×
×

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی
مجهزشدن۹۹درصد روستاها به تلفن خانگی

  • کد نوشته: 7649
  • ۱۳۹۹-۰۶-۱۶
  • ۰
  • هم‌اکنون ۹۸.۹ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانواری خراسان شمالی دارای تلفن خانگی و ۷۷.۴۸ درصد زیر پوشش تلفن همراه هستند و ۷۴.۴۵ درصد به شبکه پهن باند اینترنت دسترسی دارند.
    مجهزشدن۹۹درصد روستاها به تلفن خانگی
  • تبلیغ هدفمند

    هم‌اکنون ۹۸.۹ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانواری خراسان شمالی دارای تلفن خانگی و ۷۷.۴۸ درصد زیر پوشش تلفن همراه هستند و ۷۴.۴۵ درصد به شبکه پهن باند اینترنت دسترسی دارند.

    مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بخشی از پروژه هایی که برای دسترسی به این زیرساخت ها اجرا شده از محل طرح USO و بخشی دیگر توسط اپراتورهای تلفن همراه و مخابرات اجرا شده و این دسترسی ها را برای مردم فراهم کرده است.

    سیدعلی مرتضوی، برنامه های ارتباطی وزارت ارتباطات را شامل توسعه شبکه تلفن همراه، اینترنت پرسرعت روستایی و توسعه شبکه فیبر نوری در سطح روستاها دانست و افزود: در جای جای استان خراسان شمالی نیز شاهد اجرای پروژه هایی برای پیاده کردن این برنامه ها بوده ایم.  

    وی گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شده است که تا پایان برنامه ششم توسعه ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانواری را به شبکه ملی اطلاعات متصل کند که در جهت اجرای این برنامه تاکنون حدود ۲۵۰ هزار مشترک تلفن ثابت، بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار مشترک تلفن همراه و ۸۱۸ هزار مشترک اینترنت در استان داریم.

    وی با بیان اینکه از مجموع مشترکان اینترنت، ۵۴ هزار مشترک، اینترنت ثابت دارند، اظهار داشت: همچنین ۷۶۴ هزار مشترک اینترنت سیار در استان داریم به طوری که خراسان شمالی در ضریب نفوذ اینترنت سیار جایگاه هفدهم را در بین استانهای کشور دارد و تمام شهرهای استان از پوشش نسل های سوم و چهارم تلفن همراه برخوردارند.  

    مجهزشدن۹۹درصد روستاها به تلفن خانگی
    مجهزشدن۹۹درصد روستاها به تلفن خانگی

    رشد ۲۱ برابری زیرساخت های ارتباطی 

    مرتضوی افزود: در حوزه زیرساخت ارتباطات این استان در شاخص ظرفیت انتقال شبکه زیرساخت از ۲.۹ گیگابایت بر ثانیه در ابتدای دولت تدبیر و امید به ۶۲.۲۲ گیگابایت برثانیه رشدی حدود ۲۱ برابری و در شاخص ظرفیت پهنای باند ورودی از ۳ گیگابابت بر ثانیه به ۱۰۰ گیگابایت رسیده که رشدی۳۳ برابری را تجربه کرده است.

    وی وضعیت زیرساخت ارتباطی استان را مناسب دانست و افزود: در حال حاضر و در این ایام شیوع بیماری کرونا، ظرفیت پهنای باند ورودی استان، چندین برابر میزان مصرف فعلی است به طوری که حتی در اوج مصرف تنها ۳۰ درصد ظرفیت استان مورد استفاده قرار می گیرد.

    اینترنت روستایی از صفر به ۵۳۹ روستا رسید

    مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی به افزایش پوشش اینترنت روستایی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: تعداد روستاهای زیر پوشش اینترنت از ابتدای دولت تدبیر و امید تا کنون از صفر به ۵۳۹ روستا رسیده و در راستای توسعه بانکداری الکترونیکی، در روستاهای پرجمعیت و نیازمند دستگاه خودپرداز از محل طرح USO، تعداد ۳۴ دستگاه خودپرداز روستایی نصب و راه اندازی شده است.

    وی خاطرنشان کرد: تلاش ها و اقدامات زیادی با هدف تحقق عدالت ارتباطی، کاهش شکاف دیجیتال و توسعه زیرساخت ها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان انجام شده است و با رایزنی ها و پیگیریهای استاندار با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۵۰ سایت جدید روستایی با پیمانکاری شرکت خدمات ارتباطی اپراتور دوم در استان ایجاد می شود.

    مرتضوی افزود: همچنین پنج سایت تلفن همراه روستایی به پیمانکاری شرکت خدمات ارتباطی اپراتور اول، اخذ مجوز ارتقای فناوری ۱۹ سایت تلفن همراه روستایی به نسل سوم و چهارم موبایل و اجرای ۳۸۰ کیلومتر فیبر نوری روستایی نیز در حال انجام است.

    وی به اجرای طرح توسعه شبکه فیبر نوری روستایی و دیگر پروژه های در دست اجرا اشاره کرد و گفت: پروژه فیبر نوری روستایی(تار) با هدف ایجاد و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی روستایی و تامین پهنای باند اپراتورهای موجود در مناطق کمتر توسعه یافته، مناطق مرزی و روستایی برای ارائه سرویس باند پهن و اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات به طول ۳۸۰ کیلومتر از محل طرح USO در شهرستان های اسفراین، جاجرم، فاروج، مانه و سملقان، شیروان، بجنورد و رازوجرگلان با پیشرفت فیزیکی ۵۴ درصدی در حال اجرا است.

    خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

    منبع: ایرنا

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *