×
×

رفع مشکل آب شرب چهارهزارخانوارعشایراستان گلستان

  • کد نوشته: 16658
  • ۱۳۹۹-۰۹-۱۹
  • ۰
  • به گزارش بازار کسب کار آنلاین رضا علیپوری اظهار داشت: برای حفر این ۲ حلقه چاه آب که هم اکنون در مرحله تجهیز و احداث خط انتقال هستند، ۴۱ میلیارد ریال اختصاص یافت.
    رفع مشکل آب شرب چهارهزارخانوارعشایراستان گلستان
  • تبلیغ هدفمند

    مدیرکل امور عشایری گلستان با اشاره به حفر ۲ حلقه چاه عمیق در محدوده محل استقرار عشایر استان گفت که با بهره‌برداری از این چاه‌ها مشکل تامین آب شرب چهار هزار و ۱۲۲ خانوار عشایر بومی و کوچ‌رو در منطقه کُرند گنبدکاووس و قره‌دام شهرستان مرزی مراوه‌تپه برطرف خواهد شد.

    رفع مشکل آب شرب چهارهزارخانوارعشایراستان گلستان

    رفع مشکل آب شرب چهارهزارخانوارعشایراستان گلستان
    رفع مشکل آب شرب چهارهزارخانوارعشایراستان گلستان

    به گزارش بازار کسب کار آنلاین رضا علیپوری اظهار داشت: برای حفر این ۲ حلقه چاه آب که هم اکنون در مرحله تجهیز و احداث خط انتقال هستند، ۴۱ میلیارد ریال اختصاص یافت.

    وی افزود: درحال حاضر آبرسانی به عشایر گلستان در مناطق قشلاقی و ییلاقی استان به‌صورت سیار و هر روز با ۱۱ دستگاه تانکر ۱۰ هزار لیتری انجام می‌شود.

    علیپوری اضافه کرد: با بهره‌برداری کامل از این چاه‌ها علاوه بر کاهش حداقل ۱۰۰ کیلومتری مسافت آبرسانی، هزینه‌ عشایر برای خرید و حمل آب شرب نیز کاهش خواهد یافت.

    وی ادامه داد: هم‌اکنون هر تانکر ۱۰ هزار لیتری آب شرب ۸۵۰ هزار ریال خریداری می‌شود که با احتساب هزینه حمل این رقم به یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال افزایش می‌یابد.

    در همین پیوند محمدصادق عرب قائنی، رییس اداره امور تعاونی‌های اداره کل امور عشایری گلستان نیز از اهدای ۷۰ دستگاه تانکر ذخیره آب با ظرفیت هر کدام ۲ هزار لیتر بین خانوارهای عشایر نیازمند خبر داد و یادآور شد: پارسال نیز ۲۰ تانکر پنج هزار لیتری به عشایر اهدا شده بود.

    جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ از عشایر کوچ‌رو کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر بومی ترکمن استان تشکیل می‌دهند که قلمرو زیستی آنان در مجموع ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع سه شهرستان گنبدکاووس، مراوه‌تپه و کلاله است.

    از ۱۵ آبان امسال عشایر کوچنده با ۴۵۰ هزار راس دام، کوچ قشلاقی خود را از استان‌های همجوار به مراتع گلستان آغاز کردند و طبق روال هر ساله تا پایان فروردین در این استان حضور دارند.

    جامعه عشایری گلستان اعم از بومی و کوچنده که در مجموع ۷۶۷ هزار راس دام برای پرورش دارند، سال گذشته ۶ هزار و ۶۰۰ تن گوشت قرمز، هزار و ۲۲۹ تن پشم، ۱۴ هزار و ۹۹ تن شیر، ۲۱ هزار و ۷۹۳ مترمربع قالی، ۲ هزار و ۴۱۷ مترمربع پُشتی، ۱۰ هزار و ۳۳۷ مترمربع گلیم و ۸۲۳ مترمربع جاجیم را تولید و روانه بازار کردند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *