×
×

روانشناس بالینی کودکان از عوارض کرونا می گوید:
شیطنت کودکان همراه با کلافگی والدین

  • کد نوشته: 4580
  • ۱۳۹۹-۰۴-۱۰
  • ۰
  • یک روانشناس گفت: تعطیلی مدارس و نبود فضای مناسب برای تحرک کودکان در شرایط کرونایی امروز موجب شده برخی والدین از فعالیت و شیطنت فرزندانشان احساس کلافگی ‌کنند.
    شیطنت کودکان همراه با کلافگی والدین
  • تبلیغ هدفمند

    یک روانشناس گفت: تعطیلی مدارس و نبود فضای مناسب برای تحرک کودکان در شرایط کرونایی امروز موجب شده برخی والدین از فعالیت و شیطنت فرزندانشان احساس کلافگی ‌کنند.

    دکتر «مهوش معاذی‌نژاد» روز سه شنبه در ارتباط با این مسئله گفت: زندگی آپارتمان‌نشینی و کوچکی فضای فیزیکی خانه‌ها نیز در اختلافات اعضای خانواده تاثیرگذار است و آنان را رودرروی هم قرار می دهد. شاید بتوان این شرایط را برای مدتی کوتاه تحمل کرد اما در طولانی مدت چه باید کرد؟ 

    معاذی نژاد گفت: به نظر می رسد با طولانی شدن دوران کرونا باید به فکر تغییر سبک زندگی و نحوه گذراندن اوقات فراغت خانواده ها و فرزندانشان بود.

    وی در ادامه گفت: شواهد بالینی و آمارهای بهزیستی نشان می‌دهد که این روزها در شرایط کرونا و قرنطینه، خشونت خانگی به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و اختلافات زوج‌ها شدیدتر شده است. 

    این روانشناس اظهار داشت: متاسفانه این روزها خشونت علیه زنان را در میان مراجعانم مشاهده می‌کنم و برخی مردان نیز به دلیل شرایط اقتصادی بد و عدم توانایی پرداخت بدهی‌هایشان افسرده و عصبی شده‌اند. 

    این روانشناس ادامه داد: همچنین بد شدن وضعیت اقتصادی و ترس از آینده‌ای مبهم از یک طرف و ترس از مبتلا شدن به بیماری کرونا از طرف دیگر یکی دیگر از دلایل افزایش خشونت‌های خانگی و اختلافات زوجین است.

    وی در مورد اینکه چه راهکارهایی در این دوران می تواند مفید باشد، افزود: اولا هیچ چیزی خشونت و ایجاد فشار روانی بر اعضای خانواده را توجیه نمی کند و با وجود اینکه شرایطی که برشمردیم استرس و فشار زیادی برافراد وارد می‌کند اما هیچ چیز نباید باعث خشونت خانگی و به خصوص از نوع فیزیکی شود زیرا پیامدهای روانی و جسمانی گاها جبران ناپذیر بر روی اعضای خانواده و به ویژه زنان و کودکان دارد و باعث کاهش اعتماد به نفس، اضطراب و افسردگی، دردها و بیماری های جسمانی، شب ادراری در کودکان و مشکلات تحصیلی در آنان می شود.

    شیطنت کودکان همراه با کلافگی والدین
    شیطنت کودکان همراه با کلافگی والدین

    این روانشناس در ادامه گفت: خوشبختانه ما انسان ها توانایی مهار و کنترل خشم را داریم نه اینکه خشم خود را نشان ندهید بلکه می توانید آن‌را به شیوه ای معقول و جرات ورزانه نشان دهید و بدون پرخاشگری احساس خود را به کسانی که از آنها رنجیده اید ابراز کنید و از آنها رفتار بهتر را  درخواست کنید.

    معاذی‌نژاد با تاکید بر اینکه مهارت های زندگی را باید یاد بگیرید و درک مردها را از مردانگی عوض کنید، اضافه کرد: والدین در رفتار با دختران و پسران خود فرق نگذارند و به پسران خود اجازه ندهند به خواهرانشان امر و نهی کنند تا خشونت علیه زنان در آنها نهادینه نشود.

    او گفت: پژوهش‌ها نشان داده زنان شاد، نشاط و سرزندگی بیشتری را برای کل اعضای خانواده به ارمغان می آورند و لحظات بهتری برای همسر و فرزندانشان خلق می کنند و از طرفی اختصاص زمان کافی برای کودکان، کاهش انتقاد و سرزنش آنان و به ویژه خواندن کتاب و بازی با آنان به میزان قابل توجهی خشونت خانگی را کاهش می دهد و مانع کودک آزاری در ایام کرونا می شود.

    براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استان‌های ایلام، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

    دکتر سیماسادات لاری همچنین افزود: تا روز ۹ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۵۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۶۱ مورد بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۲۵ هزار و ۲۰۵ نفر رسید.

    او گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۲ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰ هزار و ۶۷۰ نفر رسید و خوشبختانه تاکنون ۱۸۶ هزار و ۱۸۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *