×
×

چیده شدن گل ها توسط کرونا

  • کد نوشته: 4279
  • ۱۳۹۹-۰۴-۰۳
  • ۰
  • در بحبوحه سرمای زمستان که سرگرم انتخاب آرایشگاه، تالار و مزون بود، فکرش را هم نمی‌کرد که مراسم عروسی‌اش به بن‌بست کرونا بخورد و مجبور شود به برگزاری جشن در پیلوت خانه رضایت بدهد. حال و روزش این روزها خوب نیست، کفرش درآمده، خستگی های آن روزهایی که از این مزون به آن مزون
    چیده شدن گل ها توسط کرونا
  • تبلیغ هدفمند

    در بحبوحه سرمای زمستان که سرگرم انتخاب آرایشگاه، تالار و مزون بود، فکرش را هم نمی‌کرد که مراسم عروسی‌اش به بن‌بست کرونا بخورد و مجبور شود به برگزاری جشن در پیلوت خانه رضایت بدهد.  

    حال و روزش این روزها خوب نیست، کفرش درآمده، خستگی های آن روزهایی که از این مزون به آن مزون سر می زد، برایش هزاران شوق داشت اما کرونا تمام برنامه ها را به هم ریخت.

    یکی می گوید قسمت این بوده، دیگری می گوید بد به دل راه نده، یکی اصرار که جشن حتما باید بزرگ باشد و به بعد از کرونا موکول شود، دیگری می گوید کرونا حالا حالاها هست و معلوم نیست کی رخت بربندد، بنابراین نباید بیش از این عروسی را به تاخیر انداخت.  

    مادر می گوید: معلوم نیست تالارها کی باز می شود، به ناچار باید جشن را  در پیلوت برگزار کنیم، چند ماهی است بابت خانه ای که زیر سقفش هم نرفته اید، اجاره پرداخت می کنید، دیگر نمی توان بیش از این جشن را به تاخیر انداخت.  اینها حرف هایی است که این روزها، مدام تکرار می شود و هرکس به زبانی آن را بازگو می کند.

    پدر لیست مهمان ها را که نگاه می کند، چشمانش گرد می شود و با تردید می گوید: دخترم! چقدر باید تکرار کنم، همه داریم لیست مهمان ها را قلم می گیریم، حتی دوستان نزدیکم را دعوت نکرده ام، چه اصراری هست همه همکارانت را دعوت کنی، مگر پیلوت چقدر ظرفیت دارد؟  

    چهره پر از استرس دخترش را که می بیند لحن حرفش تغییر می کند: چاره ای نیست، مهمان را باید کمتر در نظر بگیریم،  تازه همان ها هم با رودربایستی به جشن می آیند، از کجا معلوم همه با رضایت بیایند؟

    چاره ای نیست، میهمان را باید کمتر در نظر بگیریم، تازه همان ها هم با رو در بایستی به جشن می آیند، از کجا معلوم همه با رضایت بیایند؟

    دوماه پیش از کرونا، در همهمه تکمیل جهیزیه، خستگی های چیدن آن در منزلی که قرار بود زیر سقف آن زندگی جدیدی را آغاز کند، پرشورترش می کرد، دلش گرم بود که به زودی، بساط جشن گسترده می شود، خستگی هایش در شور و اشتیاق انتخاب سفره عقد و لباس عروسی، گم می شد اما کرونا، خستگی را در تنش ماندگار کرد.  

    شیوع کرونا، در روزهای ابتدایی، برپایی عروسی ها را بلاتکلیف گذاشت، خیلی از جشن ها به تعویق افتاد اما چند وقتی است که شاهد برگزاری چراغ خاموش جشن های عروسی در پیلوت خانه ها و باغ ها هستیم و البته جشن هایی هم به صورت زیرزمینی در تالارها برپا می شود.

    جشن هایی که به صورت زیرزمینی و به دور از نظارت ها برگزار می شود. میهمان هایی که در سایه رودربایستی ها، بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی، در عروسی حاضر می شوند و سلامت خود و دیگران را به خطر می اندازند.

    چند وقتی است که شاهد برگزاری جشن های عروسی در پیلوت ها و باغ ها هستیم، جشن هایی هم به صورت زیر زمینی در تالارها برپا می شود

    فضای کوچک پیلوت ها محل خطرناکی است که می تواند جولانگاه ویروس کرونا باشد. جشن عروسی هم به گونه ای است که افراد، به سختی حاضر می شوند ماسک بر صورت خود بگذارند.   

    خسارت کرونا به تالارها 

    رییس اتحادیه رستوران داران بجنورد در این باره گفت: باتوجه به تصمیمات مسوول ستاد کرونا،  فعالیت تالارها فقط در مناطق قرمز ممنوع است و در این استان بجنورد جزو مناطق قرمز نیست و در واقع تالارهای این شهر می توانند فعالیت داشته باشند، اما گفته شده هفته آینده در این باره اعلام نظر خواهد شد.

    علیرضا علی آبادی اظهار داشت: با بسته بودن تالارها، مردم مراسم را در منازل، پیلوت و باغ های شخصی برگزار می کنند و جشن ها به این مکان ها سوق یافته است.

    وی افزود: هیچگونه نظارت و بازدید بهداشتی از این مکان ها انجام نمی شود، مردم کرونا را جدی نمی گیرند و این خطر هست که شیوع بیماری افزایش شدیدی یابد در حالی که با باز بودن تالارها به راحتی می توان کرونا را با تمهیدات و نظارت و بازدیدهای بهداشتی، کنترل کرد.

    رییس اتحادیه رستوران داران بجنورد اظهار داشت: در سه ماهه اخیر خسارت وارد شده از کرونا به تالارداران، ۳۰ میلیارد ریال برآورد شده است،

    چیده شدن گل ها توسط کرونا
    چیده شدن گل ها توسط کرونا

    گلایه مزون‌داران

    در کشاکش برگزاری و یا عدم برگزاری جشن های زیرزمینی، بلاتکلیفی و ابهام در بازگشایی تالارها، مزون داران هم عاصی و کلافه شده اند.  

    برخی از آنان می گویند که بیشترین تعطیلی را در دوران کرونا داشته اند، فعالیت آنان همراه با سایر اصناف، از سرگرفته شده است اما در عمل مشتری چندانی ندارند، مشتری آنان به مشتریان تالارها بسته است و بازار آنان به بازارگرمی عروسی ها، پیوند خورده است.  

    بازرس صنف مزون داران بجنورد، با گلایه از اینکه با بازگشایی و ازسرگیری فعالیت ها در روزهای کرونایی، خسارت ها بیشتر شده است می گوید: مشتریان ما، عروس و دامادها هستند، اما تا زمانی که تالاری نیست که جشنی برگزار شود، در عمل مشتری هم وجود ندارد.

    مشتریان ما، عروس و دامادها هستند، اما تا زمانی که تالاری نیست که جشنی برگزار شود، در عمل مشتری نداریم

    فاطمه جمشیدی اظهار می دارد: جشن های عروسی برگزار نمی شود یا اگر برگزار می شود، دیگر مثل گذشته نیست، جشن ها در پیلوت ها و باغ ها برپا می شود و به ناچار با جمعیت کمتری.

    وی می افزاید: سفره های عقد کوچک شده است و جمعیت جشن ها در این روزها، آب رفته است.

    وی می گوید: بیشتر عروسی ها به تعویق افتاده، جشن های این روزها، بیشتر مربوط به عقدکنان و جشن های نامزدی است و عروس خانم ها در این جشن ها، لباس خود را از مزون تهیه نمی کنند، چون جشن کوچک تر است، ترجیح می دهند لباس را خریداری کنند.

    جمشیدی با بیان اینکه بخش زیادی از گردش مالی مزون ها مربوط به اجاره لباس عروس و یا سفره است، اظهار می دارد: این بازار، چندماهی است که کساد است، عروس خانم ها کمتر لباس عروس به اجاره می برند.

    وی می افزاید: تاخیر در برگزاری عروسی ها موجب شده شماری از مشتریان، بیعانه خود را پس بگیرند و به ناچار ما این مبلغ را بازپس می دهیم، در این روزها که مزون ها بازگشایی شده، سود که نداشته ایم بماند حتی ضرر هم کرده ایم.

    وی تصریح می کند: البته برخی عروس خانم ها می آیند و لباس را پرو می کنند، اما وقتی عروسی به تعویق می افتد، ما می مانیم و هزینه های شستن و اتوکشی لباس ها، این روزها حساسیت های بهداشتی به لباس ها هم بیشتر است، به ناچار باید بیشتر مراعات کنیم.

    بازرس صنف مزون داران بجنورد با اشاره به اینکه بیشتر اصناف مستاجر هستند، می گوید: هزینه های اجاره هم، فشار مضاعفی را بر مزون داران تحمیل کرده است.

    وی اظهار می دارد: با شیوع کرونا، مزون داران بیش از سایر اصناف متحمل خسارت شده اند، اصنافی مثل آرایشگاه ها با ازسرگیری فعالیت، مشتریان خود را داشته اند، اما مشتری مزون داران، صرفا عروس ها هستند که با بسته بودن تالارها و لغو عروسی ها، در عمل دیگر مشتری نیستند.

    بازرس صنف مزون داران بجنورد تصریح می کند: مزون داران، ۱۰۰ درصد متضرر شده اند، اما متاسفانه جزو مشاغل خسارت دیده قلمداد نشده اند و از دریافت کمک های دولت بی بهره مانده اند، البته در این زمینه مکاتبات زیادی با مسوولان شده است که امید می رود نتیجه بخش باشد.

    چیده شدن گل ها توسط کرونا
    چیده شدن گل ها توسط کرونا

    تناقض در بازگشایی تالارها

    رییس اتاق اصناف خراسان شمالی هم در این باره می گوید: بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا، تالارها در شهرهایی که به لحاظ شیوع کرونا قرمز نیست، اجازه بازگشایی دارند اما در این زمینه مجوزی داده نشده است.

    مهدی امیدوار اظهار می دارد: تالارها بسته است و در عمل، خبری از مجوز بازگشایی این صنف نیست، این در حالی است که صنوف مرتبط، فعالیت خود را ازسرگرفته اند.

    تالارها بسته است و در عمل مجوزی از بازگشایی این صنف نیست، این در حالی است که صنوف مرتبط، فعالیت خود را از سر گرفته اند

    وی می افزاید: آشپزخانه ها، رستوران ها و آرایشگاه ها باز است اما تالارها هنوز بسته است.

    وی با اشاره به اینکه در این ماه های کرونایی، مزون داران خسارت زیادی دیده اند،  خاطرنشان می کند: اینکسبه، نگران هستند، آنان کارشان با کار تالارها بسته است، با وجود اینکه فعالیتشان ازسرگرفته شده اما در عمل بازاری ندارند.

    امیدوار اظهار می کند: مزون داران بارها به ما مراجعه داشته و از این بلاتکلیفی گلایه کرده اند.  

    وی درباره فعالیت برخی تالارها در بجنورد با وجود نداشتن مجوز، می گوید: بر اساس اعلام صورت گرفته، تالارهای پذیرایی می توانند در شهرهایی که به لحاظ شیوع کرونا، سفید و یا زرد هستند، فعال شوند اما در این زمینه هیچ مجوزی داده نشده است.

    رییس اتاق اصناف خراسان شمالی می افزاید: در این زمینه باید در سطح استان تصمیم گیری شود تا فعالیت تالارها در شهرهایی که سفید و یا زرد هستند، ازسرگرفته شود.

    در شهر بجنورد ۴۰ تالار و بیش از ۵۰ مزون در حال فعالیت است.

    لیست مهمان ها که نهایی می شود، برادر عروس برای چاپ کارت عروسی برنامه ریزی می کند و می پرسد: نشانی بن بست چی بود، بن بست چی بنویسم؟   

    عروس خانم که هنوز از شرایط شاکی است، می گوید: بنویس بن بست کرونا!  

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *