×
×

رونق میوه‌های تابستانه درانتظاربازارفروش و فرآوری

  • کد نوشته: 5915
  • ۱۳۹۹-۰۵-۰۶
  • ۰
  • بهره‌برداران حوزه باغبانی و پرورش‌دهندگان میوه‌های تابستانه گلستان هر ساله در فصل برداشت محصول به دلیل تولید بیش از نیاز تازه‌خوری و همچنین کمبود صنایع فرآوری و تبدیلی و سرمایه‌گذاری اندک در حوزه صادرات با ارزان فروشی مواجه شده و شاهد سرازیرشدن سود دست‌رنج خود در جیب دلالان و واسطه‌ها هستند.
    رونق میوه‌های تابستانه درانتظاربازارفروش و فرآوری
  • تبلیغ هدفمند

    بهره‌برداران حوزه باغبانی و پرورش‌دهندگان میوه‌های تابستانه گلستان هر ساله در فصل برداشت محصول به دلیل تولید بیش از نیاز تازه‌خوری و همچنین کمبود صنایع فرآوری و تبدیلی و سرمایه‌گذاری اندک در حوزه صادرات با ارزان فروشی مواجه شده و شاهد سرازیرشدن سود دست‌رنج خود در جیب دلالان و واسطه‌ها هستند.

    میوه‌های تابستانه از جمله گیلاس، هلو، شلیل، آلو و گلابی گلستان یکی پس از دیگری رسیده و وارد بازار می شود اما قیمت خرید این محصولات از باغداران تا بازار مصرف شاهد رشد چند برابری است که تکرار هر ساله این نابسامانی خسارت زیادی به بهره برداران وارد می کند.

    یکی از باغداران گلستان گفت: رغبت ایجاد یا توسعه باغ های میوه تابستانه توسط بهره برداران گلستان زیاد است اما درآمد حاصل از تولید محصول به دلیل کم توجهی به حوزه بازرگانی، بیشتر به جیب واسطه ها و دلالان می رود.

    حسین شاملو  افزود: در نتیجه نبود یا کم بودن تعداد واحدهای فرآوری میوه در گلستان کشاورزان ناچار به فروش محصولات با قیمت های بسیار پایین به واسطه ها هستند.

    کارشناسان بخش باغبانی گلستان معتقدند: این استان ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری در ایجاد و توسعه باغبانی دارد و تاکنون بیش از ۳۳ هزار هکتار از زمین های مستعد استان تبدیل به باغ مثمر شده و سالانه بیش از ۲۸۰ هزار تن انواع محصول از این باغات برداشت می شود.

    معاون مدیریت باغبانی جهادکشاورزی گلستان در این ارتباط گفت: سطح کل باغات میوه های تابستانه استان شامل انواع درختان هسته دار و دانه دار از جمله آلبالو، گیلاس، انواع آلو، هلو، شلیل و گلابی حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار است.

    نوید رضا فرهانی به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: تولید میوه های تابستانه از باغ های بارور استان در سال زراعی جاری ۱۴۰ هزار تن پیش بینی می شود که از این میزان، حدود ۸۰ هزار تن به مصرف داخلی استان رسیده و بقیه براساس کیفیت و درجه بندی محصول جنبه صادراتی پیدا کرده و به کشورهای همسایه یا استان های همجوار حمل می شود.

    وی گفت: اکنون از عمده نیازهای بازرگانی بخش باغبانی استان علاوه بر تسهیل روند صادرات محصول، ایجاد و تجهیز صنایع تبدیلی مرتبط با محصولات تولیدی استان است.

    جدیت در حمایت از باغداران گلستان وجود دارد

    سرپرست مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز با اشاره به ظرفیت تولیدات باغی این استان گفت: این مدیریت حمایت از بهره برداران حوزه باغبانی استان را با ارایه طرح های اولویت دار سرمایه گذاری با جدیت پیگیری می کند.

    علی گیلکی افزود: این مدیریت برای جذب و پذیرش و حمایت از سرمایه گذارن در ابعاد فنی و مشاوره ای و تامین تسهیلات برای احداث واحدهای فرآوری انواع میوه طبق اولویت های در نظر گرفته شده آماده است.

    وی ادامه داد: تاکنون پنج واحد فرآوری انواع میوه خشک با سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد ریال در استان ایجاد شده که این واحدها علاوه بر ایجاد ۱۲۰ فرصت شغلی، توان جذب و فرآوری سه هزار و ۶۰۰ تن انواع میوه را دارند.

    به گفته وی پراکنش واحدهای راه اندازی شده در استان از لحاظ جغرافیایی به گونه است که سه واحد آن در شهرستان آزادشهر، یک واحد در شهرستان گنبدکاووس و یک واحد در شهرستان رامیان قرار دارند.

    گیلکی اضافه کرد: تولید میوه خشک از ابعاد مختلف اقتصادی با ایجاد ارزش افزوده گاهی تا سه برابر دارای اهمیت بوده که در سرمایه‌گذاری های استان با توجه به ضرورت ها و تضمین های موجود، در اولویت است.

    وی معتقد است: تولید میوه خشک از جهات مختلف به ویژه کاهش ضایعات، افزایش ماندگاری، کاهش هزینه‌های نگهداری، افزایش مدت نگهداری، صادرات، شکل مصرف و ارزش افزوده بالا می‌تواند به توسعه باغات استان و افزایش درآمدهای اقتصادی کمک کند.

    رونق میوه‌های تابستانه درانتظاربازارفروش و فرآوری
    رونق میوه‌های تابستانه درانتظاربازارفروش و فرآوری

    معاون توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز گفت: سرمایه گذاری بازرگانی در بخش باغبانی استان یکی از نیازهای مهم برای حمایت از بهره برداران و رونق اقتصادی در منطقه محسوب می شود  که باید بیش از گذشته توجه و اقدام عملی برای آن صورت گیرد.

    سعید حسن‌پور افزود: اکنون برای رفع دغدغه بهره برداران از ارزان فروشی و نیز نگرانی مسوولان ارشد استان از خام فروشی و کمرنگ بودن ارزش افزوده تولیدات، همه دستگاه های مرتبط در کنار هم باید برای جذب سرمایه گذاران در حوزه کشاورزی استان تلاش کنند.

    وی اضافه کرد: سازمان جهادکشاورزی گلستان محدودیتی برای ارایه تسهیلات به سرمایه گذاران در ایجاد صنایع غذایی و تبدیلی ندارد.

    طبق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، ۳۷ درصد از درآمد این استان شمالی از محل فعالیت در بخش کشاورزی به دست می آید و ۳۵ درصد اشتغال ساکنان این خطه در این بخش است.

    سالانه ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تن از جمله محصولات زراعی، باغی، شیلات، دام و طیور در گلستان تولید می شود.

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *