×
×

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی
حمام خزینه پیرشهید شیروان مرمت می شود

  • کد نوشته: 4793
  • ۱۳۹۹-۰۴-۱۳
  • ۰
  • معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: مرمت حمام خزینه روستای پیرشهید بخش مرکزی شیروان با مشارکت دهیاری آغاز شد.
    حمام خزینه پیرشهید شیروان مرمت می شود
  • تبلیغ هدفمند

    معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: مرمت حمام خزینه روستای پیرشهید بخش مرکزی شیروان با مشارکت دهیاری آغاز شد.

    علی مستوفیان روز جمعه دراین باره گفت : مرمت این اثر تاریخی در یک فاز و با سه میلیارد ریال انجام می شود که تا سال آینده به پایان خواهد رسید.

    وی با بیان اینکه این اثر تاریخی نخستین بار است که مرمت می شود گفت: مرمت حمام خزینه پیرشهید شیروان جزو پروژه های مشارکتی با دهیاری است که با اتمام آن به عنوان یک کاربری گردشگری از آن استفاده می شود.

    مستوفیان افزود: با توجه به اهمیت حفاظت و مرمت آثار تاریخی، در سال ۸۶ این بنا آواربرداری شده بود اما، روستاییان از آن به عنوان زباله‌گاه استفاده می کردند.

    حمام خزینه پیرشهید شیروان مرمت می شود
    حمام خزینه پیرشهید شیروان مرمت می شود

    معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: در دو سال گذشته اقداماتی برای دیوار کشی و حصار کشی و حفاظت آن صورت گرفته که با مرمت آن شاهد ماندگاری و اهمیت آن خواهیم بود.

    حمام خزینه روستای پیرشهید شهرستان شیروان بنای تاریخی دوره قاجاریه که با معماری ویژه اسلامی ایرانی ساخته شده است.

    این حمام خزینه که در سال ۸۲ با شماره ۸۹۴۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده از سه بخش اصلی شامل رختکن، گرمخانه و خزینه آب سرد و گرم تشکیل شده است،

    رختکن یک هشتی با پلان دوازده ضلعی است و دسترسی به آن از طریق یک رشته پلکان می باشد.

    در هر ضلع رختکن تاقچه هایی برای قرار دادن وسایل قرار دارد و از گوشه شرقی رختکن می توان به گرمخانه دست یافت، این قسمت نیز شامل شش فضای مربع مستطیل شکل است، سه فضای بزرگ آن ۴.۸ در ۵.۵ متر و سه فضای کوچکتر ۴.۸ در ۳.۴ متر است.

    اتاق موجود در گوشه شرقی حمام، گرمخانه آن بوده و از دو فضاهای کوچک تر نیز به عنوان خزینه استفاده می شده است، این حمام مانند سایر حمام های خزینه ای پایین تر از سطح زمین ساخته شده است.

    روستای پیر شهید در فاصله‌ پنج کیلومتری جنوب شرقی شیروان واقع است که ۳۲۰ خانوار مشتمل بر هزار و ۴۱۶ نفر جمعیت در آن سکونت دارند.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *