شود.

    جامعه عشایری گلستان اعم از بومی و کوچنده در مجموع ۷۶۷ هزار راس دام برای پرورش در اختیار دارند که به گفته علیپوری، این قشر درسال گذشته ۶ هزار و ۶۰۰ تن گوشت قرمز، هزار و ۲۲۹ تن پشم، ۱۴ هزار و ۹۹ تن شیر، ۲۱ هزار و ۷۹۳ مترمربع قالی، ۲ هزار و ۴۱۷ مترمربع پُشتی، ۱۰ هزار و ۳۳۷ مترمربع گلیم و ۸۲۳ مترمربع جاجیم را تولید و روانه بازار کردند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *