×
×

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی
عزم ملی همچون کرونا در مبارزه با ملخ

  • کد نوشته: 4632
  • ۱۳۹۹-۰۴-۱۱
  • ۰
  • معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: مبارزه با آفت ملخ صحرایی مانند بیماری کرونا به حمایت، پشتیبانی و عزم ملی نیاز دارد و با اعتبارات ناچیز استانی نمی‌توان با بحران مقابله کرد.
    عزم ملی همچون کرونا در مبارزه با ملخ
  • تبلیغ هدفمند

    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: مبارزه با آفت ملخ صحرایی مانند بیماری کرونا به حمایت، پشتیبانی و عزم ملی نیاز دارد و با اعتبارات ناچیز استانی نمی‌توان با بحران مقابله کرد.

    به گزارش روز چهارشنبه ، سید کمال‌الدین میرجعفریان در نشست ستاد عالی گیاه پزشکی استان که با محوریت مبارزه با آفت ملخ صحرایی برگزار شد اظهار داشت: چهار شهرستان نهبندان، درمیان، سربیشه و زیرکوه در این استان درگیر مبارزه با ملخ صحرایی هستند و موضوع مبارزه با این آفت از سال ۹۸ و در شرایطی که درگیر سیل بودیم، برنامه‌ریزی شده است.

    وی افزود: جهاد کشاورزی استان باید بر مبنای تکلیفی که برای دستگاه‌ها مشخص شده است، حمایت و پشتیبانی لازم را انجام داده و فرمانداران نیز برای اثربخشی موضوع مقابله با ملخ صحرایی، برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند و نیازمندی‌ها را گزارش کنند.

    معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: پروسه مبارزه باید روشن و همه مراحل تبدیل به شیوه‌نامه شده و امکانات، متناسب با میزان درگیریِ هر منطقه اختصاص داده شود تا منابع و انرژی نیروی انسانی هدر نرود.

    وی تصریح کرد: نیروی انسانی، تجهیزات و ماشین‌آلات با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی، بسیج سازندگی و نیروهای نظامی تامین خواهد شد و اگر همراهی وزارتخانه و حمایت ملی را داشته باشیم، می‌توان به مدیریت بحران امیدوار بود.

    معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور نیز در این نشست گفت: ۱۰ استان کشور درگیر مبارزه با ملخ صحرایی هستند.

    عزم ملی همچون کرونا در مبارزه با ملخ
    عزم ملی همچون کرونا در مبارزه با ملخ

    علی مراد سرافرازی افزود: باید توجه داشت که مقابله به تنهایی از عهده جهاد کشاورزی خارج است و اگر همه دستگاه‌های استان بسیج نشوند، طی سه ماه آینده با یک بحران جدی مواجه خواهیم بود.

    در این نشست که با حضور نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران چهار شهرستان و مدیران استانی برگزار شد، آخرین وضعیت مبارزه با ملخ صحرایی و مشکلات پیش‌رو مورد بحث و تصمیم‌گیری قرار گرفت.

    معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور برای بازدید از مناطق مورد هجوم ملخ‌های صحرایی به خراسان جنوبی سفر کرد.

    رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم از اختصاص ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی به استان خبر داد و گفت: امکانات خودرویی مبارزه با آفت ملخ صحرایی در شهرستان نهبندان را افزایش می‌دهیم.

    غلامرضا قوسی افزود: با توجه به اینکه سطح آلوده به ملخ صحرایی در شهرستان نهبندان بیشتر از سایر نقاط استان است اما عملیات اجرایی مبارزه با این آفت پیشرفت بسیار خوبی داشته و عملکرد مطلوبی حتی نسبت به سایر استان‌ها رخ داده است.

    وی از آمادگی پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به ۲۰ نفر از کشاورزان بومی محلی برای خرید سم‌پاش خبر داد.

    نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز در بازدید از نقاط آلوده به ملخ صحرایی در شهرستان نهبندان، بر لزوم همکاری جدی سایر شهرستان‌های غیر درگیر و کشاورزان منطقه برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی تاکید کرد.

    مصطفی نخعی افزود: علیرغم تلاش شبانه‌روزی و بسیج امکانات شهرستان، لازم است برای مبارزه بهتر امکانات و ماشین‌آلات از سایر شهرستان‌های غیر درگیر برای مبارزه با هجوم ملخ‌ها در اختیار شهرستان نهبندان قرار گیرد.

    وی گفت: با توجه به گستردگی و پراکندگی نقاط می‌بایست برای کاهش حجم خسارات، کشاورزان نیز در این راستا همکاری کنند.

    نخستین مورد ریزش ملخ صحرایی اوایل اردیبهشت امسال در مناطقی از قبیل حیدرآباد، چهار فرسخ و کلاته سید علی شهرستان نهبندان شناسایی شد و اکنون بیشترین سطح آلودگی مربوط به این شهرستان است.

    تاکنون ۳۰ کانون آلوده به آفت ملخ صحرایی در استان خراسان جنوبی شناسایی و مبارزه با این آفت تاکنون در سطح ۲۵ هزار هکتار انجام شده است.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *