×
×

برای حفظ اراضی طبیعی
ساکنان بومی بهترین محافظان هستند

  • کد نوشته: 9295
  • ۱۳۹۹-۰۷-۰۴
  • ۰
  • از آنجایی که انجام تحقیقات میدانی و بررسی مشکلات سد راه عرصه های طبیعی مدتهاست در کشورهای پیشرفته اورپایی و آمریکایی مورد توجه دولت مردان قرار گرفته که موفق شده اند با ایجاد زیر ساختهای لازم علاوه بر استفاده بهینه از این نعمت الهی در جهت مصارف مختلف در جذب گردشگر و حفظ حق آبه آن نیز موفق شوند.
    ساکنان بومی بهترین محافظان هستند
  • تبلیغ هدفمند

    مطالعه تشنگی رودخانه اترک توسط دانشگاه بجنورد 

    مهدی اله پور- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: با در دستور کار قرار گرفتن احیای رودخانه اترک انجام مطالعه در زمینه حق آبه و میزان اختصاص رودخانه اترک در اختیار محققان دانشگاه بجنورد قرار گرفت تا پس از انجام تحقیقات و بررسی های لازم اجرایی شود.

    مهدی اله پور، روز جمعه به خبرنگار بازار کسب کار با اعلام این خبر اظهار داشت: نخستین اقدامی که بعد از گذشت چندین سال برای احیایی حقابه رودخانه اترک قرار صورت می گیرد مشخص می کند که میزان شریان حیات و آبادی استان و وجود جریان زندگی و پویایی این رود و مشخص شدن مقدار حق آبه آن چه مقدار است با ایجاد کارگروه احیای رودخانه اترک اقدام به انجام مطالعات و تحقیقات توسط محققان دانشگاه بجنورد کردیم.

    وی با اشاره به دریافت سهم تمام بخش های صنعتی ، کشاورزی و دیگر حوزه ها از رودخانه متاسفانه سهم رودخانه از نعمت درون اش مغفول مانده و به آن توجه نشده است.

    وی ضمن اشاره به مشکلات و دغدغه ها موجود در شریانات زندگی رودخانه اترک گفت: بزرگترین مشکلات سد راه این رودخانه را می توان در دبی ،میزان رسوبات ، میزان تاثیر فرسایش خاک و تصرف و تخریب بستر حریم اترک است که باید مورد بررسی قرار گرفته گیرد.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود:هر چند این کارگروه دیر تشکیل شده اما سعی داریم با کمک سازمانهایی متولی و اجرایی مشکلات اترک را شناسایی و میزان آن را کاهش دهیم.

    ساکنان بومی بهترین محافظان هستند
    ساکنان بومی بهترین محافظان هستند

    وی گفت: علی الرغم اینکه اترک مرتبط با مناطق ۴ گانه حفاظتی محیط زیست نبوده و به این خاطر تا کنون مورد توجه سازمان حفاظت محیط زیست به خوبی قرار نگرفته است اما با پیگیری های انجام گرفته تالاب آق قشلاق به عنوان نخستین تالاب بین المللی در استان برای ثبت معرفی گردید.

    اله پور گفت: با توجه به وجود آلودگی و نگرانی از آن نمونه برداری ها از رودخانه به لحاظ وجود رها سازی فاضلاب و پایش میزان آلودگی است مورد بررسی و تحقیق توسط کارگروه انجام میشود. که از جمله آلودگی های موجود در رودخانه را می توان به وجود سموم کشاورزی، فاضلاب انسانی ، زهاب کشاورزی و راه یافتن کودهای شیمیایی دانست.

    این رودخانه با سرچشمه گرفتن ازارتفاعات جنوبی هزار مسجد که در حد فاصل شهرستان های قوچان و چناران سرچشمه می گیرد و با گذر از مسیرهای پر پیچ و خم از محدوده شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی و بخش‌های میانی شهرستان‌های فاروج، شیروان، بجنورد و مانه و سملقان در خراسان شمالی به شرق استان گلستان می رسد که آخرین مقصدش تالاب های موجود در حاشیه دریای خزر (تالاب آلاگل) می باشد.

    ۲۱۱ کیلومتر از طول ۵۳۵ کیلومتری این رودخانه که بعنوان پنجمین رود طولانی ایران است از خراسان شمالی به سفر خود ادامه می دهد.

    نکته قابل تامل بازار کسب کار:

    با واگذاری اراضی طبیعی به ساکنان بومی ضریب خسارت به صفر خواهد رسید.

    از آنجایی که انجام تحقیقات میدانی و بررسی مشکلات سد راه عرصه های طبیعی مدتهاست در کشورهای پیشرفته اورپایی و آمریکایی مورد توجه دولت مردان قرار گرفته که موفق شده اند با ایجاد زیر ساختهای لازم علاوه بر استفاده بهینه از این نعمت الهی در جهت مصارف مختلف در جذب گردشگر و حفظ حق آبه آن نیز موفق شوند.

    هر چند این موضوع در کشور ما جز قوانین موجود در کتاب قانون است اما متاسفانه با بی توجهی و سهل انگاری موجب بروز خسارات جبران ناپذیری به عرصه های طبیعی مخصوصا رودخانه های کشور شده است تا جایی که همه استفاده از آن را حق خود دانسته بدون اینکه کوچکترین توجهی به سلامت آن داشته باشیم تا جایی که در روزهای آغازین سال ۹۸ این رودخانه ها خشم خود را بر روی مصرف کنندگانش که با بی توجهی و سهل انگاری موجب نابودی اش شده اند وارد کرده تا اینکه با بخود آمدن و حفظ حریم های که چه از لحاظ قانونی و چه شرعی باید در تمام فواصل فصول زندگی رعایت شود مورد توجه قرار گیرد.

    اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با قبول کوتاهی و سهل انگاری طی این مدت اقدام به جبران آن نموده کاریست که باید در کنار این دستگاه توسط سایر سازمانها و و دستگاه ها مخصوصا سازمانهای مردم نهاد انجام گیرد و انتظار می رود که اعتبارات در نظر گرفته شده صرفا برای پایش و تحقیقات سازنده در جهت احیا و پایش نه تنها حریم رودخانه اترک بلکه سایر روخانه های موجود در کشور که توسط سازمان حفاظت از محیط زیست و کلیه دستگاه های مرتبط و سازمانهای مردم نهاد مدیریت شده و با برنامه ریزی و انجام تحقیقات اصولی منجر به حذف نابودی و ایجاد شریان زندگی در رودخانه ها شد.

    هر چند اگر حراست و حفاظت و نگهداری از اراضی منابع طبیعی و رودخانه ها به شرط حفظ و حراست و تامین امنیت منابع به دست ساکنان منطقه و با ایجاد زیر ساختهای لازم جهت تولید سرمایه و توسعه و اشتغال های پایدارو ورود سرمایه گذار موجب حفظ و امنیت منابع طبیعی با کمترین خسارت را شاهد خواهیم بود.

    نویسنده: حمیدرضا محمدیاری
    منبع: بازار کسب کار

    اخبار مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *