×
×

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی
اتراق۱/۳عشایرفصل قشلاق درگلستان

  • کد نوشته: 13451
  • ۱۳۹۹-۰۸-۱۶
  • ۰
  • مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: یک سوم عشایر برای زمستان‌گذرانی و قشلاق به مراوه‌تپه استان گلستان کوچ می کنند و مابقی هم در مناطق گرمسیری داخل این خطه جابجا می شوند.
    اتراق۱/۳عشایرفصل قشلاق درگلستان
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: یک سوم عشایر برای زمستان‌گذرانی و قشلاق به مراوه‌تپه استان گلستان کوچ می کنند و مابقی هم در مناطق گرمسیری داخل این خطه جابجا می شوند.

    محمدرضا قلی پور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این استان بیش از پنج هزار خانوار عشایری با حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت وجود دارد که از این تعداد چهار هزار و ۲۰۰ خانوار کوچرو و مابقی نیمه کوچرو هستند.

    وی افزود: در مجموع حدود هزار و ۷۰۰ خانوار شامل حدود یک سوم جمعیت عشایری این استان فصل سرد خود را در مناطق گرمسیری مراوه تپه می گذرانندد و برای تعلیف دام های خود از چراگاه های آن خطه استفاده می کنند.

    وی اظهار داشت: دو هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری استان نیز با آغاز سرما برای زمستان‌گذرانی به سوی مناطق گرمسیری و قشلاقی در میاندشت اسفراین و جوین خراسان رضوی، بخش هایی از مانه و سملقان و رازوجرگلان حرکت می کنند.

    اتراق۱/۳عشایرفصل قشلاق درگلستان
    اتراق۱/۳عشایرفصل قشلاق درگلستان

    قلی پور افزود: کوچ پاییزه عشایر خراسان شمالی از دو هفته اخیر به صورت غیررسمی آغاز شده است اما طبق تقویم کوچ عشایر این خانوار های کوچرور باید از ۱۵ آبان ماه استان را ترک کنند.

    وی اظهار داشت: امسال به دلیل وضعیت خاص کرونایی عشایر ناگزیرند برای در امان ماندن از آسیب‌های این بیماری، خانواده و نیز دام های خود را به صورت مکانیزه و با استفاده از خودرو به مناطق گرمسیری کوچ دهند.

    مدیر کل امور عشایری خراسان شمالی به هزینه های بالای جابه جایی عشایر اشاره کرد و گفت: به طور متوسط هر خانوار عشایری در کوچ مکانیزه متحمل هزینه ای بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون ریال خواهد شد.

    وی اظهار داشت: با توجه به شرایط به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا و ضرورت کوچ ماشینی ۱۶۵ میلیارد ریال به هزینه‌های این قشر افزوده است.

    عشایر مجوز حمل دام را دریافت کنند 

    قلی پور با بیان اینکه تمامی هماهنگی های لازم برای کوچ عشایر انجام شده است اظهار داشت: عشایر باید مجوز های بهداشتی را برای کنترل بهداشتی دام و سایر موارد از اداره کل دامپزشکی دریافت کنند.

    وی افزود: تمامی هماهنگی ها برای جا به جای خانوار ها و همچنین دام های آنان انجام شده است در این شرایط محدودیت کرونا برای این قشر مشکلی ایجاد نخواهد شد.

    مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: همچنین برای تامین سوخت مورد نیاز خانوار ها نیز هماهنگی شده است و در این خصوص نیز نگرانی نداشته باشند.

    قلی پور گفت: با دانشگاه علوم پزشکی استان نیز هماهنگی شده است تا در صورت هرگونه مشکل در خصوص شیوع ویروس کرونا در میان این قشر، اقدامات لازم برای درمان آنان انجام شود.

    وی افزود: شیوع بیماری کرونا در کوچ بهاره امسال بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال به فعالیت تولیدی و زندگی عشایر این خط از کشور خسارت وارد کرد که بیشتر خسارت‌ها از ناحیه کوچ بود.

    قلی پور اظهار داشت: امسال تمامی تمهیدات لازم برای کوچ ایمن خانوارهای عشایری اندیشیده شده که در این خصوص با تمامی دستگاه های مسوول و مرتبط هماهنگی لازم صورت گرفته است.

    وی افزود: خدمات مربوط به مسایل حفاظت دام ها در خصوص پیشگیری از شیوع بیماری‌ها توسط دامپزشکی و تامین امنیت عشایر نیز با هماهنگی نیروی انتظامی، بسیج، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، شوراهای اسلامی شهر و روستا و پلیس راه انجام می شود.  

    وی اظهار داشت: عشایر خراسان شمالی همه ساله بهار و تابستان خود را در مناطق خوش آب و هوای دامنه کوه های شاه‌جهان، کوه های باغان، کنج خور، کوه سالوک، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ، رباط، امیرانلو، دره پرور و کوه تخته میرزا سپری می کنند.

    مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی افزود: مدت زمان اقامت عشایر در نواحی قشلاقی استان تا فروردین ماه سال آینده به درازا خواهد کشید.

    قلی پور در خصوص عشایر نیمه کوچرو نیز گفت: این قشر تنها در یک فصل کوچ کرده و بیشتر در مناطق ییلاقی به سر می برند که عمده قشلاق خود را در بخش هایی از راز و جرگلان، مانه و سملقان، اسفراین، جاجرم، کالیمانی و میاندشت می گذرانند.

    وی با بیان اینکه مدیریت کوچ در شرایط کرونایی کار بسیار دشواری است، افزود: گروه های مدیریت کوچ اداره کل امور عشایر خراسان شمالی در سطح استان مستقر هستند و به طور مستمر در مناطق گشت زنی می کنند.

    وی گفت: در زمان کوچ توصیه ها و هشدارهای لازم در خصوص عدم توقف عشایر کوچنده در بین مسیر و روستاهای اطراف، هشدار هواشناسی، آموزش‌هایی برای پیشگیری از کرونا و توزیع اقلام کوچ و بهداشتی در بین خانوارهای کوچنده برای مدیریت کوچ انجام می‌شود تا عشایر به سلامت به مناطق قشلاقی خود برسند.

    عشایر خراسان شمالی‌ ۷۰۰ هزار واحد دامی در اختیار دارند و ۹۰ درصد درآمد آنان وابسته به دام است و مابقی از از محل تولید صنایع دستی، جمع آوری گیاهان دارویی و زراعت و باغداری تامین می شود.

    عشایر این استان با تولید ۲۵ درصد گوشت استان، هشت درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می کنند و سرانه دام آنان بیش از میانگین کشوری است و به طور میانگین هر خانوار عشایر این استان ۱۸۰ راس دام سبک دارد که این سرانه در کشور ۱۳۰ راس است.

    هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر، که شامل سه درصد جمعیت استان می شود، در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ‌ ۳۸طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.

    زبان اصلی عشایر خراسان شمالی کردی کرمانجی است.

    طوایف مستقر در خراسان شمالی شامل باچوانلو، قهرمانلو، ملوانلو، میلانلو، توپکانلو، ایرانلو، جیرستان، سیفکانلو، بریمانلو، پهلوانلو، جیرستان آنی‌صر، سارخانی، قلیانلو، کاوانلو، کیکانلو، بیچرانلو، نامانلو، امیرانلو، هشت‌مرخی، ایزانلو، روطانلو، تبریانی، جافکانلو هستند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *